О чаква се към края на годината България да има 13 млрд. лв. фискален резерв, какъвто никога не е имало и заедно с резервите на БНБ да доближава 30 млрд. лв., което е важен инструмент и гаранция за стабилността на страната заяви министър-председателят Сергей Станишев.
Той говори пред журналисти след заседанието на Министерския съвет, на което беше одобрен проектобюджетът за 2009 г.
За да бъдем максимално адекватни на влошената международна
конюнктура и на по-трудно предсказуемата икономическа среда през
следващата година, се постарахме да направим работни срещи с икономисти, финансисти както от управляващата коалиция, така и от неправителствения сектор, отбеляза Станишев. По думите му тези дискусии са отразени в проекта на бюджета.
Беше решено
да се увеличи капиталът на Българската банка за развитие (ББР),
като на този етап решението е за капитализиране с около 120 млн. лв. Смисълът на това решение е банката да бъде в подкрепа на реалния сектор, да се отворят кредитни линии насочени към търговските банки и да се подпомогнат малките и средните предприятия, посочи премиерът.
Има готовност поетапно, съобразно с позитивния ефект на това решение, да се увеличи още капиталът на ББР, заяви Станишев.
Министерството на икономиката и енергетиката е натоварено с подготовката на бизнесплан за създаване на публична компания, която ще инвестира през следващата година значителни средства в развитието на инфраструктурата -индустриални зони.
Предвижда се през годината да бъдат
облекчени редица режими които сега са пречка за нормална стопанска инициатива.
Правителството планира възможност, ако има прекалено охлаждане на икономиката, да се намали положителното бюджетно салдо с 1 процент от БВП - или със 700 млн. лв.,- тоест да се намали бюджетният излишък от 3 на 2%, но при определени условия, посочи премиерът.
Това ще стане, ако видим, че икономическото развитие се забавя повече, отколкото е прогнозирано в бюджета, и ако в резултат на това и на намаляване на преките чуждестранни инвестиции, намалее и дефицитът по
текущата сметка, добави той.
Повече средства за инвестиции в инфраструктура, социални разходи, за модернизиране на образованието и здравеопазването предвижда одобреният законопроект.
Според правителствената информационна служба
основните приоритети са:
- увеличаване размера на публичните инвестиции и нарастване на техния относителен дял в общите публични разходи при повишаване ефективността на разходването им;
- повишаване качеството образованието и създаване на по-добри възможности за младите семейства;
- създаване на условия за подобряване на качеството на живот и интегриране на възрастните хора в обществото;
- изсветляване на икономиката.
Основните инструменти за запазване устойчивостта на макроикономическите позиции са поддържане на консолидираните разходи (без вноската в общия бюджет на ЕС) до 40% от БВП, както и на положително салдо по консолидираната фискална програма не по-малко от 3% от БВП.
Прогнозираният икономически растеж е 4,7%, очакваните преки чуждестранни инвестиции - 5,3 млрд. евро.
Предвидената инфлация в края на годината е 5,4%, а средната за периода - 6,7 на сто.
В проектобюджета са заложени пакет от мерки, целящи стимулиране на икономиката и поддържане на инвестиционна активност, както и редица буфери за смекчаване на вероятните последици от финансовата криза върху реалния сектор. Основните инструменти за противодействие на кризата са групирани в 3 пакета: "Икономическа активност" - мерките са насочени към
разширяване на публичната инвестиционна програма.
Капиталовите разходи през 2009 г. са 5 192.5 млн. лв., което с около 900 млн.
лв. повече от т. г.
Предвижда се реализирането на допълнителна инвестиционна програма до 1 млрд. лв. със средства от резерва за публични инвестиции в размер до 400 млн. лв. и от евентуалното намаляване на положителното бюджетно салдо по КФП с до 1 на сто от БВП, или около 700 млн. лв. при стагниране на стопанската активност и свиване на външноикономическите дефицити.
За осигуряване на по-добри условия за общините за подготовка и изпълнение на проекти, финансирани от европейските фондове, ще бъде увеличен капиталът на Фонд ФЛАГ с до 50 млн. лв.
За стимулиране и подобряване на ефективността на научната и развойна дейност ще бъде създаден фонд "Научни изследвания и иновации". Той ще бъде учреден въз основа на съществуващите Национален иновационен фонд и Научни изследвания. Предвижда се увеличаване на финансовите ресурси с 50% в сравнение с 2008 г.
За подобряване на експортните възможности на българския бизнес ще бъде увеличен кредитният лимит на Българската агенция за експортно застраховане. Предвидени са и редица мерки за поддържане на благоприятни бизнес условия, за привличане на инвестиции и задържане на чуждестранните инвеститори, които са свързани с по-доброто административно обслужване на бизнеса.
Гъвкавост на социалните мрежи
трябва да осигури гъвкавост и сигурност на пазара на труда, който включва мерки за стимулиране търсенето на работа, разкриване на нови работни места и усъвършенстване на социалните мрежи.
