Законът предвижда пияните шофьори да се лишават от книжка за срок от един месец до една година, а глобата да е от 200 до 500 лв за тези, които карат с концентрация на алкохол над 0,5 промила до 1,5 промила, обяснява пред Експрес.бг секретарят на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.
За младите водачи долната граница вече ще е 0,2 промила. При повторно нарушение книжката ще се взима за период от една до три години, а глобата ще е до 2000 лв.
- Г-н Кесяков, в четвъртък в транспортната комисия в парламента се обсъждаха промените в Закона за движение по пътищата. Кои са новите моменти в него?
- Промени има в текстовете за нарушенията, които най-често водят до катастрофи. Големите новости са свързани с нарушенията на скоростта, защото там се въвежда лишаване от правоуправление след превишаване на определена скорост.
Анализите показаха, че голяма част от катастрофите са свързани с превишаване на скоростта и загуба на управление. А скоростта определя и степента на нараняване на човека - колкото е по-голяма, толкова нараняванията са по-тежки. Затова на скоростта е отделено специално внимание.
- Какви наказания предвиждате за шофьорите, които карат с превишена скорост?
- Глобите са завишени, но наказанията са разделени - за населени и извън населени места, както и за водачи на средства за обществен превоз на пътници.
За населените места при превишаване на скоростта от 26 до 30 км/ч над максимално разрешената вече глобата ще е 100 лв. и шофьорът ще се лишава от правоуправление за 1 месец.
- Каква глоба предвижда проектът за шофьори, които се движат със 150 км/ч по "Цариградско шосе" в София, например?
- За такива случаи имаше предложение от един депутат деянието да се криминализира. Но текстовете в Закона за движение по пътищата предвиждат за превишаване на скоростта над 51 км/ч в населените места глобата де е 250 лв., а книжката ще се отнема за 3 месеца.
- Какво наложи да се разделят наказанията за нарушения в населените места от тези извън тях?
- В градовете има много пешеходци, велосипедисти, които трябва да се пазят. Ако се намали скоростта, се очаква броят на блъснатите пешеходци да е по-малък.
Защото, ако един пешеходец е блъснат с 30 км/ч, може да оцелее, ако не си удари главата при падане. Но ако бъде блъснат със 70 км/ч, той няма никакъв шанс. Подобни разделения на скоростта съществуват в редица европейски държави, но глобите там са значително по-високи.
- Какви санкции очакват нарушителите на скоростта извън населените места?
- 100 лв. глоба и лишаване от правоуправление за месец предвиждаме за шофьорите, които превишават скоростта от 31 до 40 км/ч. За по-големи нарушения санкциите са завишени.
- През последните дни станаха доста катастрофи заради пияни шофьори. Какви наказания ще има за водачите, които са употребили алкохол?
- Предвидени са по-високи изисквания към младите шофьори, които имат стаж зад волана до 2 години, шофьорите, които управляват моторни превозни средства за обществен превоз на пътници и опасни товари, както и за ватманите.
Текстът предвижда шофьорите да се лишават от книжка за срок от 1 до 12 месеца, а глобата - от 200 до 500 лв. за водачите, които управляват автомобил с концентрация на алкохол над 0,5 промила до 1,5 промила.
За младите шофьори долната граница вече ще е 0,2 промила. При повторно нарушение книжката ще се взима за период от 1 до 3 години, а глобата ще е до 2000 лв.
- Как ще коментирате идеята колите на пияните шофьори да се конфискуват в полза на държавата и книжките им да се отнемат завинаги?
- В крайна сметка експерти и юристи трябва формулират най-правилния текст. Важно е обаче наказанията да се изтърпяват, за да може да се намали броят на шофьорите, които си позволяват да карат пияни.
- Ще има ли наказания за тези, които дават колите си на пияни водачи?
- Този, който предоставя колата си на пиян или на неправоспособен водач, също ще бъде глобяван. Появи се и предложение да се санкционират и пътниците, които се возят при пияни шофьори. Законодателят ще реши дали този текст ще намери място в закона.
- Има ли промяна в санкциите за неизползване на предпазни колани?
- Има няколко нови момента. Шофьорите ще бъдат глобявани, ако пътниците не са поставили коланите. Пътниците също. Глобата ще е 20 лв.
Въвежда се и изискването децата да се превозват в автомобил в специални столчета. В стария закон имаше текст, в който пишеше, че в колата може да се возят две деца до 7 години и едно до 14 г.
Сега тази възможност отпада. Всеки, който е в автомобила, трябва да бъде обезопасен.
- Преди време в закона имаше текст, който предвиждаше процент от глобите да отиват в Пътна полиция за закупуване на технически средства за контрол...
- Този текст отпадна преди 3 години. Ще настояваме той отново да залегне в закона, но все още не сме стигнали до този проблем, който е изключително важен.
Системата за видеонаблюдение в София заснема по 800 нарушения на правилата за движение за денонощие. Нарушителите се санкционират от пътните полицаи. Съставят им се актове. Такива системи ще бъдат направени във всички по-големи градове.
- Една от целите на Националната стратегия за подобряване на безопасността по пътищата е намаляване на жертвите на катастрофи до 700 годишно през 2010 г. Как ще го постигнете?
- Ако се намали скоростта, това моментално ще даде отражение върху броя на загиналите. Половината от катастрофите у нас стават именно заради превишена скорост. През миналата година са съставени 150 хил. акта за такива нарушения. Това е много сериозен проблем.
- Заради тежките катастрофи напоследък отново се заговори за обезопасяване на опасните места по шосетата.
- Стопаните на пътя са длъжни да сигнализират и обезопасят тези места, за да може шофьорите да се съобразяват с това. На второ място трябва да се направят подобрения и реконструкции на пътя.
Защото щом на мястото се натрупват катастрофи, значи има нещо, което подвежда шофьорите и е нужно да се вземат мерки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!