М еждународното сътрудничество обединява стари и нови страни членки на ЕС. Така се появи и новата концепция за градове близнаци. Например Виена и Братислава.
Разстоянието между двата града е само 60 километра
Те са истински икономически партньори. Катамаран пътува по три пъти на ден между центровете на двете града. Нужното време за тази цел е един час и 15 минути.
По-голямата част от пасажерите са австрийски туристи. Макар да живеят на няколко километра от своите съседи, не ги познават, защото почти до 90-те години границата е била затворена.
Хайнц е един от всички онези австрийци, които искат да научат нещо повече за Братислава, която на немския се нарича Пресбург.
Виена и Пресбург са много близо един до друг. Културните връзки между Австрия и Словакия винаги са били много силни. И това е така от времето на монархията.
Сега виждаме какво се е променило през последните години. Първо имаше комунистически режим и границата беше непреодолима и строго охранявана. Беше почти невъзможно да отидеш от другата страна.
По времето на монархията обаче е имало влакове, свързващи двата града.
Австрийските работодатели харесват словашките работници, защото те са по-евтини, но и добре квалифицирани.
Виена постепенно се оформя като столица на новия регион, наречен Центроп
Централноевропейският регион обхваща освен Виена и околностите й и още две австрийски федерални провинции: Долна Австрия и Бургенланд, както и Западна Унгария около Дьор, Югозападна Словакия около Братислава, както и Южна Моравия около Бърно.
По този начин Центроп се разпростира върху четири държави от ЕС, включва 13 региона и има население от 16 млн. души. Затова Виена укрепва мостовете между себе си и словашкия си съсед.
Последният съвместен проект е изграждането на нов квартал на Виена, който да е на половин час с метрото между центровете на двата града. За бъдещите жители на този квартал, австрийци и словаци, няма да има значение къде работят - във Виена или Братислава.
Мамфред Шенфелд отговаря за проекта и разказва, че с този проект има терен за градско развитие от 250 хектара. Той ще бъде разположен на железопътен път, свързващ Виена с Братислава.
През 2012 г. линия на метрото също ще свързва техните центрове
През 2010 г. ще има 8 500 апартамента и 20 хил. жители, както и възможност за офиси и предприятия с 18 хил. служители.
От гарата ще може да се стига до центъра на Братислава и на Виена. С други думи, ще може да се стига до центъра на Виена от Братислава с метро, минавайки през тази гара.
Не винаги обаче това икономическо сътрудничество между двете страни се посреща с аплодисменти.
Например виенското летище искаше да купи това в Братислава, но словашките политици отказаха отпор. Иначе Виена има интерес нейният съсед да се развива, за да може и целия регион да бъде конкурентен.
Русе и Гюргево са два града, разположени от двата бряга на река Дунав. Свързва ги Мостът на дружбата, единственият засега мост над реката между България и Румъния.
Исторически двойката градове също е свързана. През XIV в. Гюргево е част от днешния град Русе, подобно на Буда и Пеща, разделени само от река Дунав.
Някои пътешественици споменават за Голямо и Малко Гюргево. Името дават генуезките търговци, които наричат града на патрона на Генуа - Св. Георги. Днес той е патрон и на Гюргево, което на румънски звучи като Джурджу, и на Русе.
Отношенията между двата града бяха силно обтегнати в края на 80-те и началото на 90-те години, миналия век заради замърсяването на въздуха от румънска страна.
Под влияние на ЕС отношенията бяха изгладени
и създаден първият Еврорегион "Русе- Гюргево" през 2001 г.
Той има общ секретариат, екологична и здравна комисия, които се събират на три месеца, анализират и решават въпроси на опазване на околната среда, здравеопазването, животните.
Ежегодно се провеждат срещи между представители на бизнеса и общинските власти от двата града. Организират се съвместни културни прояви.
От 1 януари тази година смесени българо-румънски екипи охраняват граничната ивица Гюргево- Русе. В екипите участват гранични полицаи, които говорят езика и на съседната страна.
Предвижда се двата града да имат общ градоустройствен план и инфраструктура. В близко бъдеще пътните платна около Дунав мост ще бъдат разширени, за да поемат увеличаващия се трафик.
В момента в Русе има консултантски център за административно-правни услуги.
Неговата дейност ще бъде подпомагана от специализирани бюра в двата града, които ще предоставят информация за законите в България и Румъния, условията на пазара, конкуренцията и възможните за бизнес дейност.
Служителите на общините в Русе и Гюргево ще преминат през тримесечни курсове по български, румънски и английски езици, както и обучени за нормативната база от документи на двете страни.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!