К орупция oтново стана ключова дума.
Макар и твърде еднозначна като понятие, тя се помества в две коренно различни интерпретации: първата - корупцията е реален и все по-заплашителен факт от живота на обществото.
Там, където отделни афери се разкриват, като случая с тримата братя в републиканския пътен фонд, като случая "Куйович" и прочие, това става под натиска на медиите и на външни служби, а властта реагира повече от неадекватно.
В крайна сметка проверките или показват "всички невинни", или изваждат пионки от ниските нива на веригата. А механизмът в отделните ведомства продължава необезпокоявано да цъка.
Втората интерпретация накратко гласи - "борбата с корупцията се развива по план" и само който не е отчел резултатите от последните часове на последните дни, не може да види успехите.
Къде в тази битка застава общественото мнение?
Едва 12% считат, че случаите на корупция под покровителството на висши представители на властта са изолирано явление, 14% твърдят, че такива случаи са често срещани, но все пак обхващат по-ниските етажи на властта.
За две трети (66%) обаче, че корупцията се покровителства на най-високо равнище. Логични от тази гледна точка са и очакванията за реакция след разкрити случаи на злоупотреба с власт.
Двайсет процента настояват за оставки само на конкретните замесени лица, 41% - и на ръководители на по-високо равнище, и 30 на сто - за оставки на министрите на съответните ведомства.
Желанието за търсене на отговорност, санкции и разплитане на мрежата от корупционни практики е свързано не само с конкретните случаи, а с много по-базисни нагласи в обществото.
А именно, че преките щети от корупцията - незаконното облагодетелстване на единици за сметка на обществото във всяко едно направление (лишаване от качествени пътища, образование, услуги, защита и пр.), са не по-малки от косвените - обезверяването на цели поколения, че е възможно и си струва да реагират срещу беззаконието, срещу "силните на деня" и политическото покровителство.
-------------------------------------
Данните са от представителни национални проучвания на общественото мнение, проведени от социологическа агенция "Алфа рисърч" по поръчка на вестник "Капитал". Обем на извадката - 1000 души, метод на регистрация на информацията - пряко стандартизирано интервю.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!