- Г-н Александров, преди дни главният прокурор Борис Велчев заяви, че "прекратяването по давност на дела е проблем, който съществува от 15-20 години и се дължи на непрофесионалната работа и потенциалната корупция в Следствието". Верни ли са, според Вас, констатациите на обвинител №1?
- Споделяме мнението на главния прокурор и участваме в назначената за тази цел от него проверка. Целта е да се направи сериозен анализ на обстоятелствата, довели до погасяването по давност на голям брой дела.
Цифрата е смущаваща, защото така се дава възможност за амнистиране на престъпления и на престъпници. В зависимост от тежестта на всеки отделен случай ще последват и съответни санкции за нарушителите.
Трябва обаче да се отчетат и някои обективни обстоятелства. През 1992 г. следствието беше почти обезкървено. От МВР често се чуват изявления, че в основата на проблема е малкият брой дознатели, докато той е в структурирането, подбора и квалификацията. В голяма степен нещата зависят и от законодателя, доколкото процесът трябва да бъде олекотен.
- Съгласен ли сте с твърдението на Борис Велчев, че опитни следователи, а не дознателите, трябва да работят по делата за пране на пари и компютърните престъпления?
- Тук искам да добавя и делата срещу непълнолетни и пострадали от престъпления деца. Подкрепям тезата на г-н Велчев. Дори оформихме проектозакон за изменение на НПК в тази насока и го изпратихме в Министерския съвет.
От страна на изпълнителната власт вече има по-широк поглед по този въпрос. Това, че министърът на вътрешните работи Румен Петков споделя идеята на главния прокурор, е обнадеждаващо. Г-н Велчев настоява за спазване изискванията на някои международни актове, като Конвенцията за защита на детето на ООН. В нея се казва, че разследването на дела срещу непълнолетни трябва да бъде поверено на специализирани органи.
В такива структури в българското правораздаване винаги са били следователите. Относно делата за пране на пари, във функционалните компетенции на следствието влизат и тези, които са извършени в чужбина.
Самото пране на пари, дори и да е реализирано зад граница, трябва да се разследва от следователи.
Престъпленията, които указват източника на мръсните пари, ги разследва друга структура. Това създава дисбаланс във времето и професионалния поглед.
Нашето дознание е още младо и неукрепнало. Образно казано, моторът на правораздаването е в различен ритъм. Получава се известна аритмия и това разстройва цялостния резултат. От поръчките, които идват от Европа забелязвам, че всички деяния, извършени от чужденци в европейските държави, се разследват от следователи.
При компютърните престъпления следствието придоби голям опит. Имаме доказана практика в тази насока, за която и колегите ни, най-вече в САЩ, ни дават много добра оценка. Общото разбиране, е че тази територия също би могла да бъде предоставена на следователите.
- Миналата седмица се състоя международна конференция на тема "Противодействие на трафика на хора". Как бихте коментирал този проблем?
- Предварително бих искал да кажа, че заместникът ми г-н Румен Георгиев в изявления за медиите си позволи да дава някои оценки от името на НСлС. Ние например, не сме подлагали на критичен анализ намеренията за Закон за проституцията. Това не ни е работа.
Голяма част от делата и съдебните поръчки, които идват от Запад, са свързани с проституция и трафик на хора. За Източна Европа не изнасяме икономически емигранти, изнасяме плът.
Моята лична оценка е, че с въвеждането на норми, които да регламентират проституцията, проблемът няма да бъде решен. Той е социален. В много дела, касаещи тази тема, са забъркани българи. Създадена е цяла индустрия.
И ако някой по-паметлив се опита да си припомни, ще види, че ние внесохме в Съвета по сигурност към МС материал, който нарекохме "Генезис, развитие и проявни форми на организираната престъпност". В него публикувахме конкретни цифри и данни, които сочат, че в основата на организираната престъпност в една от формите й е именно трафикът на хора.
Аз не упреквам работата на граничните служби, емиграционните и другите ангажирани с проблема власти. Упрекът ми е към анализа на този вид престъпност. Тя не е толкова проста и не е израз само на някакви инцидентни прояви.
Според изследвания приходите от нея вече достигат до тези от наркотрафика.
- Как смятате, че трябва да се работи срещу този сериозен проблем и считате ли, че ратифицирането на Конвенцията на Съвета на Европа за борба с трафика на хора ще помогне?
- Разбира се. България трябва да унифицира законодателството си с Европа. Това е един от начините за по-бързо приобщаване към усилията на европейските институции в борбата с това порочно явление. От друга страна, трябва сами да решим доста социални проблеми, например безработицата. Обезверяването на младото поколение при намиране на работа тук го подтиква да търси други начини за печелене на пари.
