Ф ренският хореограф Морис Бежар, великата творческа фигура в балета на 20-и век, почина на 80-годишна възраст, съобщиха от театъра, носещ неговото име в швейцарския град Лозана, който той ръководеше от 20 години.
Миналата седмица бе съобщено, че Бежар е приет в университетската клиника в Лозана за втори път в рамките на месец, за да се подложи на "стриктно" лечение на сърцето и бъбреците.
Роден е на 1 януари 1927 г. в Марсилия в семейството на философа Гастон Бергер. Дебютира като танцьор в Марсилската опера 14-годишен. През 1954 г. в Париж създава собствена трупа, а три години по-късно оглавява балета на "Театър дьо Пари" (Théâtre de Paris).
Международен пробив прави през 1959 г. в Брюксел със спектакъл по "Пролетно тайнство" на Игор Стравински.
Там основава година по-късно "Балетът на ХХ век" ("Ballet du XXe siècle"), който обикаля няколко пъти света с многобройни турнета и въвежда зрителите в идеята за "тоталния" театър, съчетаващ текст, музика, танц и режисура.
През 1987 г. напуска Брюксел след голям скандал и заедно с трупата си се установява в Лозана.
Бежар е автор на над 100 спектакъла, подчинени на яркия му личен стил. Космосът му е населен с литературни герои и исторически личности, но и с теми като Любовта, Смъртта, Светлината, Жените. Те изпълват цялото му огромно творчество, повтарят се циклично в сюжети и стил, който и музикално, и танцово се движи между класиката и авангарда.
Някои от знаменинтите му спектакли са "The Firebird" (1970), "Kabuki" (1986), "Notre Faust" (1975), "Ring Um Den Ring/The Ring of the Nibelung" (1990), "М" (1993) и др.
Специално място в творчеството му заема хореографията за "Болеро" на Морис Равел, поставена през 1961 г. специално за Мая Плисецкая. (виж видео във vbox7.com)
"Бежар беше безкрайно значим за новото дефиниране на класическия танц. Той спечели за класическия танц съвсем нова публика, която водеше в революционни посоки без да руши корените", каза по повод смъртта на великия хореограф неговият близък приятел и колега Джон Ноймайер, шеф на Хамбургския балет.
Той живееш само за танца, казват днес всички, които са имали щастието да бъдат близо до него. До последната седмица водел репетиции от инвалиден стол. Майсторът, който от години страда от заболяване на тазобедрена става, се надявал след няколко седмици да представи в Париж най-новото си произведение - "За 80 минути около света".
Премиерата била насрочена за 81-ия му рожден ден - на 1 януари.
(Виж видео от спектакли на Морис Бежар)
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!