С поред министъра на труда и социалната политика Емилия Масларова минималната работна заплата в България не може да бъде на границата на бедността и трябва да е поне 200 лева. Тя казва това в интервю за Валерия Петрова от БТА.
По-висока минимална работна заплата ще стимулира безработните да търсят работа, а част от спестените парите от социални помощи ще могат да бъдат прехвърлени за стимулиране на работодателите да наемат повече хора на работа, заявява Масларова.
Според нея още в началото на следващата година могат да започнат преговорите за разпределението на осигурителната тежест между работодател и работник за 2007 г.
Не смятам, че е дошло време тя да става 50 на 50, казва министърът на труда и социалната политика. По думите на Масларова социалното министерство работи интензивно по въпросите на гъвкавите форми на заплащане, защото въвеждането на гъвкаво работно време изисква и гъвкаво заплащане. Масларова допълни, че трябва да се въведе почасово заплащане на труда.
Публикуваме интервюто с известни съкращения:
- Министър Масларова, кое според вас е събитието на 2005
година?
- В негативен план събитието на 2005 г. са тежките наводнения в страната. От 60 години в България не е имало толкова тежко бедствие и това беше едно от лошите събития, които се случиха на страната ни през 2005 г.
От политическа гледна точка за страната ни събитие е това, че се намери политическа воля, разум, мъдрост, подтиснаха се партийните страсти и беше направена уникална коалиция от три политически формации.
- На фона на тези събития успяхме ли според вас да реализираме постижения в социалната област? С какво българските работници и работодатели могат да се поздравят за Коледа?
- Равнището на безработица през ноември 2005 г. е най-ниското от десет години насам - 10,36 на сто.
Работодателите съумяха заедно с МТСП да намерят онази ниша и преференции, които дават повече шанс да се създават повече работни места и да се стабилизират малките и средните предприятия, а това е важно и не трябва да се подценява.
Около 20 хиляди работодатели се възползваха от преференциите, които се
дават от МТСП и до края на октомври над 32 хиляди лица бяха включени в насърчителни мерки по заетост и квалификация. Започваме интензивна връзка и взаимодействие с работодателите.
Позитивното е, че в края на 2005 г. въпреки трудностите в социалния диалог смятам, че намерихме баланса във взаимоотношенията между работодатели, синдикати и правителство и е направена сериозна крачка за възстановяване на тристранния диалог.
- Но Националният съвет за тристранно сътрудничество не
функционира?
- Ние всичко съгласуваме с работодатели и синдикати.
- Не направихте ли малко повече жестове към работодателите, отколкото към синдикатите първо с намаляването с 6 процентни пункта на осигурителната вноска за Фонд "Пенсии", а после и с отстъпката при решението за разпределението на осигурителната тежест през следващите години?
Работодателите получиха едно доста сериозно облекчение, от една страна с 6 процента е намалена осигурителната вноска, от друга страна съотношението между разпределението на осигурителните вноски вместо 70 към 30 стана 65 към 35 между работодател и работник.
Разбира се, работодателите искат още и още и синдикатите искат още и още, но трябва да се има предвид, че не може всичко да се даде със старта на едно правителство.
- А какво ще се случи с разпределението на осигурителната вноска за 2007 година. Синдикатите казват, че 35 процента е максималната тежест, която могат да поемат работниците.
Смятам, че ще можем да преговаряме още в началото на 2006 г. какво ще се случи в тази насока и ми се струва, че с декларациите за разработване на пакт за социално-икономическо сътрудничество до 2009 с работодатели и синдикати ще може да се договорим как ще се разпределя тази осигурителна тежест.
Не считам, че е дошло време тя да става 50 на 50. Работодателите се съгласиха, седнахме на масата на преговорите и се разбрахме, че 2006 г. ще се договаряме. Надявам се, че 2006 ще е по-добра за България, така казват и звездите.
- Какво ще стане с класовете за прослужено време? Ръководителят на мисията на МВФ за България Ханс Фликеншийлд заяви, че те трябва да бъдат премахнати.
-Това изискване не е само на Международния валутен фонд, то е свързано със синхронизиране на законодателството ни с това на ЕС и затова екипите работят в тази насока. Ние просто трябва да седнем и да видим всичко, което може да се направи по начин, по който да има перфектен баланс.
Трябва да се намеси секторният диалог, браншовото договаряне, да се урегулират всички тези отношения, защото както от една страна работодателите искат и настояват за определени преференции, така от друга страна, ако дадем само на тях такива, ще изгоним всичко що е останало свястно в България.
- Какви идеи има до момента в тази посока?
- Една от идеите е добавките за трудов стаж да не се прехвърлят от едно работно място в друго, но това е закрепостяване, това значи, че работодателят по този начин ще държи работниците и ще може да налага друг вид условия. Трябва да се говори за колективни трудови договори, за браншовото договаряне и на по-ниско равнище да се договарят тези параметри, държавата само да зададе рамката.
- Какво може да се направи, за да не бъдат ощетени работниците
с по-дълъг трудов стаж?
Има вариант, който при определени години трудов стаж стартовата работна заплата да бъде по-висока, да се има предвид, че вие например след 10 години стаж като журналист или като педагог имате някакви допълнителни знания и умения и няма да започнете на тази длъжност на друго работно място с минималната заплата, а например с 30 - 50 лева отгоре.
Както се правят минималните осигурителни прагове сега, така да има и прагове за различните категории труд за различното време, което сте отработвали. Например, ако съм била научен работник в БАН 15 години и отида да работя пак като научен работник, но в Тракийския университет, моята заплата не трябва да бъде по-малка от определена сума.
- МВФ поиска и по-гъвкаво работно време ?
