Г олемите български телевизионни канали ще се сблъскат в сериозна битка за зрители тази есен. Бурният ръст на рекламния пазар прави конкуренцията още по-оспорвана и увеличава инвестициите в различни предавания.
Още отсега Би Ти Ви и "Нова тв" са обявили най-амбициозните си есенни проекти и около тях тече усилена работа. Global films (нейни са "Имаш поща", "Господари на ефира", "Star Academy" по "Нова тв" и "Море от любов" по Би Ти Ви) вече снима епизодите на "Пълна промяна", а до няколко седмици Sia Advertising започва работа по "Островът на изкушенията".
Би Ти Ви пък залага на втория сезон на Survivor и все още се въздържа от категорични коментари ще има ли втори сезон на "Мюзик айдъл".
БНТ също се готви да изненада зрителите си с нови предавания и да прецизира програмната си схема. Държавната телевизия се готви да обяви конкурс за сценарий на българско риалити шоу и да даде старт на предаване тип "обществена трибуна", което все още е с работно заглавие "Референдум".
Риалити проектите на двете частни национални телевизии са най-обсъжданите и рекламирани предавания на медийния пазар. Малките кабелни телевизии от групата на "Диема вижън" и TV7 също са амбицирани да правят интересни програмни схеми, да инвестират в нови проекти и скъпи спортни права, както и в нови филми и сериали.
Ефирна промяна
"Не мисля, че риалити форматите са единственото, от което се интересуват хората. Те безспорно са най-популярните проекти, защото в медийното пространство около тях се вдига най голям шум. Телевизиите имат да връщат инвестиции и да продават рекламно време", коментира управляващият директор на "Initiative/Media Club" Катерина Буюклиева.
Според нея много важни са програмният баланс и програмната схема, която залага на разнообразни предавания. "Ако те са добре таргетирани и промотирани, медиата може да се надява на добри резултати. Защо риалити форматите да са най-рейтингови, вижте данните за Шампионската лига по футбол - тя има уникална и добре таргетирана аудитория, което е много по-важно за нашите клиенти", обясни Буюклиева.
Би Ти Ви и "Нова тв" засега обаче дават вид, че най-много усилия влагат в новите риалити програми. "Сървайвър" е най-гледаното риалити в българския тв ефир със среден рейтинг 22%. Този формат е гръбнакът на праймтайма в есенната схема на Би Ти Ви", коментира програмният директор Апостол Пенчев.
Екип на телевизията вече отпътува за Доминиканската република, за да снима епизодите от втория сезон на "Сървайвър", които ще започнат да се излъчват от септември.
Конкурентите им от "Нова тв" залагат на формати на "Фокс" - "Островът на изкушенията", и на "Дисни" - "Пълна промяна". Въпреки че предаванията са нови и затова не са лесни като реализация, от "Нова" коментират, че "Биг брадър" остава най-скъпата им инвестиция.
"ВИП Брадър" беше локомотивът на телевизията през април. И като цяло предаването спомогна за вдигане на рейтинга на цялата телевизия. Обмисляме през есента трети сезон на "ВИП брадър", коментира Павел Станчев.
Много е вероятно срещу "Сървайвър БГ" "Нова тв" да се бори едновременно с "ВИП брадър 2", който да се излъчва през целия септември, а в останалите два месеца да развие в програмната си схема "Островът на изкушенията".
Би Ти Ви направи своя дебют на риалити попрището през 2006 г. И както и при конкурентите им от "Нова тв", това се отрази сериозно на рекламните приходи на първата частна национална телевизия. "Сървайвър БГ" стартира в края на септември и завърши заедно с "Биг Брадър 3" на 11 декември.
През двата месеца, в които се е излъчвало шоуто, рекламните приходи на Чи Ти Ви отбелязват рязък скок и през декември се връщат на нормалните си нива.
Развитието на пазара до края на 2007 г. ще бъде любопитно, защото е важно да се види дали устремният ръст ще продължи при толкова нови риалити проекти, сериали и опити да се провокира тв аудиторията. Освен това "Островът на изкушенията" и "Сървайвър 2" вероятно ще влязат в пряка конкуренция.
