У правляващите отстъпиха пред опозицията, казала Мария Капон. Тази коалиция направи това, което правителството на ОДС обещаваше 4 години, отговорил колегата й депутат от БСП Петър Кънев.
Малко преди това бюджетната комисия в парламента единодушно и с ръкопляскания решила: корпоративният данък става 10%.
Неочаквано развръзката по спора с колко да паднат ставките за облагане на фирмените печалби дойде в четвъртък, при това не от министъра на финансите, както обичайно става в България, а по силата на т.нар. политическа воля, изразена чрез гласуване в парламентарната комисия.
Само допреди няколко дни за по-радикалното решение корпоративният данък да слезе от 15% на 10% бяха коалиционните партньори от НДСВ и ДПС, а за по-мека стъпка - до 12%, се обявяваше депутатът социалист Добромир Гущеров и - което е по-важното - финансовото министерство.
Политическа воля за решението беше изразена от трите партии още преди две седмици на съвет на коалицията, но първо трябваше да видим дали според разчетите на министерството това не носи рискове, каза за "Капитал" председателят на парламентарната бюджетна комисия Петър Димитров.
В позиционния спор от последните седмици той беше един от привържениците на ниската ставка и вестител на заседанието на комисията, която гледа за второ четене промените в закона за корпоративния данък.
Там той обяви, че решението на тройната коалиция е за 10% и това беше прието без дебати. Въпросът е бил разрешен по-рано през седмицата на среща между премиера и лидер на БСП Сергей Станишев и водача на ДПС Ахмед Доган.
Според "данъчния фолклор" Доган обявил, че ще разговаря за "от 10 надолу". Позицията на лидера на НДСВ Симеон Сакскобургготски е подобна.
Твърди се, че въпреки разногласието в собствената му партия Станишев игнорирал аргументите, че подобно решение в полза на бизнеса не отива на лява формация, и прекратил протакането, като застанал лично зад революционно ниската ставка.
Петър Димитров посочи и другите решения на коалицията. Осигуровките ще спаднат с три пункта - до 20% от 1 юли 2007 г., при условие че изпълнението на бюджета върви добре и не е застрашена фискалната стабилност.
Единствената промяна в таблицата за облагане на доходите на физическите лица ще бъде вдигането на необлагаемия минимум от 180 на 200 лв.
Като компенсация за запазването на сегашната скала в подоходната таблица се предвижда увеличаване на бюджетните заплати вместо с 8% с 10% от 1 юли.
До редакционното приключване на броя на "Капитал" от кабинета на финансовия министър Пламен Орешарски се въздържаха от коментар с аргумента, че управляващите все още не са си стиснали ръцете по всички пунктове.
Ако решенията бъдат окончателно скрепени с данъчните закони, министърът ще трябва да компенсира загубените приходи с други пера от бюджета.
Финансовите аргументи в подкрепа дори на много по-големи данъчни намаления бяха подсилени през изминалата седмица с излизането на последните данни от Министерството на финансите за изпълнението на бюджета през първите осем месеца на 2006 г.
От тях се вижда, че приходите от корпоративния данък вече са достигнали 94% от планираните за цялата година, а тези от социални осигуровки - 92%.
Така най-вероятно когато излязат данните за септември, ще се окаже, че за три тримесечия са надхвърлени планираните приходи за цялата година, което от своя страна означава, че бюджетът ще приключи 2006 г. с рекордно голям излишък.
Данните до август показват, че излишъкът вече е достигнал почти 2 млрд.лв. - с 330 млн. лв. повече от предходния месец и с 670 млн. лв. повече в сравнение със същия период на миналата година.
Сумата представлява около 4,4% от планирания за годината брутен вътрешен продукт (БВП), а ако продължава да расте със същите темпове до края на годината, ще достигне около 3 млрд. лв., което е 6.5% от БВП.
Тези данни отново показват, че:
1. Намаляването на данъците води до свиване на сивия сектор и увеличаване на събираемостта.
2. Министерството на финансите, правителството и парламентът умишлено занижават прогнозите си и приемат нереално ниски бюджетни приходи, което възпрепятства намаляването на данъците до оптималните за икономиката нива и формира огромни излишъци.
3. Има големи резерви за драстично намаляване на данъците през 2007 г. при балансиран бюджет и изпълнение на ключовия ангажимент на управляващите пред бизнеса и обществото да ограничат разходите до 40% от БВП.
