С амолетът на българския президент Георги Първанов "Ту 154М" кацна аварийно тази нощ на летището в Лажес, на Азорските острови. На борда бяха държавният глава и 50-членна официална делегация. Няма пострадали.
След инцидента бе отменена официалната визита в Мексико. Очаква се Георги Първанов да се завърне в София довечера.
Президентският самолет е излетял от летището в Лажес малко след 21.00 ч. българско време, след като е презаредил с гориво.
"Малко по-късно заради технически проблем, повреда в колесника, се наложи самолетът да извърши аварийно кацане. Кацането бе благополучно и няма пострадали", съобщи пресаташето на президента Първанов Бойка Башлиева.
Предполагаемата причина за инцидента е птица, която е попаднала в колесника и му е попречила да се затвори.
Въпреки инцидента в самолета не е имало паника и всичко е било спокойно, заяви Башлиева.
Преди да кацне на летището в Лажес президентският самолет е кръжал три часа и половина, за да изразходва горивото си.
Президентът Георги Първанов отмени посещението си в Мексико и ще се завърне днес около 21 ч. в България с полет на авиокомпания "България еър" от Лисабон.
Азорските острови, които принадлежат на Португалия, се намират в Атлантическия океан на около 1500 км западно от Лисабон.
Според БНР, за да съобщи за случилото се, главният редактор на в. "Труд" Тошо Тошев, който бил в самолета, е пренебрегнал правилата за безопасност и се е обадил по мобилиния си телефон.
Продължава изясняването на причините за инцидента.
Преди година Министерството на транспорта на Русия препоръча самолетите Ту-154 и Ту-134 да бъдат изведени от експлоатация, тъй като са морално остарели и несигурни.
Това беше официално съобщено в Москва, след като специалисти от авиационната комисия обявиха резултатите от разследването на самолетна катастрофа в покрайнините на Донецк.
Ту-154 е първият среднодалечинен съветски самолету изцяло разработен за граждански цели. За първи път е полетял на 4 октомври 1968 г., заводските изпитания са правени в периода декември 1968 - януари 1971 г., а държавните юни - декември 1971 г. В редовна екплоатация е от 1972 г.
Претърпял е много усъвършенствания и модификации. През 1982 г. се появява Ту-154Б-2 с ново крило и двигатели Д-30КУ, като е трябвало да бъде с пореден номер Ту-164 но това не се приема и така се появява Ту-154М.
До края на 1998 г. са произведени 930 самолета от различни модификации. Многобройните изследвания в посока усъвършенстване на съществуващите "Ту-154" е показало икономическата нецелесъобразност на самолета. От бюрото "Туполев" са стигнали до решение, че самолет "ТУ-154" е изчерпал възможностите си за по-нататъшно модернизиране.
В България самолета е въведен в експлоатация през 1972 г. от "Балкан", едновременно с въвеждането му в "Аерофлот".
Не е известна възрастта на авариралия снощи самолет на президента, но вероятно той е на не по-малко на 20 години.
През октомври 2006 г. министър Петър Мутафчиев съобщи, че правителствените самолети "Ту 154" и "Ми 8" няма да могат да летят без типов сертификат след март 2007 г. заради изискванията на ЕС.
Екипажът се справи със задачата, не бива да драматизираме, коментира за БНР началникът на кабинета на президента Никола Колев, генерал от военната авиация.
Паника нямаше, но имаше напрежение, тъй като една проблемна ситуация във въздуха не се знае кога и в каква посока може да се развие, разказа Никола Колев.
Той добави, че при кацането е имало още един проблем - много силен страничен пулсиращ вятър със скорост до 30 м/сек., което правело изключително трудно кацането.
Този самолет, въпреки че е здрав, все пак е друго поколение и не може да се сравнява като надеждност и качество със съвременните самолети, смята Колев.
"Въпреки че много отдавна проблемът стои, за съжаление, до този момент не е намерил решение и мисля, че е крайно време да се намери такова решение. Все пак това е и въпрос на приоритети, на безопасност на държавното ръководство, пък и на престиж, ако искате", коментира той.
"По принцип аварии се случват. Наистина ме изненада, че се случи точно в този момент, но никой не е застрахован от това. Добре е, че тази авария не ни доведе до някакви по-тежки произшествия, че всичко мина нормално благодарение на опита на нашите пилоти", коментира министърът на транспорта Петър Мутафчиев по БНР.
Според него това произшествие е доказателство, че правителственият авиоотряд трябва да разполага с по-голям парк, каквато е практиката в целия свят.
Вие знаете, ние взехме решение на Министерския съвет, с което започваме процедури за закупуване на два нови самолета, припомни Мутафчиев.
Първо щяла да започне процедура за купуване на самолет "Еърбъс А-318", който ще бъде втора ръка, до 5 години, и ще се ползва за по-къси разстояния.
За далечни разстояния ще бъде купен "А-319", но той ще бъде доставен през 2012 г., уточни транспортният министър.
Няма вариант, при който инцидентът да се дължи на човешка грешка от наземния екип или от екипажа, каза пред журналисти директорът на Дирекция "Авиационна безопасност" в Министерството на транспорта капитан Лилчо Лилов.
Той обясни, че колесникът се спуска с единствен кран, който се намира в пилотската кабина и екипажът или го спуска, или не, а останалото са системите, които управляват колесника.
"Ту-154" е изключително надежден самолет, който в България е експлоатиран повече от 30 години в различни авиокомпании, каза Лилов. Случаят с нищо не е създал проблеми при изпълнението на специалния полет с президента, добави Лилов.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!