С поред проучване на Българската национална асоциация на потребителите (БНАП) над 85% от българите не са информирани за повишеното радиационно облъчване по време на полет със самолет.
Известен факт е наличието на нормален радиационен фон на земната повърхност. Също така е известно, че самолетите и космическите апарати са подложени на по-високо радиационно облъчване в сравнение на облъчването на земната повърхност.
По данни на Федералната авиационна агенция на САЩ от1992 г. пилотите и екипажите на самолети получават по-голямо годишно радиационно натоварване от работниците в атомни електроцентрали. По други данни пилотите и екипажите на самолети се нареждат на трето място по приетата доза радиационно облъчване след работниците в уранови/радонови мини и сред преработващите уранова руда.
От потребителска гледна точка е интересно да се провери дали авиокомпаниите и самолетната индустрия са предприели мерки за ограничаване на облъчването върху пътниците, които ежедневно превозват.
По-важно е обаче дали авиокомпаниите предупреждават пътниците си, че по време на полета ще бъдат изложени на радиационно облъчване, както и каква доза ще поемат сумарно за целия полет.
Всъщност компаниите правят точно обратното. Когато летят на малка височина, самолетите срещат по-голямо съпротивление от гъстия въздух, и следователно ползват повече гориво и изразходват повече пари.
Авиокомпаниите и респективно самолетната индустрия решават този икономически проблем чрез полети на по-голяма височина - така всичко е по-евтино и бързо. Това, което не споменават, е компромисът със здравето на клиентите си. На всеки 2000 м височина радиационното облъчване се удвоява.
Слънчевата активност, за която много се говори и пише, е важен фактор, когато става въпрос за радиационно облъчване по време на полет. Връзката между повишената слънчева активност и облъчването се дължи на слънчевите изригвания.
По време на силни слънчеви изригвания облъчването по време на полет може да се увеличи до 20 пъти. Тази информация също няма да намерите в билета си за самолет.
Опасността, за която става дума в настоящата статия не се пренебрегва от законодателството на ЕС. Пилотите и екипажите на самолети могат да летят определен брой часове на определена височина всяка година. След определена граница на тяхното облъчване, те биват заземявани - не им е разрешено да летят поради опасност от патологичен ефект върху здравето. А кой се грижи за пътниците?
Някои авиокомпании публикуват съобщения, свързани с облъчването с космическа радиация на уебсайтовете си, с които обявяват колко е безопасно да се пътува с техните полети. Потребителят на тяхната услуга няма да усети облъчването, с голяма вероятност няма да умре от лъчева болест по време на полета.
По-важното е, че няма достатъчно научни данни за влиянието на радиацията по време на полет и бъдещото и влияние върху здравето на пътниците.
Липсата на данни, от една страна, е продиктувана от това, че самолетната индустрия не се развива от векове, а е сравнително млада. От друга страна, самолетната индустрия и авиокомпаниите нямат икономически интерес клиентите им да са информирани за опасността, която обсъждаме.
БНАП съветва:
- Проверявайте слънчевата активност в периодите, за които планирате пътувания със самолет.
- Когато купувате билет за самолет или пътувате, питайте за облъчването, което получавате по време на полета. Попитайте защо радиационното натоварване не е описано в билета ви.
- Ако очаквате дете, избягвайте пътуването със самолет, особено на далечни дестинации.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!