"Би итиш петролиум" получи зелена светлина да осъществи ключов тест на своето ново съоръжение, което трябва да сложи край на изтичането на нефт в Мексиканския залив.
Тестът, който трябва да провери здравината на кладенеца, ще продължи максимум 48 часа - тогава ще сме наясно със ситуацията и ще можем да вземем решение за пристъпване към следващия етап, обясни адмирал Тад Алън, който контролира мерките, взимани от американска страна срещу разлива.
Инженери на британския концерн, виновен за екологичната катастрофа, успешно монтираха преди два дни нов купол.
75-тонното съоръжение е било инсталирано на дъното на океана на дълбочина 1,6 км.
Компанията се надява, че с негова помощ петролният теч постепенно ще бъде спрян напълно.
Ако проверката премине успешно, ще може да се пристъпи към събиране на цялото количество петрол, изляло се досега в Мексиканския залив.
Кент Уилс, един от вицепрезидентите на компанията, съобщи пред журналисти, че клапанът в горната част на фунията е бил затворен, тоест оттам вече не изтича петрол.
За да спре окончателно изтичането, трябва да бъдат затворени още два клапана. Целият процес ще отнеме часове.
Фунията-тапа е проектирана така, че да задържи петрола в сондажа или да го изпомпва до корабите, докато не бъде направен спомагателен сондаж.
"Бритиш петролиъм" се опитва от три месеца да спре изтичането на петрол
в океана от взривилия се петролен кладенец. Петролният разлив причини най-тежката екологична катастрофа по южното крайбрежие на САЩ.
Старата фуния, която беше отстранена в събота, не можеше да се захване здраво за счупената тръба, през която блика петролът и не можеше да удържи целия поток от черно гориво. Новата фуния е замислена като временно решение.
Междувременно държавният секретар Хилари Клинтън обяви снощи, че ще "отдели внимание" на молбата на група конгресмени Държавният департамент да проучи дали "Бритиш петролиъм" е била замесена в преговорите за освобождаване на либийския атентатор от Локърби - Абдел Басет Меграхи.
Според съобщения в медиите петролната компания, чиято централа е във Великобритания, е лобирала пред британското правителство в подкрепа на екстрадирането му в Либия, в замяна на което е било
ускорено подписването на договор за сондажи в либийския средиземноморски шелф
Меграхи бе осъден през 2001 г. на доживотен затвор за взривяването на самолета на "Пан Ам" над шотландския град Локърби, при което загинаха всичките 259 души на борда, сред които 189 американци, както и 11 души на земята.
Той бе освободен от затвора и екстрадиран в Либия през август м.г., след като лекари установиха, че е в напреднал стадий на рак. Според Ройтерс атентаторът все още е жив.
"Бритиш петролиъм" е изправен пред нови проблеми, коментират днес британските и американските вестници.
Обвиненията на американски сенатори, че компанията е замесена в
освобождаването на терориста, не са безпочвени, изтъква "Гардиън".
През септември тогавашният британски правосъден министър Джак Стро
призна, че през 2007 г., когато министри от кабинета се опитали да
улеснят евентуалното освобождаване на Меграхи, Великобритания била
мотивирана отчасти от нуждата да сключи нови договори за добив на
петрол, припомня изданието.
В интервю за "Дейли телеграф" миналата година Стро призна, че през 2007
г. се е отказал от план да изключи Меграхи от списъка на затворници,
които Лондон се е договорил да размени с Триполи, след като Либия и
британски петролопроизводители, най-вече
"Бритиш петролиъм", лобирали
за освобождаването на терориста
По това време Либия бавеше сделка за над половин милиард лири за разработване на петролни залежи на своя територия.
На въпроса на "Дейли телеграф", цитиран от "Гардиън", дали търговските
интереси и "Бритиш петролиъм" са повлияли на решението за
освобождаването на Меграхи министърът отговори:
"Да, в много голяма степен. Нямам намерение да се извинявам за това.
Либия беше пропаднала държава. Искахме да я върнем в орбитата. И да,
това включваше търговията, а впоследствие и сделката с "Бритиш
петролиъм"".
Очертава се американският Конгрес да забрани на концерна и да прави нови сондажи за нефт в американския континентален шелф заради незавидното досие на компанията по отношение безопасността на работниците, пише "Файненшъл таймс".
Камарата на представителите вече прие законопроект, който забранява на всяка компания, която през последните седем години е допуснала повече от десет смъртни случая в свой обект, или е била глобена с над 10 млн. долара за замърсяване на водата, да прави нови сондажи за нефт в американския шелф, напомня "Дейли телеграф".
В действителност забраната ще засегне само "Бритиш петролиъм",
отбелязва "Гардиън". Компанията вероятно ще трябва да изплати глоби за милиарди долари заради експлозията на платформата "Дийпуотър хърайзън", а това далеч не е първото им нарушение.
Само за последните пет години компанията е извършила над 700 нарушения на правилата за безопасност и опазване на околната среда, докато други големи петролни компании са се ограничили до по-малко от десет, отбелязва "Гардиън".
Повечето нарушения на "Бритиш петролиъм" са регистрирани извън сферата на подводните сондажи.
"Гардиън" посочва експлозията в рафинерия на компанията в Тексас през 2005 г., при която загинаха 15 души, както и зле поддържан тръбопровод, който изля 200 хил. галона петрол в Аляска.
Една четвърт от добива на "Бритиш петролиъм" на петрол и газ идва от находища в САЩ, а допреди инцидента в Мексиканския залив компанията се надяваше да увеличи добива си, като разработи нови източници там, отбелязва "Дейли телеграф".
Проучват как "Бритиш петролиъм" е замесена в преговорите за Меграхи
"Бритиш петролиум" получи зелена светлина да осъществи ключов тест на своето ново съоръжение, което трябва да сложи край на изтичането на нефт в Мексиканския залив
15 юли 2010, 10:53
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!