Възгласи за по-радикална данъчна реформа в посока на сваляне на преките данъци има от много години.
Въпреки че предходното правителство направи първите стъпки, малко парадоксално точно сегашният кабинет, смятан за противоречив и нерешителен заради сложните баланси в тройната коалиция, ще се окаже с най-големи заслуги за процеса.
В първата година от управлението си правителството на Станишев намали осигуровките с шест пункта и това беше възнаградено с подобрени приходи на НОИ и "избелване" на доходите.
Сега, ако бъде потвърдено в пленарната зала, решението за 10% корпоративен данък ще позиционира България като страната с най-благоприятно облагане на фирмите в Европа (заедно с Кипър, където ставката е същата).
Бизнесът също настояваше за по-решително сваляне на данъците.
Този излишък е наша печалба, която ни се отнема, коментира читател на "Капитал" в интернет сайта на вестника. Според Георги Саракостов, съпредседател на Комитета по данъци и право на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) и директор в "ПрайсуотърхаусКупърс", 10-процентната ставка и свалянето на осигуровките ще направи данъчната система по-атрактивна и ще намали стимулите за избягване на данъците.
10 притеснения на финансовия министър:
1. Влизането на страната в ЕС може да предизвика рязко падане на данъчните приходи, особено от ДДС и акциз, където режимът се променя.
2. Рисковете за фиска се подсилват от съмненията в степента на готовност на данъчната администрация да работи добре в новите условия.
3. Голям политически риск - очакван натиск за увеличаване на бюджетните разходи в условията на сложни коалиционни взаимоотношения и трудни за балансиране политически и икономически интереси.
4. Нужда от скрити приходи за разпределение в случай на обществени и политически недоволства.
5. Опасност от срив в някоя от нереформираните публични сфери - здравеопазване, социална сфера и т.н.
6. Дефицитът по текущата сметка е твърде висок, на което според МВФ и финансовия министър държавата трябва да противодейства, като спестява, тоест изтегля чрез данъчната система повече пари, отколкото харчи, и да формира бюджетни излишъци.
7. Трябва да има достатъчно средства за плащане на вноската в бюджета на ЕС, както и за финансиране и съфинансиране на проекти, за които страната ще получи безвъзмездни средства от фондовете на ЕС.
8. Трябва да има достатъчно резерви в случай на непредвидени обстоятелства (наводнения, земетресения, епидемии, екологични катастрофи и т.н.) или външни шокове, например икономическа криза в ЕС, скок на цените на петрола и т.н.
9. Ако политиците получат реална информация за очакваните бюджетни приходи, ще се повиши натискът за надхвърляне на договорените разходни тавани.
10. Опасност от разваляне на отношенията с МВФ точно преди изтичането на споразумението.
...и 10 аргумента за ниски данъци:
1. Опитът на приетите в ЕС преди две години страни показва, че падането на бюджетните приходи е в рамките на 1% от БВП и няма основания да се смята, че в България ефектът ще е по-тежък.
2. Твърде възможно е драстичното сваляне на данъците да доведе до леко свиване и дори повишаване на бюджетните приходи.
3. Доколкото може да се говори за рискове при значително намаление на данъците, те са пренебрежимо ниски спрямо ползите, особено предвид наличието на голям фискален резерв и други фискални буфери.
4. Ниските данъци стимулират икономическата активност, привличат инвестиции и ускоряват икономическия растеж, което е доказано както теоретично, така и практически (в Ирландия, прибалтийските републики, Словакия и др.)
5. Ниските данъци изваждат сивата икономика на светло, поставят икономическите субекти при равни конкурентни условия, увеличават пряко и косвено доходите на населението и стойността на компаниите.
6. Бюджетът може да понесе драстични намаления на данъците, без да бъде застрашена фискалната стабилност, което може да се види от преизпълнението му за 2006 г., както и от анализите при предходни данъчни намаления.
7. Бюджетните излишъци възпират растежа на икономиката, поради което данъците трябва да се намаляват до постигането на балансиран бюджет при избраното ниво на разходи.
8. Наличието на бюджетни излишъци засилва апетитите на политиците за харчене, което към момента по всички обективни и субективни оценки е твърде далеч от представите за ефективност и продуктивност.
9. Дефицитът по текущата сметка сам по себе си не е проблем, а по-широкият поглед върху платежния баланс не предизвиква основания за притеснение.
10. Драстично сваляне на данъците ще има мощен маркетингов ефект, който ще повиши допълнително инвестициите в България.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!