- Има ли кадрова криза в следствието?
- Законодателят като че ли остави въпросът да се реши от само себе си. Добре, че Висшият съдебен съвет извърши много сериозна кадрова реформа в цялата система. Зае се с тежката редукция в следствените служби и така се създаде впечатление за кадрова криза в следствието. Аз бих го нарекъл стремеж на хората да търсят по-добро поле за изява.
Който е станал следовател, е било заради любов към професията. В ситуация на несигурност тези хора бяха доста демотивирани и напускането на част от тях доведе до натоварването на останалите им колеги.
- Как оценявате работата на дознанието, което е към МВР? И каква е всъщност равносметката при разследването днес ? почти година след промените в НПК?
- Не можем да виним дознанието за пропуски, неуредици, недоизработени дела, защото такива имаме и в Следствието. Трябва да сме обективни. В началото аз казвах: извадихме националния отбор и пуснахме резервния. Сега казвам, че не е така.
Привържениците на новия НПК, които твърдяха, че посредством него ще решат всички проблеми, разбраха, че тезата им е много повърхностна. Целият формализъм, който съществуваше в процеса, си остана и сега от него страдат дознателите. Те трябва да вършат толкова формални неща, че на човек може да му се отще да работи.
От това страдат еднакво и следователи, и дознатели. Трябва да направим процеса на разследването по-оперативен, но не за сметка на броя на разследващите.
- Първоначалната идея при промените в НПК беше в органите на дознанието да бъдат назначени опитни следователи, които да работят по делата с особена сложност. На практика обаче това не се получи. Какви са причините следователите да не искат да стават дознатели?
- Причините са преди всичко икономически. Няма как да искате да върнете човека с трикратно по-ниска заплата в МВР и той да отиде там. Щом искате опитни следователи в дознанието, дайте им повече средства. Някои ще ми опонират и ще кажат, че и докторите искат повече. Щом искат, може би трябва.
- Как върви работата по делата на "Топлофикация - София" и не Ви ли притеснява фактът, че на Валентин Димитров му беше даден достъп до доказателствата срещу него?
- За първи път от последните години на публиката беше показано нещо истинско. Тя разбра какво означават наистина мръсни пари. Лошото е, че в последващите коментари малко изкривихме нещата. Анализирайки събитията по това дело започваме да възпитаваме един нихилизъм, защото много хора спряха да си плащат сметките за парно.
Моето послание е: Помогнете на "Топлофикация - София" сега. Бъдете изрядни в плащането на сметките си. Тя не е лошо дружество, както казват и нашите експерти по делото. Ако се преодолее този изкуствено създаден хаос, нещата могат да се оправят и фирмата да стане печеливша.
Не считам, че това да бъдат предоставени материалите по делото на Валентин Димитров, ще даде отговор на важните въпроси. Достатъчно му се показа посредством задаването на въпроси, на които той трябваше да отговаря. Само проформа пред съда и пред хората е, че той не е бил запознат с обстоятелствата по делото.
На Димитров ще му бъде позволено да погледне какви бележки си е водил за това чии са парите в сейфа в Австрия. Ще види, че сам си е водил бележки кои са неговите пари и кои не са. Не считам, че това ще попречи на делото. Нека види доказателствата, щом са му малко. Адвокатите му си позволиха волността да правят изявления, че разследващите структури не разполагат с доказателства. За какви доказателства става въпрос, при наличието на 33 фирми, с които се точили пари от дружеството.
- А как върви делото срещу Маргините?
- Такива силови момчета изведнъж се разболяват, стават хилави. Нашата задача е не да лекуваме влезлите в полезрението ни.
Ще дойде моментът, когато обществото ще бъде удовлетворено в тази насока. Как така много хора станаха големи бизнесмени за сметка на обедняващите? Дали не се препират много мръсни пари!? Не си задаваме подобни въпроси. С течение на времето ми се струва, че ще започнат да излизат фактите.
- А разследванията срещу магистрати?
- Хората очакват резултати от днес за утре, а то не може да се случи. Магистратите и депутатите носят тежък кръст на гърба си и не бива с лекота да даваме негативни оценки.
- Кога, г-н Александров, ще видим осъден за корупция от висшите етажи на властта?
- Самата дума "следствие" показва, че то върви след събитията. Виждайки заявената воля от страна на управляващи, на главния прокурор, обществения натиск върху правозащитната система, считам че и до това ще се стигне. Но не чакайте следствието да е инициаторът. Ако се стигне във фазата на разследване до такива хора, бъдете сигурни, че няма да има покривала и чадъри.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!