"Поне четири жертви на снега и безхаберието", е водещо заглавие в "Сега". Въпреки уверенията на министъра на бедствията и авариите Емел Етем, че положението в страната е под контрол и че екипите на "Гражданска защита" си вършат работата, тъжната статистика сочи засега четири жертви на снежните бури и една безследно изчезнала жена.
Най-фрапиращ е случаят със смъртта на 22-годишна студентка във Варна, чието тяло случайно бе открито вчера под останките на рухналите козирки на два банкови офиса в центъра на града.
"Етем набеляза петима виновни за бедствието", продължава по темата "Сега". На четвъртия ден от снежната блокада министърът на бедствията взе нещата в свои ръце и намери поне петима виновни за кризата.
Сред набелязаните са лошото време, фонд "Републиканска пътна инфраструктура" - че не е създал добри условия за придвижване по пътищата, КАТ, кметовете - че не са догледали сключените договори за почистване, и гражданите, предприели необмислени пътувания.
"Защо държавата е безсилна пред кризите?", пита "Труд". Припомня се, че половината страна е блокирана заради затрупаните със сняг пътища, над 300 селища са без ток, над 50 - без вода, магазините в провинцията са празни. Усещането е за хаос и безпомощност.
Въпреки наличието на Закон за управление при кризи, въпреки създаването на министерство на бедствията и авариите, което получи звената на "Гражданска защита" като свои териториални поделения, националната координация при кризи все още не успява да заработи.
"Спасяването на "Ванеса" роди спор с руснаци и украинци", заключава "Сега". Ден след трагедията в Азовско море с потъналия български кораб започнаха опити за прехвърляне на отговорността за случилото се.
Управителят на фирмата оператор "Борд Марин" Дойчин Дойчев препрати вината към руснаци и украинци. Местните власти обаче обясниха, че стигането до пострадалите по въздух и вода е било невъзможно заради лошото време.
Транспортният министър Петър Мутафчиев веднага призова представителите на изпълнителната и местната власт да се въздържат от коментари, докато данните не бъдат проверени от компетентните органи.
"Разнопосочната информация не би помогнала на никого в подобна кризисна ситуация", посочи министърът. За Украйна замина делегация от нашето транспортно ведомство, която ще се включи в изясняването на случая.
"Нормално е да има ремонт на кабинета", е позицията на Филиз Хюсменова, евродепутат от ДПС. В интервю за "Класа" тя подчертава, че това е въпрос, който ще се реши от министър-председателя, тъй като компетентността за такъв акт е негова, както и на партиите, които са излъчили този кабинет.
"И при тайни операции трябва да се спазва законът", категоричен е главният прокурор Борис Велчев. В изявление пред "Труд" той уверява, че прокуратурата ще се запознае с документите по случая "Куйович" и ще излезе със становище дали има данни за извършено престъпление и от кого.
Наркобосът Будимир Куйович заедно с трима българи бе заловен за трафик на 60 кг хероин от Турция. Прокуратурата ще се произнесе за действията на длъжностни лица от системата на МВР във връзка с издаването на незаконен паспорт на сръбския гражданин Куйович.
"Особено смутен бях от лекотата, с която се обсъжда издаването на фалшив български паспорт на сръбски гражданин. Паспорт, с който му даваме свободен достъп до целия ЕС. Смущава ме и правенето на тези факти публично достояние. Иска ми се оперативните комбинации, които МВР върши, да си останат оперативни, т.е. скрити, и да не издаваме на цялата общественост механизмите, по които работи системата за сигурност", подчертава Велчев.
"Кабинетът работил повече през първата година в ЕС", отбелязва "24 часа". Това става ясно от справка за проведените заседания, разпространена от правителствената пресслужба. През изминалата година кабинетът на Сергей Станишев е приел 1714 решения, с 85 повече от 2006 г.
Правителството обаче е изоставило работата по приемането на нови законопроекти. Одобрило е едва 16 при 37 изпратени за гласуване в парламента през 2006 г. Кабинетът е предложил да бъдат променени 57 съществуващи закона. Приел е 347 постановления, 891 решения и 5 разпореждания.
Ще бъде ли затворен "Кремиковци"? Този въпрос предизвика дебати в последните дни. "Стандарт" представя две гледни точки. "Кремиковци"? Да, но на друго място", предлага Орлин Иванов, председател на градоустройствената комисия в столичната община.
Ако "Кремиковци" е толкова ценен за държавата, нека го преместят на друго място, казва той. По цял свят големите металургични комбинати са изградени на река или близо до море. Това се прави по простата причина, че транспортирането както на суровина, така и на готовата продукция е тежко и скъпо.
"Трус в икономиката, ако го затворим", предупреждава Нина Радева, заместник-министър на икономиката и енергетиката. "Кремиковци" е структуроопределящо предприятие за българската икономика и е един от най-големите износители в страната. Нетните му продажби за деветмесечието на 2007 г. са почти 2% от нетния ни продукт.
За същия период компанията е изнесла 80% от продукцията си, което покрива 10% от дефицита по текущата ни сметка. Спирането на завод с подобни мащаби би довело до намаляване на икономическия ни растеж."
"Няма да спрат "Кремиковци"! Ядец на всички", заявява в интервю за "Труд" Александър Томов, главен изпълнителен директор на комбината.
"На ръба сме с тока", алармира "24 часа". Електроенергийната ни система е на ръба на натоварването, но ще издържи. Това каза вчера шефът на Електроенергийния оператор Иван Айолов.
Има студен резерв, който може да бъде използван, и това са блоковете във Варна и в Русе. На 3-ти вечерта са работили 6600 мегавата. Вчера към 15,30 ч. бяха включени мощности от 5934 мегавата.
Очакваше се вечерта натоварването да бъде 6808 мегавата. Според Айолов това е в рамките на нормалното за този сезон и за студеното време.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!