Г ражданското общество от пернишкото село Студена успя да спечели важна битка във войната с незаконния бизнес, в който от години необезпокоявано от държавните институции се добива скална маса от дузина кариери в околността.
Прокуратурата нареди спиране на работата, поставяне на охрана и проверка срещу четири ведомства, включително и служба на полицията, разрешила взривни работи.
Това стана три години след началото на съдебната сага на законния концесионер срещу самонастанилите се в предоставените му каменоломни.
Чашата преля, след като миналата седмица бе пребит председателят на инициативния комитет "Да спасим Студена" Михаил Мишев. Сдружението се бори срещу незаконните открити кариери в селото.
Според МВР нападателят е криминално проявен и се работи по версия, че е действал по поръчка на незаконно копаещите фирми.
Районът е известен като "пернишкият Клондайк", а хората твърдят, че пред очите им околните хълмове изчезват към строежите в София и Банско. Те дори разказват, че тревата скърца в устата на домашните животни, защото всичко е покрито с фин прах от каменоломните.
Късно в петък прокуратурата разпореди да се прекрати дейността на шест дружества, а техниката им да бъде извадена от кариерите. Според зам. окръжния прокурор Пламен Найденов това са "Надежда ВИ", "ДЛВ-СИ", "Хидрострой", "Благоустройствени строежи", "Заводски строежи" и "Софстрой" - с. Мрамор.
Работа ще продължат само законните концесионери "Автомагистрали Хемус" и "СК - 13". Постоянен контролно-пропускателен пункт ще проверява камионите при входа на обекта, се казва още в съобщението на прокуратурата.
"Действията спрямо нарушителите са прецедент в работата на прокуратурата, но трябваше да прекратим незаконния добив в землището на Студена, което продължаваше въпреки действията на държавните институции", обясни говорителят на Окръжната прокуратура в Перник Михаил Алексов.
Прокурорите са разпоредили и проверки в регионалните структури на четири държавни институции, които през последните години са бездействали и въпреки жалбите от законните концесионери не са предприели адекватни действия срещу незаконния добив.
Извънредните инспекции ще се проведат в служба КОС към пернишката областна дирекция на полицията, която е издавала разрешенията за взривяване на компании без лиценз.
Областната инспекция по труда трябва да отговори защо не е проверявала компаниите, в една от които през последните две години при инциденти загинаха двама души.
Проверка тече и в областната служба "Земеделие и гори", която е трябвало да провери дали в кариерата има земеделски земи, чието предназначение е трябвало да бъде променено, както твърдят жители на село Студена.
Преди три години законните концесионери от "Автомагистрали Хемус" прекратяват сключения от предишните собственици договор с "Надежда ВИ". Компанията обаче продължава работа през нощта и въпреки многобройните опити на собствениците да ги спрат кражбата на скална маса от кариерата не спира и дори се настаняват други.
Досега само "Надежда" е изнесла около 2.5 млн. т материали, за които обаче "Автомагистрали" като законен концесионер трябва да платят на държавата близо 187 хил. лв. концесионни такси, без да се смятат разходите по възстановяването на терена. Това обясни инж. Николай Ръжев, изпълнителен директор на "Автомагистрали Хемус".
Злоупотребата може да има и сериозни последици за строежите, в които е влаган незаконно добит материал. Когато тази скала се копае, а не се взривява, се получава некачественият бетон, без останалите по веригата да подозират, че неволно стават участници в престъпление, обяснява още инж. Ръжев.
Според него самонастанилата се пернишка компания се е сдобила с фалшиви сертификати за качеството на скалата, с които я продават на бетоновите възли. Доскоро те нямали право да взривяват, а дълбаят от повърхността, където скалата е изветряла.
Безкрайна изглежда и съдебната сага, започнала със завеждане на иск в Пернишкия окръжен съд от законния концесионер. Три дела завеждат и от регионалната инспекция за опазване на околната среда с обвинения за незаконния добив.
В резултат регионалната прокуратура образува дознание срещу собственика на "Надежда ВИ" Венцислав Йорданов с обвинения за кражба на инертни материали, укриване на данъци и самоуправство.
Делото обаче все още е висящо, тъй като са се наложили продължителни инспекции от вещи лица, обясни говорителят на Окръжната прокуратура в Перник.
"Държавата и община Перник много лесно могат да прекратят незаконната дейност, като се постави кантар на изхода към магистралата за Дупница, където излизат камионите", коментира Веселин Воденичаров, член на директорския борд на "Автомагистрали Хемус".
Според него колко елементарно е това показва фактът, че самите "бракониери от фирма ДЛВ са си монтирали компютърен кантар върху държавния път". Нека контролните органи от Пернишко да отговорят как е издадено разрешение за този строеж върху публична собственост, допълни Воденичаров.
Той обяснява, че ако този кантар бе поставен от държавните органи, ще се засекат оборотите на всички производители, въз основа на което коректно да се заплатят концесионните такси на МРРБ и общината.
Освен това според него така ще се контролират тонажите, защото сега камионите им се движат претоварени и рушат току-що изградената с десетки милиони левове народни пари южна магистрала и ще се възстанови гражданският мир в Студена.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!