С една автомобилна гума, топка за тенис и натъпкана със слама коза Робърт Раушенбърг заслужи място на върха на поп арта - до Рой Лихтенстийн и Анди Уорхол.
"Монограм" от 1959 г. е неговата най-прочута триизмерна инсталация с вещи от всекидневието и комбинация на цветове, чрез която бе размита границата между живопис и скулптура.
Раушенбърг почина във вторник в дома си във Флорида на 82 години.
През 50-те и 60-те години на миналия век той се прочу като "ужасното дете" (еnfant terrible), защото се обяви срещу сериозността на американския абстрактен експресионизъм.
В триизмерните си картини той иронизираше вестници, комикси и баналността на всекидневието.
За повърхности, върху които да рисува, той експериментираше с алуминий, пластмаси, облекла и какво ли не. Критиците казваха, че "обича шумовете, буклуците и миризмите на улицата".
Раушенбърг е роден в семейство на работник в петролна сонда в Тексас. Дядо му е дошъл в Америка от Берлин и се оженил за индианка от племето чероки. Художникът смяташе, че индианската кръв оставя следа в изкуството му.
"Опитвам се да придам повече значение на обикновеното. Мнозина живеят с чувството, че нещо важно липсва, за да са щастливи. Или, че са пропуснали решаващото в своя живот. А всъщност светът е невероятно богат, но трябва да видиш и да събираш богаттвото му, да се вглеждаш в онова, което изненандва," казваше художникът.
Учил в арт колеж, Раушенбърг отрано се съпротивлява на правилото, че един цвят винаги трябва да обслужва другите и скандализира преподавателите си с монохромни картини (White Paintings и Black Paintings).
Учи и при танцьор и хореограф Мърс Кънингам, сближава се с авангардния композитор Джон Кейдж и работи с тях по съвместни проекти. Пробив прави, когато излага произведения в легендарната галерия на Лео Кастели в Ню Йорк.
През 1984-1991 г. става популярен и в Европа с проекта Roci (Rauschenberg Overseas Culture Exchange), с който обикаля 10 държави, твърдейки, че демократизира изкуството като изравнява значението на всички елементи в картината.
В началото на 80-те години негови произведения са преставяни и в София в ретроспективна изложба на модерното американско изкуство, организирана от Културния център при посолството на САЩ.
През 1998 г. Музеят "Гугенхайм" в Ню Йорк урежда ретроспективна изложба с над 400 творби и в. "Ню Йорк таймс" определя Раушенбърг за "титан на американското изкуство".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!