Д окато се опитвам да се ориентирам в поредната учителска покана за преговори към правителството, с елементи на заплаха за провал на край или начало на учебна година, ме наляга натрапчиво усещане, че чета каталог с материали на PR агенции - кратки ефектни фрази, оскъдна информация, обмислена визия, висока честота и т.н.

Тук-там някой независим експерт, непринадлежащ към нито една от спорещите страни, казва по нещичко с обосновка или намеква за прогноза на ефекта от една или друга възможна мярка (ваучерна система, ниска ефективност на образованието и пр.).

Тревожно е. Дали пък към момента вместо реална публична политика в България нямаме просто добър счетоводен баланс - с хубав излишък, "преизпълнен бюджет" и "строг контрол", опакован в управленски PR? Не, че PR-ът е лошо нещо. Напротив, даже може да повиши ефективността на публичната политика.

Проблемът е, че единият гол PR е крайно недостатъчен за нормалното функциониране на съвременно гражданско общество, от което се очаква членовете му да могат да направят

информиран избор между различни предлагани решения

и да споделят идеята, че публичните институции, включително училището, съществуват (т.е. гражданите ги издържат с отчисления от доходите си), защото са обществено необходими, а не защото трябва да има и такъв раздел в националния бюджет или да се осигури заетост на N броя работещи.

Ето какво разбрах от след 7-8 часа ровене из каталога на PR съобщенията по повод претенциите на учителите, въоръжена с добро образование, достъп до ИКТ, търпение и 8-годишен опит в сферата на училищното образование:

Учителите искат в общи линии четири неща: достойни възнаграждения (100% и нагоре актуализация), продължаваща квалификация, ясен календар на безкрайната ни образователна реформа и нормативно фиксиране на отговорностите на родителите за децата - по такъв начин, че да се възстанови балансът на отговорностите между семейството и училището.

Правителството в общи линии иска три неща: да бъде оставено на спокойствие да работи по бюджет 2008, вместо да ревизира бюджет 2007, в който не може да се направи нищо повече от вече предвиденото +10% (инфлационна актуализация) и 13 млн. за диференциация за 6 месеца (средно по 25 лв. на учител), да не му се налага в навечерието на местните избори през септември да управлява национална образователна криза, вместо да прави избори и първите конкурси за субсидиите от европейските структурни фондове и (ех, ако можеше само с PR) заетите в публичния сектор да разберат и приемат, че заплатите им няма как да растат с по 100% в следващите 4-5 години.

Останалите граждани искат най-вече да разберат за какво точно става въпрос, какви са възможните решения (ако има)

и как да изразят мнението си по тях (ако то изобщо се търси)

Това е по същество, като махнем ефекта на PR-а. Вижте как изглежда същата информация в суров вид, взета направо от най-широко публикуваните новини и съобщения по въпроса (не е трудно да познаете на коя страна в спора принадлежат отделните съобщения):

Учителите са мизерно платени./Учителите не са най-зле платените в публичния сектор - социалните и медицинските работници са по-зле платени от тях.

Учителите намаляват и остаряват./Учителите са прекалено много за намаляващия брой деца в училище.

Приемливото увеличение на учителската заплата е 100% веднага и още 100% от 2008./Възможното увеличение на учителската заплата е 25% от 2008 г./Няма да се увеличават заплатите в публичния сектор.

Средната заплата в сектор образование е 313 лв./Средната заплата в сектор образование е 402 лв.

67% от учителите са синдикирани само в СБУ (КНСБ)./Синдикатите са неефективни и членството в тях няма смисъл за учителите, време е да се променят нещата в синдикатите.

Учителите са свръхквалифицирани, но вземат два пъти по-малко от шофьор в градския транспорт./Квалификацията на учителите е остаряла и недостатъчна и те не се справят добре с учителските си задължения.

Учителите няма да приключат тази или няма започнат следващата учебна година./Учителите ще приключат учебната година, защото процедурите решаване на трудови спорове не позволяват да стачкуват сега и вероятно ще започнат новата учебна година, ако преговорите по исканията им се провалят или проточат достатъчно дълго през лятната ваканция.

Бюджетният излишък трябва да се разпредели за повишаване на заплатите в публичния сектор./ Бюджетният излишък не трябва да се разпределя, той е гарант за стабилността на икономиката при настоящото отрицателно външнотърговско салдо./С парите от бюджетния излишък не може да се направи никакво съществено увеличение на заплатите в публичния сектор.

Разликите са очевидни. Мотивацията също

С PR техника по лесно се поставя фокус, работи се с по-малки количества информация и по-лесно се задържа/отклонява вниманието на "общественото мнение". Само че, ако нещата останат в полето на PR-а, учителството по дефиниция губи в спора, особено несиндикираното, което има най-ограничен PR капацитет и достъп до канали за комуникация.

В крайна сметка и правителството, и учителството не могат да се надяват на някаква сериозна подкрепа от страна на останалите граждани, нито на сериозен обществен дебат, ако не променят радикално комуникацията с тях и информацията, която им представят.

