Като наблягат върху предизборните обещания на днешните управляващи, СДС отделят по малко внимание на всеки министерски ресор, а като мото цитират холандската поговорка "В страната на обещанията човек може да умре от глад". Никоя цел не е толкова висока, че да оправдае недостойните средства за нейното постигане, добавя Айнщайн в подкрепа на сините аргументи. "Отмина една година на странен социално-икономически експеримент - страната се управлява от група хора, обзети от лидерски аристократизъм, опакован с модернистични фрази и благозвучни обръщения към бъдещето, зад който прозира тотално управленско аматьорство", пише дясната опозиция в увода на анализа си.
Ето и какво гласят в съкратен вид някои от констатациите на СДС:
- Вярата и очакването отпреди година са заменени с объркване и нарастващо разочарование. Причината са в нарастващата бедност в условия на хаотична икономическа среда, създадена от дефицита на три основни елемента, на които се крепи всяко добро управление: ясни цели, воля да се носи отговорност и чувство за принадлежност към обществото.
- Най-видимият резултат от досегашното едногодишно управление е реабилитацията на БСП. Днес тази партия е управляваща. БСП получи широк достъп до управлението от своя политически инструмент - НДСВ. В обществото протича тоталната рекомунизация.
- Президентът Първанов е фактическият лидер на БСП, а Сергей Станишев е само формален водач на социалистите и критиките му приличат на опити за самоутвърждаване. - Приватизацията зацикли. Най-голямото достижение на кабинета в управлението на стопанския сектор бе извършената под пряк министерски диктат сделка за закупуването на Варненска корабостроителница от Параходство "Български морски флот".
- Има срив на чуждестранните инвестиции и нарастващ дефицит в търговското салдо.
- Бюджетните проблеми за 2002 г. все още са в латентна форма - те ще се проявят в последните месеци на годината.
- "Данъчната революция" се провали. По-значителните промени са оставени за 2005 г., т.е. непосредствено преди следващите избори.
- Назначеният от новата власт шеф на митниците - Ревизоро, се зае активно с разграждане на администрацията и с намаляване на постъпленията. Експериментът с новия директор, лансиран от една от лобистките групи в мнозинството, се провали. После другата лобистка група в правителството избра за консултант мениджър ?Краун eйджънтс?, като наруши половин дузина закони, прикривайки действията си. Основната задача на новото ръководство на митниците, подпомагано от английските експерти, е да преодолее пораженията, нанесени на системата от предишния директор.
- Външният дълг бе обект на най-мащабната спекулация от края на 80-те години. Действията на правителството бяха планирани и проведени изцяло в интерес на пазарните участници. Страната загуби възможности и претърпя сериозни щети.
- Бяха стопирани публичните инвестиции. Практическото спря структурната реформа в строителната индустрия. Поведението на вицепремиера от БСП Паскалев е антиреформаторско.
- Околната среда бе забравена. Бе заличен създаденият механизъм за финансиране на инвестиционни проекти с екологична насоченост. Като резултат не бе финансиран нито един обект. В девет области на страната все още са на воден режим. - В енергетиката цари мегаломания. На партийния си форум, Симеон Сакскобургготски обяви безалтернативно доизграждането на АЕЦ-Белене - първото през последните 12 години важно държавно решение, обявено на партиен конгрес.
- Отстъпление има и в аграрната политика. Шумът за източването на фонд "Земеделие" се оказа изцяло измислен. Допусна се бързо разпространение на чума по прасетата поради организационни грешки. Контрабандата на свинско месо се превърна в практика. Пълен хаос се възцари и на пазара на зърно и мляко.
- Реалните доходи намаляха несимволично. Само за една година правителството успя да намали реалните доходи и платежоспособността на гражданите с повече от 5%, въпреки особено шумните предизборни уверения в обратното.
- Намаляване на безработицата няма. От завареното равнище (16,8%) в средата на миналата година, през април т.г. безработните са нараснали до 17,6%.
- Царските кредити са мираж. Предизбортните послания не са подплатени нито с конкретни идеи, нито с финансови източници. Проектът за "царско кредитиране" се провали.
- Хаос има и в здравеопазването. Заради ДДС-то върху медикаментите аптекарите станаха арбитри, а аптеките - опитно поле за непрофесионалните упражнения на различни ведомства. Недоразуменията продължиха с почти ежемесечни промени в листите на частично или напълно платените от здравната каса лекарства - толкова силно и открито лобистко присъствие в тези листи действително смущава. В управлението на здравеопазването има стихийност и намесата на частни интереси.
- Приоритетни в образованието се оказаха груповите и лични интереси на самия министър. Цялото общество разбра, че образованието не е сред приоритетите на управляващите.
- Министърът на културата, "бисер в короната", постигна максимална посещаемост на дипломатическите приеми в София, срещна се със всички чужди посланници у нас, за да го разпознават и да му махат, щом го срещнат. Ведомството му просто можеше и да го няма. - Процесът на затваряне на преговорни глави с ЕС започна да придобива самоцелен характер. Днес никой не знае какви ангажименти е поело правителството и какви гратисни периоди са договорени по най-чувствителните за българския бизнес въпроси.
- За еврофондовете избухна "семейна свада". Страната усвоява незначителни дялове от европейските фондове заради концептуалната неподготвеност на управляващите и извършените политически уволнения на части от администрацията.
- Стилът на работа на кабинета е сепаратистко-ведомствен.
- Напрежението в МВР расте. Бомбените атентати станаха неразделна част от нашето ежедневие. "Мутрите" отново изпълзяха по улиците на големите градове и Черноморието. Престъпления, за които допреди година се искаше оставка на правителството, днес не впечатляват никого.
- Отстъпление има и във военната реформа. Фундаменталните проблеми се коренят в характера на управлението на правителството. Ерозира и се компрометира принципът на гражданския контрол върху въоръжените сили. Ръководството на Министерството на отбраната демонстрира нарастваща неспособност да управлява сложните процеси на реформата в Българската армия.
- Саботажът на средния ешелон в администрацията е мит, но към настоящия момент са освободени над 3000 заети в сферата на държавното управление. Само до края на миналата година са уволнени 1239 държавни служители. Уволнени бяха (или сами напуснаха) повечето от именно тези хора, които четири години бяха специално обучавани и подготвяни да положат основите на една модерна администрация - държавните служители, добили висока квалификация и съответното самочувствие на професионалисти.
- Нараснал е корупционният натиск не само в администрацията, а и директно сред политическия елит. Всеки може да научи точно какви интереси на точно коя групировка се удовлетворяват при опитите за намаляване данъка за хазарта, при премахване на определени наказателни текстове за провинили се банкери, при назначаване на нов шеф на Спортния тотализатор, дори при промяна на закона за държавния служител, за да може един спонсор на НДСВ да заеме висш държавен пост без висше образование.
- Управляват ни "мъже в командировка" - хора, дошли в България и във властта за малко, почти случайно и без дългосрочни ангажименти и планове.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!