Ц ените на летните имоти у нас са скочили с 20%, а на зимните имат ръст от 10 на сто през изминалата година, информира Николай Пехливанов, изпълнителен директор на "ГрийнЛайф", цитиран от БГНЕС.
Според експерта съотношението между търсене и предлагане в зимните имоти се е запазило, а при летните търсенето значително превишава предлагането.
С близо 70% е намалял интересът на англоезичните купувачи, което се дължи на продължаващата имотна и ипотечна криза в САЩ и Европа. Това прави руснаците основни клиенти на този пазарен сегмент.
Ако в морските курорти те купуват емоционално, то планинските покупки са изцяло с инвестиционен интерес, коментира Пехливанов. Имотите в планинските курорти се продават активно около два месеца.
Докато до преди година близо 50% от сделките се сключваха без оглед на мястото, днес техния дял е едва 20 на сто. Това е положително, защото освен купувачи на имоти, тези чужденци едновременно се превръщат и в туристи за страната ни, коментира експертът.
Промяна се забелязва и по отношение цената на покупките. През миналия сезон с инвестиционна цел са купени около 40% от имотите, а в момента този процент е два пъти по-висок и е 80.
Промяната се дължи на изменението на профила на купувачите - руснаците са по-слабо заинтересовани от зимен туризъм и почивка, а виждат в тези сделки добра инвестиция за парите си.
Отдръпването на англичаните допълнително охлади инвестиционния интерес към Банско и цените на земята там се задържаха, смята Пехливанов. По думите му разработването на пазари е трудна задача и поради тази причина по-малък брой инвеститори се заемат с нея.
Според проучване на "ГрийнЛайф" през този сезон се очаква да се реализират около 5000 продажби в Банско. В курортното градче в момента са в процес на изграждане около 10 крупни проекта и това е обем, който напълно отговаря на търсенето на пазара.
Пампорово заема по-уклончиви позиции тази година, защото е дестинация вече позната на руските граждани, които идват у нас. Опасенията на инвеститорите са, че там интересът бързо ще охладнее, ако не се започне работа по изграждане на съоръжения.
Британските клиенти остават важна целева група, смята Марияна Даскалова, директор "Маркетинг и продажби" в инвестиционната компания. Гърците проявяват все по-сериозен интерес към ски имотите у нас, а най-малък брой продажби са сключвани с българи.
Англоговорящите представляват 39,58% от всички купувачи в зимните ни курорти, рускоговорящите - 37,87 на сто, гърците - 1,84 на сто, а българите едва 0,25 на сто.
След приключване на летния сезон отслабва активността на търговията с морските курорти. Офертите "продава" достигат до 3000 евро за кв.м; тези за земя - до 400 евро за кв.м, посочва Пехливанов.
В резултат на засиления руски интерес за закупуване на земя в близост до морето цената е нараснала 30 до 50%. Очакванията на експертите са англичаните да се завърнат в рамките на следващите две години след отшумяване на имотната и ипотечна криза.
Що се отнася до цените, анализаторите от "Грийн Лайф" прогнозират плавен ръст от 10% на годишна база за планинските курорти и до 15% за морските. Тази година заетостта на хотелите по Южното Черноморие е била в рамките на 60-70.
Green Life Property Development (GreenLife.bg) е инвестиционна компания, предлагаща български имоти на частни и портфейлни инвеститори от Англия, Ирландия, Русия, Испания и Скандинавския регион.
Компанията закупува атрактивни терени в българските ски и морски курорти и с помощта на консултанти, подизпълнители и партньори организира проектирането, строителството и продажбата на ваканционни комплекси.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!