Ш ампанското за дългоочаквания старт на строителството на автомагистрала "Тракия" ще продължи да отлежава - неизвестно още колко.

Броени дни след като европейската статистическа служба "Евростат" даде зелена светлина на проекта, потвърждавайки, че "като цяло рисковете са правилно разпределени спрямо европейските стандарти", той отново беше блокиран - този път заради започнало разследване от Брюксел.

Причината за проверката е официален сигнал за нарушения на европейското право в договора между българското правителство и концесионерите. Сигналът е подписан от неформалния лидер на партия ГЕРБ Бойко Борисов, но наскоро беше внесен в Европейската комисия от евродепутата Николай Младенов.

Основният им аргумент е, че в последния анекс към концесионния договор се предвижда недопустима по правилата на ЕС държавна помощ. От 1 януари т. г. България е длъжна да изпраща в Брюксел всички сделки, които попадат в дефиницията за държавна помощ.

Основният договор по концесията за магистрала "Тракия" беше подписан на 29 март 2005 г. и тогава българската Комисия за защита на конкуренцията намери за допустима предвидената в него държавна помощ под формата на компенсации за недостиг на трафик и заместващи плащания.

На 25 април т.г. обаче правителството подписа с концесионера анекс към основния договор, който според вносителите на сигнала не е представен в Брюксел. Именно с този документ, който до момента не е публично достъпен, са свързани обвиненията за конфликт с правилата на ЕС.

Какво твърди правителството

Кабинетът "Сакскобургготски" даде строителството на трасето без търг или конкурс на българско-португалския консорциум "Автомагистрала Тракия", в който участват българските държавни компании "Техноекспортстрой" АД и "Автомагистрали" АД, както и три португалски компании.

Сделката беше многократно атакувана заради липсата на състезателна процедура при определяне на концесионера и информационната мъгла около нея.

По данни на сегашното правителство след дълги преговори са постигнати няколко ключови промени в контракта. Няма държавни гаранции за банковите заеми, с които ще се финансира проектът.

Предвидената компенсация от бюджета е редуцирана - правителството ще предостави финансова помощ на концесионера, ако трафикът падне под 13 хил. автомобила в денонощие, а не под 25 650, както беше в предишния вариант.

Цената на строителството не се променя. Финансирането ще бъде осигурено до три месеца след старта на договора. Крайният срок за завършване на строителството е 36 месеца, но отделните участъци трябва да се въвеждат в експлоатация поетапно.

Дори и тази фактология обаче не е безспорна, защото никой извън тесен кръг от управляващата коалиция, не знае какво точно пише в документа. Което е, най-меко казано странно, когато става въпрос за толкова скъп ( 590 млн. долара по данни на правителството) и с такова голямо обществено значение проект.

Защо ЕК започна разследването

Ключов въпрос около бъдещето на проекта е дали с концесионния договор се предвижда недопустима държавна помощ. Според сигнала до ЕК недопустимото държавно подпомагане е факт, защото концесионерът е определен без състезателна процедура.

Освен това договорът предвижда държавата да компенсира концесионера при недостиг на трафик. От регионалното министерство контрират, че в случая не става въпрос за безвъзмездна финансова подкрепа, а за държавен заем, който концесионерът трябва да връща с лихва, когато започне да печели.

Размерът на лихвата обаче не е определен и не е изяснен механизъм за определянето й. "При условие че тази лихва е по-ниска от пазарната, дължима при нормални пазарни условия, ще е налице форма на държавна помощ - субсидиран заем за частно предприятие", се казва в жалбата до ЕК.

Освен това е предвидено концесионерът да бъде временно освободен от плащане на концесионно възнаграждение, като не е ясно докога. Според жалбата до ЕК в договора е регламентирано, че "след като концесионерът в резултат на ефективната си концесионна дейност върне средствата, получени от държавата, за него възниква задължение за заплащане на концесионно възнаграждение".

Така излиза, че концесионерът може и никога да не плаща възнаграждение, ако заради лошо управление, фалит или по друга причина не успее да върне компенсациите, които му е дала държавата.

Според вносителите съмненията за недопустима държавна помощ стават още по-сериозни, ако към това се добави и задължението на бюджета да компенсира концесионера заради камионите над 12 тона, които ще ползват магистралата, без да плащат ТОЛ-такси; а също и "получаване на вече изградена далекосъобщителна инфраструктура (оптични кабели) и крайпътни обекти (бензиностанции, мотели, билбордове и пр.) без заплащане на допълнително концесионно възнаграждение".

Строителният министър Асен Гагаузов заяви, че правителството няма да вземе решение по договора преди становището на Еврокомисията. Ако тя прецени, че предвидената държавна подкрепа не е допустима, договорът може да бъде ревизиран за пореден път.