Още по тревожна от разликите обаче е пълната липса на информация по въпроса предстоят ли или текат преговори по отправените предложения - кой, кога и по какви процедури води преговорите; за какво се преговаря - само за заплати или и за всички искания, и какви са предложенията на правителството извън заплатите или поне дали върху такива предложения се работи.

Впрочем заради ограниченията във формата на PR съобщенията така и не стана докрай ясно предлаганите от министъра на образованието +25% (преразпределяне на "икономии от оптимизация") дали ще може през 2007 или чак през 2008 за стигнат до учителите. Нито дали предстои през 2008 да се реализират още икономии от оптимизация.

А в суматохата една от медиите дори ни съобщи, че тези "икономии" били същите 170 млн. лв., вложени в националните програми за развитие на образованието 2007, което трябва да е някаква грешка в разчитането на положително PR съобщение за това колко средства се влагат в образованието през 2007.

Мащабите на искането на учителите са като за ниво МС, но от активното използване на PR техники, изглежда, като че ли реакциите са на отделни министри - на финансите и на образованието, кой когато свари - кратки срещи пред камери, внезапна учтивост към синдикатите, провалили наскоро най-безцеремонно тримесечни консултации върху критериите за диференциация на възнагражденията на училищно ниво, отделни кратки изявления и т.н.

Има поне три причини да ни вълнува всичко това

независимо дали лично пряко ни засяга. Защото проблемът е стар, изостря се и все се заобикаля с временни палиативни мерки и PR. Хубаво е поне да опитаме да му намерим някакво по-устойчиво решение по прозрачен начин и после всички да помагаме то да се случи наистина.

Защото харчим за образование 167 млн. лева месечно само от държавния бюджет. Независимо какъв процент от БВП е, сумата е достатъчно голяма, за да не е никак без значение каква образователна услуга стига до децата ни на тази цена.

Защото всички имаме интерес да се появи ясен календар на проточилата се образователна реформа и да се уверим дали Националната програма за развитие на училищното образование 2006 - 2015 е, както ни уверяваха преди година, рамката на политическия консенсус и правилната посока за развитие, или е само още един пожелателен програмен документ, необезпечен с ресурси и политическа воля за прилагане, който е бил просто част от предприсъединителен PR.

Авторката е програмен директор на фондация "Пайдея"

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Заря, подготвена за Великден в Бургас, предизвика обществено недоволство

Заря, подготвена за Великден в Бургас, предизвика обществено недоволство

България Преди 3 минути

Предложението е на Сливенската митрополия

Промени в организацията на движението на градския транспорт в София за Великден

Промени в организацията на движението на градския транспорт в София за Великден

България Преди 29 минути

В нощта на 19 срещу 20 април линии на обществения транспорт ще се движат по разписания с удължено работно време до 01:30 ч.

Алберт Айнщайн

18 април: „Анонимността не е извинение за глупостта“

Любопитно Преди 1 час

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Съдия отсъди, че Google има монопол на още два пазара

Съдия отсъди, че Google има монопол на още два пазара

Технологии Преди 1 час

Може да се наложи да се раздели с още бизнеси

Зеленски: Китай доставя оръжие на Русия

Зеленски: Китай доставя оръжие на Русия

Свят Преди 9 часа

Зеленски: Най-накрая получихме информация, че Китай доставя оръжия на Руската федерация

Тръмп: Не виня Зеленски за започването на войната

Тръмп: Не виня Зеленски за започването на войната

Свят Преди 10 часа

Тръмп: Ще имаме много малък проблем да сключим сделка с Европа или с който и да е друг

Стрелба в университет във Флорида, има жертви и ранени

Стрелба в университет във Флорида, има жертви и ранени

Свят Преди 11 часа

Предполага се, че нападателят е бил студент

Трагедия със загинали и ранен край Неапол, падна кабина на лифт

Трагедия със загинали и ранен край Неапол, падна кабина на лифт

Свят Преди 11 часа

Един от кабелите, поддържащи кабината, се е скъсал

Разкриха истината за удара на Русия в Суми

Разкриха истината за удара на Русия в Суми

Свят Преди 11 часа

Няма загинали украински войници при атаката

Верижна катастрофа със 7 коли на „Тракия”

Верижна катастрофа със 7 коли на „Тракия”

България Преди 12 часа

На място са пристигнали четири линейки

Пиян шофьор обърна колата си по таван във Варна

Пиян шофьор обърна колата си по таван във Варна

България Преди 14 часа

Мъжът е с леки наранявания

Русия: Това ще значи участие на Германия във войната

Русия: Това ще значи участие на Германия във войната

Свят Преди 14 часа

Папегер: Това няма да промени нищо във войната

Макрон, Рубио и Уиктоф преговарят за мир в Украйна

Макрон, Рубио и Уиктоф преговарят за мир в Украйна

Свят Преди 15 часа

Преди дни Уиткоф се срещна с руския президент Владимир Путин

Жесток побой над 14-годишно момче в Добрич

Жесток побой над 14-годишно момче в Добрич

България Преди 15 часа

Задържаният е на 13 години, тренира бокс