Е вропейският съюз ще наложи тримесечен отлагателен период за авиацията ни, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев, цитиран от БТА.
Решението е в резултат на оценките и обявените резултати от последния доклад на Европейската агенция за авиационна сигурност (EASA).
Три сериозни притеснения са изразили проверяващите от Европейската комисия - за капацитета на главната дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), за готовността на българските авиокомпании и за проблема със самолетите руско производство, уточни министърът.
От 23-те забележки в предишния доклад отпаднали 10, но останали 13. Сериозен проблем било забавеното сертифициране на авиационните оператори. Сега в "напреднала фаза" за получаване на необходимите им документи били само "Хемусеър", "Уизеър-България" и "Бългериън еър чартър".
Докато се подготвят да отговорят на изискванията, българските авиокомпании ще работят, както досега. Само 8 български авиофирми - една трета от претендиращите за права - имали шанс да получат нужните им документи от ГВА.
След въведените преходни мерки, българските авиооператори ще продължат да работят, както са го правили досега, като трета страна. Това са страните, които не са в ЕС и нямат право да изпълняват полети в самия Европейски съюз.
В подобна ситуация българска авиокомпания няма да има право да декларира полет от Виена до Брюксел например, обясниха от министерството. Преходните мерки могат да бъдат премахнати при следващ доклад на EASA, който се очаква евентуално след три месеца.
"Това не е мярка, която засяга пряко петото разширяване на ЕС, а мярка, отнасяща се до вътрешния авиопазар на съюза", обясни министър Мутафчиев.
Според експерти в авиационния бранш ограничението не означавало, че българските авиопревозвачи не са годни и безопасни в техническо отношение.
По думите на министър Мутафчиев основно притеснение на EASA е, че българските експерти ще издадат много бързо лицензи на българските авиокомпании за превози, а всъщност състоянието на превозвачите няма да отговаря изцяло на европейските стандарти.
Руските самолети АН нямат право да летят в ЕС. България е поискала сама преходен период, през който машините на селскостопанската авиация и каргто превочзачите да могат да летят, но решението на Еврокомисията ще стане известно по-късно, съобщил министър Мутафчиев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!