Данъчно-осигурителната политика в бюджета за 2009 г. е ориентирана към стимулиране на икономическата активност и изсветляване на икономиката.
Промените в осигурителното законодателство са насочени към излизане на заетите лица и техните доходи извън сивата икономика, както и към увеличаване на реалния разполагаем доход на домакинствата.
По-ниската социално-осигурителна тежест води до понижаване разходите на работодателите и съответно повишаване на инвестиционната активност и търсенето на работна сила.
През 2009 г.
не се предвижда промяна на политиката в областта на прякото данъчно облагане,
като се очаква ниската данъчна тежест върху доходите на физическите лица и върху печалбите на фирмите да продължи да влияе благоприятно върху развитието на икономиката.
Основните промени в осигурителната политика са свързани с увеличаване размера на здравноосигурителната вноска от 6 на 8% и с новия размер и новото разпределение на осигурителната тежест за фонд "Пенсии".
От 1 януари 2009 г.
държавата ще се включи като трета страна в разпределението на осигурителната тежест за фонд "Пенсии"
(по схемата 8:10:12, при която работникът участва с 8 на сто, работодателят с 10 на сто,
а държавата с 12 на сто).
При сега действащата осигурителна тежест за фонд "Пенсии" се отделят 22 процентни пункта, разпределени в съотношение 60:40 между работодател и работник.
При новата система съвкупно работник и работодател ще плащат 18 процентни пункта, което означава, че се намалява осигуровката с 4 процентни пункта. Два от тези процентни пункта ще компенсират увеличаването на здравно-осигурителната вноска.
Нетният ефект ще бъде намаляване на осигурителната тежест с 2 процентни пункта за работодателя.
Размерът на максималния месечен осигурителен доход се запазва. Както и т. г. той ще бъде 2000 лв. Минималният ще бъде увеличен от 240 лв. на 260 лв.
Минималната работна заплата ще се увеличи от 220 лв. на 240 лв.
Бюджетните заплати ще бъдат повишени с 10 на сто от 1 юли.
През 2009 г. пенсиите ще бъдат увеличени на две стъпки: от 1 април и от 1 юли на база извършеното осъвременяване от 1 юли 2008 г. с 10.35% и преизчислението от 1 октомври т. г. на всички пенсии за трудова дейност.
От 1 април пенсиите ще бъдат преизчислени чрез увеличаване на тежестта на всяка година осигурителен стаж в пенсионната формула от 1 на 1.1%.
Максималният размер на пенсията от 1 април 2009 г. ще се повиши от 490 лв. на 700 лв. Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 1 април 2009 г. ще нарасне от 113.49 лв. на 124.84 лв. Социалната пенсия за старост
ще бъде повишена от 84.12 лв. на 92.53 лв.
От 1 юли 2009 г. предвиденото увеличение на пенсиите е 9.7%. Минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст от 1 юли ще нарасне от 124.84 лв. на 136.95 лв., а социалната Ц от 92.53 лв. на 101.51 лв.
През 2009 г. детските надбавки ще бъдат 35 лв. В момента те са 25 лв. Повишава се и изискваният за отпускането им максимален средномесечен доход на член от семейството от 300 лв. на 350 лв.
Очакваните приходи през 2009 г. са 32 556.3 млн. лв., което е с 19,7 на сто повече от т. г.
Бюджетът за следващата година предвижда
по-висок размер и на разходите за образование и здравеопазване.
По консолидираната фискална програма за образование те са 2 981,4 млн. лв., което е с 14,3% повече спрямо т. г.
Очакваните резултати в сферата на средното образование са свързани с утвърждаване системата на делегираните бюджети, засилване на фокуса върху резултатите в средното образование и увеличаване на стимулите за
ефективно преструктуриране на разходите с цел създаване на
предпоставки за изпреварващо нарастване на възнагражденията на
преподавателите.
Усилията във висшето образование са насочени към разширяване на достъпа и стимулиране на конкуренцията и насърчаване на научната дейност във висшите училища.
Разходите за здравеопазване са 3 077,2 млн. лв., което е ръст от 18,1% спрямо 2008 г.
През 2009 г. продължава тенденцията от последните години за нарастване на относителния дял на капиталовите разходи, което е свързано със стартираните инфраструктурни проекти. Предвидените в бюджета капиталови разходи са близо 5,2 млрд. лв., което е ръст от 20,9%спрямо т. г.
Освен това се предвижда реализирането на допълнителна инвестиционна програма със средства от предвидения резерв за публични инвестиции в размер до 400 млн. лв. Субсидиите, които включват и средствата от ЕС
под формата на помощи, ще достигнат 1 828,8 млн. лв.
На 31 октомври, петък, в 14.15 ч., министърът на финансите Пламен Орешарски ще връчи проекта на Закона за държавния бюджет на Република България за 2009 г. на председателя на 40-то Народно събрание Георги Пирински. Министърът ще коментира проекта за медиите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!