Н а фона на олимпийската надпревара най-големите производители на спортна екипировка също се бориха да извлекат максимум полза от спонсорирането на проявите в Пекин.
Безспорен победител е "Пума" (Puma), които са привлекли тройния шампион в спринта Юсеин Болт.
Неговият рекорд на 100 м гладко бягане беше посочен от "Ройтерс" като №1 сред 10-те най-запомнящи се момента от Пекин 2008.
Шефът на "Пума" Йохен Зайц със сигурност е доволен, че са заложили на лекоатлета от Ямайка, който позираше със златистите си шпайкове след всеки свой триумф на пистата на олимпийския стадион "Гнездото".
Болт, чието име в превод от английски означава "мълния", навърши 22 години по време на игрите в Пекин, а спонсорите обещаха да му подарят луксозно беемве M3.
Ние още веднъж поставихме нови стандарти и записахме нова страница в спортната история, като доказахме, че сме водеща компания, коментира Зайц преди края на олимпиадата.
С тяхната марка бяха и спортните екипи на българската делегация, която иначе дефилира на откриването в официални костюми от модна къща "Агресия".
"Адидас" (Adidas) се надяваха на американеца Тайсън Гей в спринта на 100 м, но конкурентът на Болт не стигна до финала в дисциплината.
Все пак от началото на 2008 г. другият известен германски производител в бранша е регистрирал 60% ръст в страната домакин на олимпийските игри, което го нарежда на второ място след САЩ.
До 2010 г. се очаква продажбите ни в Китай да достигнат стойност 1 млрд. евро, заяви изпълнителният директор на "Адидас" Херберт Хайнер.
Компанията, която се надява на китайския пазар, за да отнеме лидерството на "Найки" в световен мащаб, ще бъде официален партньор и за игрите в Лондон през 2012 г.
В Пекин тяхна гордост бяха американските медалистки в спортната гимнастика Настя Люкин и Шон Джонсън, плувкинята Брита Стефан (Германия), както и световната рекордьорка в овчарския скок Елена Исинбаева (Русия).
"Адидас" обличат и китайската баскетболна звезда Яо Мин, който играе в НБА.
И двете германски марки отчитат игрите в Пекин като успешни и констатират ръст в продажбите през периода от 8 до 24 август.
От световния лидер "Найки" (Nike) също инвестираха много, но късметът им изневери с китайския хърделист Лю Сян, шампион от Атина 2004 на 100 м с препятствия и първи златен олимпийски медалист на страната си в леката атлетика.
В Пекин той не стартира изобщо заради контузия на ахилеса.
Цялата нация страдаше от отпадането му, но спонсорът го подкрепи с рекламни карета в китайските вестници. Посланието беше: "Обичайте спорта, дори когато разбива сърцето ви".
"Найки" обличаха и американските спортисти, но в САЩ акцентираха най-вече на изявите в олимпийския басейн и осемкратния шампион Майкъл Фелпс - от което полза извлече производителят на революционните плувни екипи "Спийдо".
От телевизия Ен Би Си бяха договорили надпреварата в плувния комплекс "Водния куб" да тече в сутрешните часове, за да попада в най-гледаното тв време зад Океана, където тогава беше вечер.
Все пак сред най-успешните лица на US компанията в Пекин бяха баскетболистите на САЩ, в чийто състав имаше звезди от НБА като Кобе Брайънт, изключително популярен и в Китай.
Междувременно във Великобритания тръгнаха нови реклами на "Найки" с участието на перспективни млади спортисти, които се очаква да бъдат във върхова форма за игрите в Лондон през 2012 г.
Според външни оценки пазарът в Китай се очаква да нарасне до 10,4 млрд. долара през 2011 г., при 3,8 млрд. две години преди олимпиадата в Пекин.
В милиардната държава световните марки обаче имат конкурент в лицето на Ли Нин.
Знаменитият гимнастик от близкото минало е трикратен олимпийски шампион и бе определен да запали факела на Националния стадион "Гнездото".
Той бе финалната звезда в зрелищната церемония по откриването, гледано от около 2 млрд. тв зрители по света.
Днес е на 45, той върти успешен бизнес начело на фирма за спортна екипировка, която носи неговото име (Li Ning) и държи третото място на китайския пазар след "Найки" и "Адидас".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!