И други...
"Никой няма запазена позиция за вечни времена в рейтинговите класации. Всяка телевизия, която предложи качествено и ново съдържание, има шанс да спечели зрители и рекламодатели. И обратното - може да изгуби позиции", коментира Катерина Буюклиева.
Ако бъдат проследени данните за телевизионната гледаемост на втората пийпълметрична агенция "Гарб" от началото на годината например, се забелязва оспорвана битка за четвъртото място в класацията.
За първите шест месеца на годината са си го оспорвали "Диема+", СКАТ, "Планета", а отскоро и ТV7. Вече втори месец кабелният канал TV7 упорито се задържа на четвърта позиция по гледаемост, след като даде старт на проекта "Игра за милиони".
По данни на "Гарб" пазарният дял на телевизията за началото на април - 20 юни е 1.5%, като предишните месеци не е достигал и 1%. Играта се излъчва всеки делничен ден от 20 ч.
"За по-малко от месец играта раздаде над половин милион лева печалби на участниците, а присъствието й повиши над 5 пъти рейтинга на TV7 в праймтайма на телевизията", се похвалиха от медиата.
Форматът на състезанието е на "Ендемол" - създателите на "Биг брадър", а изпълнителен продуцент е "Global Vision" на Магърдич Халваджиян.
Освен че е играта, която раздаде най-много парични награди за кратко време, тя засега е най-големият и скъп проект на TV7. Медиата е амбицирана да инвестира и в скъпи спортни права и вече излъчва мачове от евроквалификациите. Телевизията има и собствено българско риалити - "Фотосесия", и филмова програма с 30 сериала.
През седмицата агенция "Dow Jones" съобщи, че приходите от реклама на "Диема вижън" (компанията обединява тв каналите "Диема+", "Диема 2", "Диема екстра" и "Диема фемили", както и двете музикални програми ММ и М2) през миналата година отчитат ръст от 140%.
Това показват финансовите резултати на един от собствениците на компанията - британската "Apace Media". В началото на 2007 г. "Apace" създаде стратегически алианс с международната компания от развлекателния бизнес "Modern Times Group" (MTG).
Новото обединение - BMGL, в което двете компании имат равно участие, отговаря за всички активи на "Apace Media" в Източна Европа. Dow Jones коментира, че добрите резултати се дължат на силния рекламен пазар в България, който след приемането на страната в евросъюза стана още по-атрактивен за големите международни марки.
"Кока Кола", "Нестле", "Джонсън&Джонсън", "Проктър&Гембъл" са част от имената, които започнаха да рекламират масово на каналите на тази българска медиа", се казва в съобщението на новинарската агенция.
За по-малко от година "Apace Media" стана мажоритарен собственик в две български медийни дружества - "Диема вижън" и "Телевизия ММ". По този начин компанията придоби шест кабелни тв канала ("Диема+", "Диема 2", "Диема екстра" и "Диема фемили", както и двете музикални програми ММ и М2).
През миналата година "Apace Media" удължи изключителните права да излъчва английската футболна лига, испанското и френското първенство.
Освен това компанията проби монопола на държавната телевизия за излъчване на световното и европейско първенство по футбол, като спечели правата да излъчи турнира на Стария континент през 2008 г.
Така "Apace Media" се опита да се позиционира на пазара като основна спортна медиа.
Ако се отчете ръстът на тв пазара за 2006 г., който е 33% спрямо 2005 г., да имаш тв канал в България е доста приятно и доходно занимание. В парично изражение общата сума от рекламни приходи на телевизиите по данни на "Маркет ЛИНКС" достига 349.604 млн. лева, сравнени с 262.811 млн. лева през 2005 г., и това е най-големият ръст, регист-риран досега.
Тенденция, която е повече от положителна не само за собствениците на тв канали, но и за зрителите. Заради сериозната конкуренция и увеличаващите се приходи те вероятно ще получават все по-качествени програми.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!