Завръщането на Сърбия в орбитата на международните институции беляза промяна в интереса за развитие на транспорта на България и Италия. Смятаният за приоритетен и от двете страни паневропейски коридор №8 мина на особен план, твърди бившият външен министър на Италия Джани де Микелис, който е кандидат да замени Бодо Хомбах начело на Пакта за стабилност на Балканите. Коридор №8 е този, който би трябвало да свърже Италия, Албания, Македония и България, откъдето да има излаз към Черно море.
Както София, така и Рим фокусират вниманието си днес върху съществуващия отчасти коридор №10. Той представлява транспортна мрежа между Италия, Словения, Хърватско, Унгария и оттам Германия. По посока на изток пък предлага свръзка с Русия през Румъния и Украйна.
Процесите на демократизация в Сърбия обезсмислят някои от аргументите за изграждане на коридор №8, смятат авторите на анализа. Този коридор бе замислен, за да заобиколи Белград на Милошевич и съществуващото по негово време ембарго. Засегнатите страни като България и Италия се насочиха в търсенето на алтернативен път и идеята за 8-и коридор доминираше в българо-италианския диалог. Всичко около него обаче е само на хартия. Македонските проблеми правят картината още по-мрачна по въпросите на време и сроковете за реализацията му. Проектите са скъпи и България смята, че ефективната нужда на трафика в отсечките на страната не оправдавали такива разходи.
Българската част от проектите за коридори има развитие само там, където са гарантирани международни финансови участия като това по програмата ФАР. Българските проекти са свързани по-скоро с модернизация на съществуващите инфраструктури. Отсечката Гюешево-София и оттам алтернативите към Черно море и Турция са в рамките на коридор №10, но българското правителство предложи на Белград двегодишен период за изграждане на автострада между Ниш и София, което обслужва северния коридор №5. Този коридор угаждал според италианските анализи и на германските интереси. Освен това се избягвала опозицията на Гърция, за която южният 8-и коридор не представлявал интерес. Разчистването на Дунав се вписва в контекста на 5-и коридор.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!