"Ширак се връща в правителството и поема нещата", присъединява се "Либерасион". Целта била изпълнението на дузина обещания в избирателната програма. Така няколко седмици преди местните избори президентът дава рамо на отслабения Рафарен, твърди "Либерасион" и същевременно се стреми да отдалечи вътрешния министър Саркози.
"Ширак прави маневри на вътрешния фронт", отбелязва "Монд". Френският президент, пише "Фигаро", представи програма от мерки, с които да се скърпят нещата. Кой казва, пита вестникът, че Жак Ширак се е дезинтересирал от вътрешната политика?
"Мерките са важни, за да се намали безработицата", съгласява се "Ла Трибюн". Освен това, припомня "Лез Еко", Ширак е най-добър тъкмо в избирателни кампании. "Юманите" обаче съзира в предложените мерки от Ширак за намаляването на професионалните такси подарък за работодателите.
Регионалните френски издания също не пропускат темата. "Това не беше церемония по поднасяне на новогодишни пожелания, възкликва "Сюд Уест", а декларация за общата политика. Според "Прес дьо Ламанш" това е била програмна реч, произнесена от човек, който покрай всичко друго възражда в себе си рефлекс на министър-председател, какъвто Ширак е бил на два пъти - при Жискар д'Естен и при Митеран.
"Дерниер Нувел д'Алзас", както и "Шарант либр" обаче подчертават, че "от обещанията до реалността има разлика и че Ширак често е разочаровал хората. Този път, смятат изданията, програмата е балансирана, с равновесие на соленото и сладкото, но за качеството на менюто може да се съди, едва когато бъде вкусено".
На вчерашната церемония в Елисейския дворец, са поднесли благопожеланията си и главите на религиозните общности. "Ла Кроа" се връща към закона за светския характер на образованието, който раздели мюсюлманите във Франция. Какво означава "религиозните символи да се натрапват", връща се към формулировката в закона коментаторът на ежедневника, който пита кой ще може да каже дали изискването е спазено. Освен това, твърди изданието, привържениците на закона знаят, че той не урежда нищо. Понеже приложението му ще зависи от властите на място.
"Ла Кроа се връща към ролята на исляма, която "натежава" в отвъдморските територии Реюнион, Майот. "Журнал дьо л'Ил", издание от Реюнион, твърди, че "Реюнион слага кръст над забрадката", понеже нямало да има специален режим.
"Монд" също се опасява, че когато полемиката около закона стихне, може да продължи в далечните територии на републиката, където носенето на забрадки е вкоренено в местните традиции. И недоумява как това ще бъде забранено в Майот, където голяма част от населението изповядва исляма, а префектът назначава кадии, които съдят според обичайното право и се толерира полигамията. "Фигаро" също отбелязва, че трябва да се зачете традиционното право на маорите да носят "кичали".
"Либерасион" поддържа мнението, че законът за забрадките носи ужас в отвъдморските територии. И че това, което може да е натрапчиво в Сен Дени край Сена, не е така в Сен Дени край Реюнион.
"Ал Ахрам" в Кайро публикува тази сутрин анкета върху френския закон за ислямската забрадка, който е "между вярата и закона". Според "Ал Ахрам" шейх Ал Азар е изразил позицията си пред френския вътрешен министър Саркози, която не предлага подкрепа на мюсюлманите във Франция. В Египет, една ислямска страна, носенето на хиджаб, дреха, приемана като акт на вярата, не се толерира навсякъде. Египетската държавна телевизия не допуска говорители, облечени по този начин, освен в религиозните предавания.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!