Повишените изисквания към колите на газ се налагат, защото според специалистите те са значително по-опасни от колите на бензин или дизел. Новите затегнати мерки са изискване и на Европейския съюз, съобщава Actualno.com
В Европа дори колите с фабрични газови уредби нямат право да се движат през дълги тунели, поясняват от Държавната автомобилна администрация (ДАА). За тях е забранено преминаването под Ламанш например. Такива автомобили не могат да ползват обществени паркинги, нито да спират на многолюдни места. Те ползват за престой само специално обезопасени терени или гаражи ДАА.
У нас в момента има около 500 000 коли на газ, от които едва около 10 000 отговарят на европейските стандарти за безопасност. Газова инсталация, съобразена с тях, струва до 3000 евро.
В България уредба за газ от най-широко разпространените излиза около 500 до 2000 лв. според това за какъв автомобил е предназначена, казаха още от ДАА.
Газовите бутилки за коли трябва да имат документ за надеждност. Шофьорите инвестират в инсталации, защото газта като гориво е по-евтина от бензина. Тя е и екологично по-чиста.
Ако един автомобил гори 10 л бензин за 100 км градско каране, шофьорът плаща 14 лв. за зареждане. Ако е на пропан-бутан, за 100 км са му нужни 12 л газ, който струва малко над 9 лв.
Според автомобилната администрация и сега в България се правят прецизни проверки за надеждността на газовите инсталации на колите. На всеки пет години инсталацията се сваля от колата и се тества на разширение.
Всяка газова уредба има паспорт, който се заверява от сертифицирана фирма за проверки. На практика обаче в повечето сервизи прегледите минават формално срещу 20 лв. на ръка. На миналата през преглед уредба се залепва стикер, на който е записана дата на проверката.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!