В лизането на България в ЕС премахна всички импортни такси и отвори вратите за навлизането на леки коли втора ръка, които задръстват трафика на пълните с дупки софийски улици, разказва в кореспонденция агенция Франс прес.
През първите два месеца на годината МВР съобщава за рекорден ръст на регистрираните автомобили - 46%, като 34 677 от тях са втора употреба, а нови са 8723.
В трафика на най-бедната новоприета членка на ЕС доминират леки коли, които германци и италианци са управлявали преди десетилетие и сега продават на ниски цени.
Междувременно продажбите на нови автомобили за пръв път от години се очаква да намалеят, което оставя търговците загрижени.
Навлизането на стари возила и липсата на стриктен технически контрол със сигурност ще предизвикат екологична катастрофа, заяви Стоян Желев, председател на Съюза на вносителите на автомобили, който търгува само с нови коли.
Колите, по-стари от 10 години, са най-лошите замърсители и докато Германия и Италия налагат все по-строги екологични норми за старите МПС-та, нашата страна повишава риска да се превърне в гробище за европейските автомобили, казва той.
Ние плащаме със здравето на нашите деца и честите смъртни случаи при пътни инциденти, добавя Желев пред АФП.
Всеки ден хиляди стари превозни средства чакат своите нови собственици в най-големия открит пазар за коли в Горубляне.
Някои от тях са толкова стари, че отдавна са излезли от употреба в страните, където са произведени, разказва още агенцията.
Учудващо ниските показания на километражите рядко съответстват на годините на колите, но за това търговците имат готов отговор: "Колата е принадлежала на възрастна дама."
Продажбите вече са се увеличи рязко, тъй като много хора бързат да закупят автомобил преди правителството да наложи планираните по-високи екологични такси за регистрацията на стари превозни средства, обяснява Атанас Тодоров, председател на Асоциацията на вносителите на автомобили, в която членуват 70 малки фирми.
Цените на автомобилите ще паднат с 10-15% през втората половина на годината, след като продадем превозните средства, които са внесени през 2005 и 2006 г., казва той.
"На всеки 1000 жители на София се падат 520 автомобила, което властите очакваха да стане чак през 2020-а. В същото време инфраструктурата остава на равнището от 1977 г.", коментира транспортният експерт Георги Попчев от Центъра за икономическо развитие.
В София, където всички главни булеварди се събират в центъра, а осеяното с дупки Околовръстно шосе е често местопроизшествие, задръстванията са част от всекидневието и се случват по всяко време на деня, продължава Франс прес.
Местата за паркиране са недостатъчни и шофьорите често са принудени да качват колите си по тротоарите.
Единственото решение е подобряване на обществения транспорт и градското планиране, заявява Попчев.
След падането на комунизма през 1989 г. нараснолото строителство в предградията не бе координирано с планове за усъвършенстване на инфраструктурата, добави той.
Общинските власти в София планират да усвоят 800 млн. евро, главно пари от европейските фондове, за подобряване на инфраструктурата.
Има планове за строителството на пътища на две нива, завършване и продължаване маршрута на метрото и разширяване на околовръстния път, информира още агенцията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!