Констатирано беше следното:
1. От встъпването си в длъжност през 1999 г. до сега главният прокурор не е направил предложение пред ВСС за определяне както на общата численост на всяка една прокуратура - районна, окръжна, военна, апелативна, Върховна касационна и Върховна административна, така и за определяне броя на прокурорите във всяка една от тях. Числеността им във всяко звено се определя по личното усмотрение на главния прокурор при пълно затъмнение относно критериите за това и при заобикаляне на ВСС.
2. В чл. 111, ал.1 от ЗСВ изчерпателно са изброени звената на прокуратурата в Република България - главен прокурор, Върховна касационна прокуратура, Върховна административна прокуратура, апелативни прокуратури, военно-апелативни прокуратури, окръжни прокуратури, военно-окръжни прокуратури и районни прокуратури. В нарушение на тази норма от закона главният прокурор създава при себе си собствена администрация с голяма численост и звена и съвети, без това да е предвидено в закона, с което нарушава и финансовата дисциплина.
3. В някои случаи г-н Филчев е разпореждал устно Върховната касационна прокуратура да изисква дела от по-низшестоящи прокуратури и продължително време по тях не са извършвани никакви процесуални действия.
4. Налице е и превишаване на правомощията на г-н Филчев. В нарушение на чл. 120 от Закона за съдебната власт като наказателна санкция по отношение на определени прокурори той ги командирова на длъжности по-ниски от тези, на които са назначени с решение на Висшия съдебен съвет, като по този начин упражнява натиск върху тях и фактически ги принуждава да напуснат заеманата от тях длъжност.
5. В нарушение на чл. 120 от ЗСВ и финансовата дисциплина командирова за повече от три години във Върховната касационна прокуратура Спартак Дочев от Софийската окръжна прокуратура, без същият да отговаря на изискванията за стаж по чл. 127, ал. 4 от ЗСВ и без знанието на ВСС.
6. Разпоредбата на чл. 187, ал.2 от ЗСВ императивно повелява длъжностните наименования на служителите в техническите звена и канцелариите на органите на съдебната власт - съд, прокуратура и следствени служби, да се определят от Висшия съдебен съвет. В нарушение на това изискване и закона главният прокурор е създал на свое пряко подчинение административни структури и длъжности - пресаташе, юрисконсулти и вътрешна администрация - с численост над 30 души, без санкцията на ВСС.
7. През 2000 и 2001 г. по решение на ВСС е разпоредено изплащането на допълнително материално стимулиране на магистрати и служители от съдебната власт. Спрямо магистратите е дадено право на ръководителите на - отделните звена на системата, а за прокуратурата - от главния прокурор, в определен срок да предложи на ВСС магистрати, на които да не се дава предвиденият размер на материално стимулиране. Г-н Филчев не предлага на ВСС такива лица, а впоследствие без решение на този орган главният прокурор е лишил изцяло или частично от допълнително материално стимулиране прокурори от Върховната касационна, Върховната административна прокуратура и апелативни прокурори.
8. Главният прокурор е въвел авторитарен стил на работа с подчинените си. Под влияние на възприетите от него методи в оглавяваната от г-н Филчев институция цари страх, с това е парализирана нормалната дейност на прокуратурата и тя е затруднена да изпълнява конституционните и законовите си задължения.
Като резултат от направените констатации Висшият съдебен съвет предлага главният прокурор на Република България Никола Филчев Борисов да подаде оставката си.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!