Н яма никакво съмнение, че раят за велосипедистите в Европа е Холандия. Колелата там са повече от жителите, а децата започват да въртят педалите още преди да проходят.
Затова и няма нищо чудно във факта, че инфраструктурата в холандските градове е изцяло съобразена с колелото като средство за придвижване.
Общата дължина на велосипедните ленти на територията на страната е 20 хил. км
Движението на велосипедистите в натоварения градски трафик се регулира от специални светофари, но това съвсем не означава, че всички колоездачи спазват стриктно правилата.
Нормална гледка са слаломиращите сред автомобилите велосипедисти в опит да се придвижат по-бързо напред.
Всички стълби на подлезите са пригодени за улесненото им използването от колоездачите, а край гарите, търговските центрове и големите обществени сгради са изградени огромни паркинги за колела.
Германия също е една от малкото страни в Европа, където на велосипедистите се отдава наистина заслужено място.
Няма нищо по-просто от това посетителите на Берлин да си вземат колело под наем и да разгледат града.
Колкото и странно да е, услугата се предлага от немските железници "Дойче Бан". Достатъчно е да имате мобилен телефон и банкова карта, за да наемете колело.
Системата е проста - виждате на ъгъла на улицата колело с инициалите DB и ви се приисква да направите едно кръгче. Набирате от мобилния ви телефон номера, който е изписан на колелото, операторът от другата страна ви дава код, с който да го отключите и това е всичко.
Цената ще бъде изтеглена от банковата ви карта. Връщането на колелото е също толкова просто - може да го оставите, където искате като съобщите отново на оператора местонахождението му.
Единственото условие е, че колелото трябва да бъде оставено на някое кръстовище.
Общо 3800 велосипеда със знака на "Дойче Бан" се предлагат в Берлин, Франкфурт и отскоро в Кьолн
За жителите на Лондон карането на колело се превръща в навик и определен стил на живот. Всички, които карат велосипеди демонстрират, че имат отношение към околната среда и "зелено" мислене.
Някои от фирмите вече са задължени да осигурят гардероб на служителите, които идват на работа с велосипед, за да могат те да свалят спортното си облекло и да облекат костюма си.
С колело придвижването става много по-бързо, ако е на сравнително къси разстояния.
Компанията Transport for London съвместно с кметството на града е инициатор на кампания, която цели да накара повече лондончани да изберат велосипеда като транспортно средство.
Целта й е до 2010 година велосипедистите да достигнат 80% от жителите на града
Колкото повече велосипеди има, толкова по-малко ще са автомобилите и толкова по-безопасно ще бъде движението - това е основната идея. В нейна подкрепа в момента вместо коли се използват триколесни рикши, с които се разхождат туристите из центъра на британската столица.
Велосипедистите пък се ползват с предимство на пътя и толератно отношение от останалите водачи. По улиците има специални алеи.
Очевидно придвижването с колело е по-евтино. Велосипедистите могат да паркират свободно почти навсякъде, без да плащат такси - за разлика от шофьорите, на които се налага да дават по 5 паунда за час престой.
Освен това един велосипед струва средно 250 лири, докато един автомобил е 6000 лири
Има, разбира се, и маниаци, които са склонни да дават 3000-4000 паунда за колело.
Масово се купуват бегачи и стрийт байкове за придвижване в града. На особен интерес се радват и сгъваемите велосипеди, които улесняват много пътуващите с влак.
Бизнесът с аксесоари за велосипеди също върви отлично.
У нас рядко се срещат колоездачи по улиците. Големият проблем в България е, че няма условия за каране на велосипеди.
Улиците са много натоварени, шофьорите са агресивни, тротоарите са превърнати в паркинги.
Общинските власти отдавна са длъжници на любителите на колелото
Красноречива илюстрация на политиката на общинските власти е наредба, в която е записано: "Велосипедистите са задължени с поведението си да не създават затруднения или опасности за движението на моторните превозни средства."
С основание българските велосипедисти си задават въпроса: "Защо, когато си карам колелото, спазвайки правилника, никой не приема факта, че съм участник в движението?".
Доста хора биха си направили труда да карат колела в градски условия, дори биха ходили на работа с тях, ако не рискуваха да бъдат блъснати или пък да се натровят от задушаване с газовете от колите.
В момента в София колело може да се кара без риск за здравето и живота само в някой от парковете.
Липсват алеи и светофари за велосипедисти
Освен това в българското законодателство не е предвидено най-елементарното изискване за безопасност- велосипедистите да карат с каска, както мотоциклетистите.
Тази година екологичното сдружение "За Земята" организира за осма поредна година шествие за велосипедисти и пешеходци в знак на протест срещу невъзможността за нормално придвижване.
Сдружението внесе и предложение за създаване на велосипедни алеи в София.
От екоминистерството засега препоръчват, когато се правят ремонти на улиците, да включат и алеи за велосипедисти. За да стане това реалност обаче, трябват и нови градоустройствени планове.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!