К акто във Франция пред пет години, на свой ред и Германия лансира национална кампания за измерване ръста и размерите на 12 000 души.
Размерите на германците, а и на европейците като цяло се променят.
Те стават не само по-високи, но и по-пълни, а това превръща пазаруването на дрехи в кошмар за все повече хора. По примера на Франция, фирмите от областта на прет-а-порте в Германия възложиха на специализирана лаборатория да актуализират ръста и размерите на немците.
И наистина, за все повече хора се оказва невъзможно да си намерят точен размер дрехи. Едни производители предлагат модели за по-слаби хора, други залагат на широките дрехи. 80 фирми от текстилната индустрия се обърнаха към института Hohensteiner, за да актуализира данните за размерите в страната.
Последното изследване е правено през 1978 за мъжете и през 1994 за жените. Оттогава насам обаче поколението "фаст фууд" доста се е променило.
Как ще протича измерването, разказва Мартин Руп, директор на проекта: "Човекът, който участва в измерването е по бельо в затворена кабина, която е снабдена със скенер. Всички произтичащи данни са конфиденциални.
Скенерът минава по цялата повърхност на тялото без никаква опасност. Доброволците се измерват три пъти в изправено положение и един път в седнало, като се записват триизмерно общо между 300 и 400 точки. Всичко това позволява да бъдат получени точните размери."
Благодарение на съвременната техника ще бъдат установени 70 различни размери, които по-късно ще бъдат адаптирани към новите физически данни на германците.
Очаква се след осъвременяването на размерите, германците да нямат повече проблеми при избирането на дрехи. Резултатите от изследването ще станат известни в края на тази година.
През последния век и половина населението в Холандия е пораснало с цели 15 см, което превръща холандците в най-високата нация в света. Средният ръст при мъжете е 185 см и 170 за жените, а тези които са близо до 2-та метра са много.
Тенденцията е започнала с индустриалната революция и няма никакви изгледи да спре. Асоциациите на високите хора оказват натиск върху строителния сектор за промяна на действащите норми и така височината на вратите бе увеличена от 2,10 на 2,30 м, а изискването за таваните стана 2,50 от 2,30.
От няколко години насам средният ръст на скандинавците се задържа на 1,82 м, докато при холандците нараства с по 2 см на всеки 10 години.
Според специалистите, основни причини за това явление са богатата на протеини храна, икономическия просперитет, добрата физическа форма и добрия живот през детството. След 50 години средният ръст на холандците ще бъде 1,92 м.
В средата на 90-те години българските учени от института по морфология и антропология на БАН осъществиха мащабно национално изследване, резултатите от което сочат, че хората наедряват.
Данните от изследването са полезни за икономиката, защото се налага прекрояване на стандартите на облеклото, обувките, изработката на маси, кабини, чинове.
Изследването показва, че повечето български мъже имат висок свод на ходилото и затова повечето вносни обувки не са им удобни. В сравнение с останалите европейски жени българките са с много тесни ръце, щом става дума за размер на ръкавици.
По ръст българите са над долната граница на високия ръст за мъжете и за жените - над 170 см. По отношение на теглото параметрите се уголемяват много, защото хората дебелеят в резултат на нездравословно хранене.
Наблюдава се и акселерация - по- ранно израстване на младото поколение и увеличаване на параметрите като ръст, тегло, гръдна обиколка.
Промяната в параметрите първо рефлектира върху стандартите на облеклата. Дори за детските дрехи освен досегашен параметър за ръст се налага да се взимат предвид обиколка на гърдите и талията, което е важно за избор на дрехи за едри и пълни деца.
Стандартизацията у нас се извършва от Технически комитет, регистриран съгласно Закона за националната стандартизация. В него са включени над 40 представители на производители, търговци, потребители, научни лаборатории.
Този комитет въведе трите части от Общите европейски стандарти за облекло, след като близо 35 години не бяха променяни никакви стандарти. Така сега българският стандарт е аналог на европейския.
Масово у нас мъжете търсят размери от М нагоре и поръчките на вносителите на дрехи и обувки са за по-едри хора. Но пак има проблеми, защото се внасят дрехи от различни страни.
Проблемите идват от разминаванията в конструкциите. Клиентите не могат да разчитат на размери. Единственият им шанс да си намерят подходящи дрехи и обувки е като пробват, обяснява Георги Манчев от списание "Мадам Фигаро".
Въвеждането на единен стандарт на размерите на дрехите със сигурност ще допринесе за премахване на бъркотията, смята той.
Успоредно обаче с уголемяване на размерите се наблюдава и тенденцията на изкуствено намаляване на размерите. Това го правят някои от известни марки като "Versace", например. Техните облекла са символ на лукс и клиентите им усилено работят за постигане на съответните стандарти във фитнес залите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!