Н аскоро в Холандия отвори врати първата по рода си клиника за пристрастени геймъри. Методите на лечение наподобяват методиката при справяне с проблеми като наркомания и алкохолизъм.
Научно погледнато, тези зависимости са болестни състояния, които притежават общи характеристики, обобщават специалисти. В наши дни има хора, които отделят твърде много часове за видеоигри.
Наред с насилието, което е най-често засяганият проблем при гейминга (а и при киното), учени от дълго време провеждат изследвания за ефектите, които могат да окажат видеоигрите върху деца и възрастни. Тази тема с времето се превръща в поле на широки дискусии.
Ефектът от пристрастяването е една от възможните реакции. Първият пациент от новооткритата холандска клиника споделя, че преди няколко години е бил изцяло завладян от дигиталната реалност.
Стигнало се дотам, че дори започнал да приема стимуланти, за да може да издържи на физическото и психическо натоварване. Има и други възможности за отрицателно влияние.
Още преди време изследванията на японски мозъчен специалист придобиват доста популярност. Проф. Риута Кавашима решава да изследва влиянието на видеоигрите върху части от човешкия мозък.
Резултатите от неговите трудове сериозно обезпокояват компанията "Нинтендо", която вместо да възпрепятства неговата работа, му предлага да оглави проект за игра, стимулираща мозъчната дейност.
Така Кавашима създава играта "Brain Training", като за кратък период от нея се разпродават 4 млн. екземпляра. По-късно Акио Мори, специалист невролог към известен научен център в Токио, спечелва медиите със своите открития.
Оказва се, че деца, които прекарват неестествено продължително време, играейки на компютъра, имат намалена бета мозъчна активност. Това означава, че са засегнати фронтални части на мозъка, които регулират емоциите, способностите за планиране на действията и самоконтрол.
Всичко това е преувеличено, контрират защитниците на видеоигрите, чиито виден представител са сп. "Ню сайънтист". Според тях важното е да не се прекалява, а ако това стане е ясно, че ще се стигне до отрицателни ефекти за организма.
Положително влияние на видеоигрите обаче също са налице, съществуват и множество опити за оптимизирането му. Учени от института за Креативни технологии в Южна Калифорния се занимават основно с проектиране и създаване на видеоигри, които стимулират човешкото здраве.
Те съобщават, че всеки софтуер, предназначен за забавление, освобождава човека от посттравматичен стрес например. Възможностите за фокусиране на вниманието и постигането на необикновена издръжливост при децата са общите ползи от всички игри, създадени там.
Една част от технологиите са предназначени за лечението на психически и физически проблеми. Специфичен софтуер изисква употребата на устройства за игра като предпазни очила, оръжия и всякакъв вид предмети, които стимулират физическа дейност.
Играещият трябва да извърши определени движения, които са част от процесите на лечение на физиологични заболявания и осъществяване на рехабилитационни програми.
Един от най-големите разработчици на "забавен" софтуер с образователно и строго медицинско предназначение са SmartBrainGames.com. Компанията си сътрудничи с НАСА, за да оптимизира ефектите на най-новото от света на "ентъртейнмънт" технологиите.