Предстои да бъдат обединени застраховките "Гражданска отговорност" и "Зелена карта" по отношение на пътуванията в чужбина и този факт се отразява и върху дейността на застрахователите, казва пред Express.bg зам.-председателката на Комисията за финансов надзор (КФН), ръководещата управление "Застрахователен надзор" Ралица Агайн.
- Г-жо Агайн, в КФН постъпиха за одобрение новите тарифи, които застрахователните компании предлагат за задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Прави впечатление обаче, че въпросните тарифи са в доста широки граници.
Например за най-масовите автомобили с кубатура до 1.8 цената на "Гражданска отговорност" варира между 88 и 245 лв. На какво се дължи това?
- Има редица фактори, свързани с наблюдавани различия при виновното причиняване на пътно-транспортни произшествия (ПТП). Към тарифите, които са ни представени, са прибавени и документи въз основа на които застрохователят е изготвил цените си.
При формирането на ставките се взимат предвид и странични обстоятелства, които ще бъдат различни за отделните шофьори.
- Имаше много дебати около критериите, определящи крайната цена на "Гражданска отговорност" и дали фактори като пол, възраст, стаж и брой причинени катастрофи трябва да се взимат предвид. После се оказа, че подобна информация няма откъде да бъде изкарана за всеки поотделно...
- ... Действително, няма единна база данни, от която да бъде извадена информация за отделните шофьори. Така че в много от случаите, както и през тази година застрахователните компании предвиждат да получат декларация от лицето, което застрахова автомобила.
Собственикът се подписва под сведението, че например през последните три години няма причинени от него пътно-транспортни произшествия и получава намаление в цената на полицата.
Либерализацията на цените през 2005 г. позволи на застрахователите да си създадат такива информационни системи и да засичат различните фактори, влияещи върху вероятността да бъдат причинени ПТП.
- Въпросната либерализация доведе и до дъмпинг в цените на застраховките, като в началото на тази година някои компании направиха нереално ниски оферти за "Гражданска отговорност". Каква трябва да е минималната цена на тази полица?
- Няма значение дали цената на полицата "Гражданска отговорност" в една и съща застрахователна компания за един шофьор ще е 20 лв., за друг 200 лв., или пък 1000 лв.
Важното за финансовата стабилност на компанията е каква ще е средната премия от всички продадени полици и дали тази сума е достатъчна, за да се заделят необходимите резерви и да се изплащат обезщетения.
Нормално е когато един водач е по-опитен и има по-малко причинени катастрофи да плаща по-ниска цена. Когато обаче няма такава диференциация и всички полици се продават евтино, може да възникне риск за дейността на застрахователя и да се стигне до невъзможност за покриване на щетите на неговите клиенти.
Ние следим именно за да не се получат такива отклонения продиктувани от конкуренцията между застрахователите, които да повлияят негативно върху финансовото състояние на дадена компания или пък на целия пазар.
- Има ли КФН правомощия да санкционира застрахователите, които продават полици на прекалено ниски цени?
- По отношение на дъмпинга контролният орган е Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), тя разполага с правомощия да санкционира виновните. Нашата роля е да следим за финансовата стабилност на застрахователите и целия пазар.
Ако установим, че определена фирма предлага неестествено ниски полици за "Гражданската отговорност", ние можем да задължим въпросната фирма да приложи тарифа, която реалистично да отразява рисковете и да гарантира, че няма да се стигне до финансово затруднение и до застрашаване на интересите на застрахованите.
- Възможно ли е КФН да не одобри предложените от застрахователите тарифи?
- Тарифите не подлежат на одобрение, те могат да бъдат променяни по всяко време. В момента КФН трябва да прелицензира всички застрахователи предлагащи гражданска отговорност, тъй като с европейските директиви и прилагането им в нашето законодателство бяха въведени по-високи изисквания към самите компании.
Освен това предстои да бъдат обединени застраховките "Гражданска отговорност" и "Зелена карта" по отношение на пътуванията в чужбина и този факт се отразява и върху дейността на застрахователите.
- Кога ще завърши процедурата по прелицензирането на застрахователните фирми?
- Срокът, в който комисията ни трябва да се произнесе по документите за прелицензиране е едномесечен, но зстрахователите ще разполагат с възможност да отстраняват неточности в своята документация до два месеца.
Така че цялата процедура по прелицензирането ще отнеме общо три месеца. Ако има неизправни документи и застрахователите не ги отстранят, ние можем да откажем да издадем лиценз за "Гражданска отговорност". Компанията обаче ще си запази общия лиценз.
- Споменахте за застраховката "Зелена карта". Все още обаче не е ясно дали България ще стане член на това многостранно споразумение. Фигурира ли тази полица в офертите на застрахователите?
- Да. При нас са тарифите, които застрахователите възнамеряват да приложат след влизането ни в ЕС. Действително все още няма яснота дали България ще се присъедини към многостранното споразумение на Съвета на бюрата, регулиращо свободното пътуване на моторните превозни средства.
В случай че станем членове на Съвета на бюрата (което ние смятаме за много вероятно, защото сме изпълнили всички изисквания, поставени ни от Европейската комисия), българските автомобили ще могат свободно да пътуват из целия Европейски съюз, без да бъдат проверявани.
Само регистрационна табела ще е достатъчно доказателство, че колата е застрахована. За момента в тарифите на застрахователите е включено разширяването на териториалния обхват на "Зелена карта", като тя ще покрива територията на ЕС.
За страните, които не са в спогодбата на Съвета на бюрата, ще остане да действа сегашната застраховка. Така че, ако ще пътувате например за Турция, пак ще трябва да сключите застраховка "Зелена карта".
- Когато се заговори за обединение на двете застраховки "Гражданска отговорност" и "Зелена карта" се коментираше, че цената на общата полица ще достигне до 600 лв. Сега застрахователите предлагат много по-ниски тарифи. Защо?
- 600 лв. е цената на застраховката "Зелена карта" в момента. Тепърва ни предстои да разберем дали предоставените ни тарифи са реални. Първо ще се запознаем обстойно с документите, тяхната обосновка и точните данни.
Както вече споменах, тарифите на полиците са изготвени според статистиките колко катастрофи са станали с наши автомобили в чужбина. Така че, в голяма степен трябва да приемем, че предложените ставки са реални и покриват рисковете.
- Какви са последните данни за броя на колите със сключена "Гражданска отговорност" у нас?
- Равнището на сключените застраховки продължава да бъде над 98%. Данните се изчисляват седмично. Започна и двустранен обмен на информация между МВР и Гаранционния фонд и КФН.
За колите без застраховка Гаранционния фонд ще изпраща писма. Първоначалното стиковане на данни ще отнеме известно време, но се надяваме до края на този месец процесът да приключи.
Express.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!