- МВФ, когато иска гъвкаво работно време, трябва да знае, че ние не сме готови с гъвкави форми на работна заплата. Гъвкавите форми на работно време вървят успоредно с гъвкавите форми на заплата и това е нещото, по което работи много интензивно МТСП.
Затова работим по определяне граница на бедността, какви ще бъдат параметрите, как ще обвържем границата на бедността заедно с инфлацията, производителността на труда, ръста на БВП и тогава вече ще можем да кажем, че ще имаме гъвкави форми на работно време. Трябва да се въведе почасовото заплащане, а класификаторът на длъжностите трябва да бъде съобразен, освен с времето, и със заплащането.
- Бяхте си поставили за цел до края на годината да е готова методиката, по която ще се определя линията на бедността?
- До края на годината научният колектив ще излезе със своите предложения и ще направим вътрешно обсъждане в политическия кабинет и със социалните партньори. Има различни методики и трябва да се избере най-добрата.
- Каква според вас трябва да бъде минималната работна заплата,
за да се превърне в по-голям стимул за гражданите от социалните
плащания?
- Аз определено считам, че една от стъпките, с която можем да намалим социалните помощи и да ги прехвърлим в областта на заетостта е да се увеличи минималната работна заплата. Защото, когато човек получава социална помощ горе-долу колкото или малко под минималната работна заплата, той няма никакъв стимул.
За него е по-добре да взима социалната помощ и да не се труди 8 часа без значение къде. Според мен минималната работна заплата в България трябва да започне от 200 лева нагоре, не може минималната работна заплата да бъде на границата на бедността.
Минималната работна заплата по всички теории и науки включва и възпроизводството на работната сила, т.е. не само това, което ви е нужно, за да живеете, а и това, което ви е нужно, за да почетете нещо, за да имате по-голяма производителност.
Винаги в минималната работна заплата се включва и малък процент за издръжка на член на семейството, а нашата минимална работна заплата е далеч от тези измерители.
- Кога 200 лева могат да бъдат реалност у нас ?
- Не мога да кажа, вие ме питате какво мисля, каква трябва да е, за да е по-голям стимул от социалните помощи. Ние създадем ли повече стимули за работа, с по-висока минимална работна заплата, част от парите за социални помощи ще можем да ги прехвърлим в посока на заплащане и да стимулираме работодателите да наемат на работа и да повишим работната заплата.
- Поставихте ли си цел за 100-те дни от мандата, която не успяхте да реализирате?
- Да ви кажа честно стоте дни ми минаха като един миг и бяха в по-голяма степен не да си поставим цел за нещо, а да се справим с нещо. Това бяха наводненията, стоте дни бяха и подготовката на доаргументацията на бюджета, бяха свързани и с реализиране на онези законодателни инициативи, които бяха изключително важни - от една страна с бюджета, от друга страна - с европейските изисквания.
Имахме сериозни задачи, свързани със забележките на ЕК за необходимостта от деинституционализация на хората в домовете. Стоте дни се дават не толкова за изпълнение на много работи, а за ориентиране в обстановката. Ние нямахме много време да се ориентираме в обстановката, но общо взето се справихме добре.
- Ориентирахте ли се в оставеното преди вашия екип в социалното министерство. Какво заварихте, трябваше ли да решавате нерешени проблеми?
- 2005 г. мина под знака на изборите и в една или друга степен повече неща са били решавани с оглед наближаващите избори. Аз съм в коалиция с хората, които са били тук преди това и анализите и оценките ще си останат тук, за вътрешна консумация.
Винаги има какво да се желае повече, екипът на министерството е добре подготвен да се справя в рамките на европейските стандарти във връзка с изискванията на европейската администрация. Имаме добър административен капацитет и добре работещи структури в страната. Във всички социологически изследвания, когато стане въпрос за социална политика никой не познава други, освен структурите на МТСП и това е дело и заслуга на всички, които са били преди нас.
Така, че светът не започва от нас. Но има и много неща, които животът показва, че трябва да бъдат променени.
- Кои?
- Тези безкрайни преференции, които се дават и да сложим най-после ред и да има по-сериозни санкции. Защо човек със слухово увреждане трябва да внесе кола с преференции, да ползва паркинг с преференции след като той няма никакви нарушения на опорно двигателната система?
- През първите 100 дни, като че ли най-често се обявявахте срещу "абонатите" на социални помощи? Намаля ли техният брой?
- Да, отпаднаха доста хора още в началото. Около 8000 души вече не получават помощи заради злоупотреби. Ще видим какви санкции ще наложим и за злоупотребите с енергийни помощи. Няма да позволя да се пилеят пари, те не са изкарани току-така, те са изкарани от другите хора, които работят в страната.
- Припомнете новото за 2006 година, вече договореното ?
- Това е 5 процентното увеличаване на пенсиите от 1 януари, 6 процентното увеличаване на заплатите от средата на годината, но при оптимизация на персонала може да достигне и до 10 процента.
- Оптимизиране на персонала значи съкращения?
- Това значи премахване на дублиращи структури в държавната администрация, ако трима души работят едно и също нещо, не е ли по-добре да го работят двама с по-висока заплата? Да го мислим и така - няма какво да пилеем, говорим за държавната администрация, която не произвежда национален доход.
Вие ме питахте за договореното. Осигурените майки ще получават колкото минимална работна заплата - 160 лева, за отглеждане на дете, увеличен е и максималният размер на обезщетението за безработица- от 140 лв. на 160 лв. Освободените, но осигуряващи се безработни ще получават минимално 90 лв и максимално 160 лв. Осигурени са 204 милиона лв за програми по заетостта, осигурени са и всички необходими средства за хората с увреждания, парите за енергийно подпомагане.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!