Проектът за детския сайт се движи от Парламентарния информационен център и е финансиран от британското посолство, като в София са пристигнали са представители на британския парламент, за да споделят своя опит (с Explore.parliament.uk), съобщи в интервю за БНР шефката на НЦИОМ Лидия Йорданова. Работата вървяла с изключително бързи темпове и "пускът" можел да се очаква в началото на новата учебна година. Националното представително проучване на социолозите е направено през май сред 1404 ученици и включило три възрастови групи (7-10 години, 11-14 години и ученици от горния курс - до 18 години), като допълнително са били интевюирани 500 родители на деца между 7 и 18 години и 50 педагогически съветници и училищни директори.
Големият извод е, че ако днес имаше страница на парламента, най-често щяха да я посещават хлапетата между 10 и 14 години - и това е мнението както на самите деца, така и на родителите, обясни Лидия Йорданова. Проучването показало, че всеки втори ученик предпочита да научава това, което се случва в парламента, чрез Мрежата, а не по някакъв друг начин. Децата от провинцията мечтаели да посетят лично в парламента и да се разходят из сградата, докато живеещите в големите градове предпочитали да си чатят с депутатите.
Анкетираните от най-ниската възрастова група били с позитивна представа за парламента и 80% от тях биха искали да научат повече за Народното събрание. По-големите тийнейджъри обаче имали предимно негативни представи, формирани благодарение на ежедневното четене на вестници (при 80%) и слушане на радио (при половината) и мнението на родителите (при 1/3 от анкетираните между 15 и 18 години). Около половината родители пък откровено споделяли, че се карат по политически теми пред децата си.
Макар че всички възрасти изразили готовност да влязат в диспут с депутатите, посланията на българчетата към парламента в момента са различни, каза още Лидия Йорданова от НЦИОМ. "Най-малките искат да кажат на депутатите: "Погрижете се за България". Средната група съветва: "Потрудете се България да се оправи и направете живота на децата по-добър". А големите призовават депутатите: "Дайте ни работа и шанс да останем в България", показало изследването.
85% от анкетираните родители биха искали децата им да познават Конституцията, 2/3 - малчуганите да бъдат информирани за историята на парламента и механизма за избиране на народните представители, а 65% преценяват, че е добре за децата да познават начина, по който се създават законите. 7% от родителите предлагат, като конкретна стъпка в тази насока, в училище да се въведат часове по гражданско образование, съобщава НЦИОМ като резултат от изследването.
Ето още някои от изводите на социолозите от НЦИОМ:
- В училище липсва достатъчно информация за дейността и ролята на Народното събрание. Получаваните знания не отговарят на информационните потребности на децата. Всеки втори от анкетираните ученици не е доволен от получаваната в училище информация за държавните институции и техните функции. Най-силно критични са учениците от последните класове, на възраст между 15 и 18 години.
- 65% от анкетираните ученици биха искали да получат повече информация за парламента. Най-голяма потребност от повече и по-детайлна информация декларират учениците от I до VII клас.
- Предпочитаният от учениците начин за запознаване с работата на законодателната власт е организираното посещение в сградата на Народното събрание. 75% от анкетираните деца избират този вариант.
Виж избрани детски сайтове на чужди институции (предимно на английски):
На Белия дом - WhiteHouseKids.gov
На ФБР - от предучилищна до V клас и от VI до XII клас
На ЦРУ - CIAkids
На НАСА - NASAkids
На US конгреса - CongressForKids.net
На британския кралски двор (в Royal.gov.uk)
На британския парламент - Explore.parliament.uk и Junior (за деца под 12 години)
На отделните щати в САЩ (в Kids.gov)
На Националното географско дружество - NationalGeographic.com/kids
На списание "Тайм" - TimeForKids.com
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!