Другият вариант е сделката да се анулира и пътят да бъде достроен с държавни средства или с пари от европейските фондове. Това обаче би означавало да се подготвят и проведат нови процедури за осигуряване на финансиране, избор на изпълнител и на оператор на аутобана.

Всичко това ще отнеме много време и ще забави старта на строителството минимум с една година. Така определеният от кабинета срок - до края на 2010 г. трасето на магистралата да е изцяло завършено, може да си остане само в правителствените намерения.

Тя: - Каква е разликата между харчене и инвестиция? Той: - Ако ти купиш нещо - е харчене. Ако си купя аз - е инвестиция.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Симпатичните Мария и Коци от с. Белозем се сбогуваха с приключението “Един за друг”

Симпатичните Мария и Коци от с. Белозем се сбогуваха с приключението “Един за друг”

Любопитно Преди 1 час

Музикантите Ники и Цецо спечелиха седмичното отборно предизвикателство

Инцидент с тротинетка в Казанлък прати младеж в болница

Инцидент с тротинетка в Казанлък прати младеж в болница

България Преди 4 часа

Младежът е откаран в спешния център в Казанлък за преглед

<p>Българските грации завоюваха златото в многобоя на Световната купа в Баку&nbsp;</p>

Българските грации завоюваха златото в многобоя на Световната купа в Баку

България Преди 4 часа

Българките представиха отлично своите композиции в столицата на Азербайджан

Русия и Украйна с голяма размяна на пленници

Русия и Украйна с голяма размяна на пленници

Свят Преди 4 часа

Зеленски обяви, че „277 украински воини“ са се върнали у дома от руски плен

<p>Повод за гордост! Карлос Насар подобри два световни рекорда&nbsp;🥇</p>

Карлос Насар подобри два световни рекорда

България Преди 4 часа

Насар записа рекордния опит на 188 кг и подобри с един килограм върховото постижение на колумбиеца Лесман Паредес Монтано

Ню Орлиънс: Магията на живота между джаза, бурите и мечтите

Ню Орлиънс: Магията на живота между джаза, бурите и мечтите

Свят Преди 5 часа

В Ню Орлиънс всяка хапка разказва история и всеки местен ресторант съчетава традиции от Европа, Африка и Америка

Социолог: Президентът ще предаде поста на неярка политическа фигура

Социолог: Президентът ще предаде поста на неярка политическа фигура

България Преди 5 часа

"Президентските избори не са толкова далеч, колкото си мислим", каза Кольо Колев

<p>Ново откритие:&nbsp;<strong><span style="color: rgb(0, 0, 255);">Вселената&nbsp;</span></strong>може да се върти 🌌</p>

Проучване: Вселената може да се върти

Любопитно Преди 6 часа

Моделът им предполага, че Вселената може да се завърта веднъж на 500 милиарда години

<p>Зеленски реагира на&nbsp;обявеното от Русия Великденско примирие</p>

Зеленски за обявеното примирие: Нов опит на Путин да си играе с човешките животи

Свят Преди 6 часа

"В момента в цяла Украйна звучат сирени за въздушна тревога", каза той

<p>Додик: Британски войници бяха изпратени да ме ликвидират</p>

Додик: Британски войници бяха изпратени в Босна и Херцеговина, за да ме ликвидират

Свят Преди 6 часа

"Няма да се отдръпна, даже и ако НАТО дойде да ме арестува"

След обилния снеговалеж: Курорт в Швейцария остава откъснат от света

След обилния снеговалеж: Курорт в Швейцария остава откъснат от света

Свят Преди 6 часа

Проходът Симплон в близост до италианската граница в южната част на страната отново е отворен

В рамките на 48 часа: Над 90 жертви при израелски удари в Газа

В рамките на 48 часа: Над 90 жертви при израелски удари в Газа

Свят Преди 7 часа

Израелската страна заяви, че планира да поеме контрол над големи „зони за сигурност“ в Газа

<p>Путин обяви Великденско <strong style="color: rgb(255, 0, 0);">примирие</strong></p>

Путин обяви спиране на огъня във войната срещу Украйна до 21 април

Свят Преди 7 часа

„Предполагаме, че украинската страна ще последва нашия пример“, каза той

<p>Протестиращите не отстъпват: Блокадата на РТС продължава</p>

Протестиращите не отстъпват: Блокадата на сръбската национална телевизия продължава

Свят Преди 8 часа

Пред сградата на РТС няма полицейски екипи, само пътната полиция, за да спира движението

"Убити от алчност": Близки на жертвите на пожара в Кочани излязоха на протест

"Убити от алчност": Близки на жертвите на пожара в Кочани излязоха на протест

Свят Преди 8 часа

До момента разследването е обхванало 59 души и три фирми