Евентуално изтичане на гориво от потъналия кораб в лимана на регионалното пристанище "Дунавски драгажен флот" в Русе може да има сериозни последици за екосистемата на река Дунав, предупреждава международната природозащитна организация WWF.
В нощта на 9 ноември корабът "Фери Топ 1" на русенската фирма "Гораинвест" е разтоварвал дърва в пристанището, след което е започнал да потъва. Екипажът обяснил, че преди да влезе в лимана е усетил удар по корпуса на кораба от твърд предмет под водата.
Разливите представляват особена опасност за екосистемите на речните брегове и крайречните влажни зони със стояща вода. В момента Дунав е висок и навлиза в крайречните заливни територии, което е сериозна предпоставка за замърсяването им.
Нефтопродуктите се разграждат бавно и веществата от тяхното разграждане често са по-токсични от самите нефтопродукти, се посочва в съобщението на WWF.
Една капка нефтопродукт може да замърси един милион капки чиста вода.
Този тънък слой прекъсва достъпа на кислород до водата и предизвиква задушаване на рибите и всички водни организми.
Нефтените петна са особено опасни и за водоплаващите птици, казват еколозите.
Предприети са мерки за ограничаване на евентуален разлив на нефтени продукти, съобщи на сайта си Министерството на околната среда и водите (МОСВ), позовавайки се на информация от Басейновата дирекция за управление на водите "Дунавски район" (БДУВДР).
"Морска администрация" - Русе, като контролиращ орган за замърсявания на Дунав от кораби, е предприела
действия за опазване на водите на реката.
Горивните камери на потъналия съд са проверени за изтичане и е установено, че не пропускат. Поставени са две секции бонови заграждения. Нефтосъбирачът "Поморие" своевременно е влязъл в лимана и е изчистил малките разливи, получили се при потъването, съобщава министерството.
Според директора на "Морска администрация"-Русе капитан Георги Иванов горивните танкове са запечатани добре и към момента от тях няма изпускане на гориво. Водолази всеки ден правят огледи на корпуса.
По данни на "Морска администрация" не се очаква изтичане на гориво към водите на Дунав и инцидентът е ограничен в чертите на лимана.
Поради технически причини горивото в резервоарите на кораба - около 20 хил. литра газьол, ще бъде източено след няколко дни, информира изпълнителният директор на "Дунавски драгажен флот"-Русе Валери Иванов.
По думите му
корабът може да бъде изваден, когато
спадне нивото на водите.
Той е пречупен на две и вероятно ще бъде нарязан за скрап.
В момента нивото на река Дунав край Русе е 284 см спрямо условната кота "нула". Според Иванов то трябва да спадне под метър, за да може да се предприеме операция по изваждането на кораба.
Комисия от четирима инспектори от дирекцията "Морска администрация" в Русе разследва причините за инцидента, като трябва да излезе със становище до края на месеца.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!