Ф ренска асоциация организира в Париж двудневни срещи, целящи своевременното откриване на надарени деца.
Родителите на такива деца често не си дават сметка за техните способности, нито пък разбират смущенията в поведението им - феномен, често съпътстващ децата с по-особени заложби.
Талантливите деца
не могат да намерят своето място в класическата училищна система
Смята се, че понастоящем във Франция има 400 хил. надарени деца.
Асоциацията "Фрактал" помага на родителите им. Наскоро в 11-ти парижки район се състояха срещи, посветени на проблема. Интересът към тях е бил много голям.
Бащата на 8-годишно момче, дошъл да разговаря със специалистите, споделя, че още преди началното училище, детето е започнало да напредва.
"Понякога се справяше със задачите на своя по-голям брат. Когато задавахме въпроси на брат му, отговаряше той. Не си давахме сметка какво означава това.
Когато тръгна на училище, започнахме да се съмняваме в някои неща. Той се справяше с всички упражнения на по-големите", разказва бащата.
Децата като това момче бързо се справят с поставените им задачи и после скучаят.
Стават неспокойни, не стоят мирно по местата си, често са и агресивни
Такива деца намразват училището, защото практиката не ги удовлетворява.
Психологът Флор Модиер участва в двудневните срещи в Париж. По време на тях в едно помещение се провеждат разговори с родителите, а в съседна стая са самите деца, на които са дадени упражнения и тестове, целящи да установят надарени ли са те и доколко.
Модиер посочва, че упражненията са на две нива - устно и представяне.
"Преценяваме как детето се ориентира в пространството и времето, капацитетите му за абстракция, за разбиране. Трябва да уловим богатството на речника, но също и социалното ниво", обяснява Модиер.
Децата също рисуват, измислят истории. Те се забавляват и се чувстват пълноценни. После резултатите се предоставят на родителите.
Понякога съветът към тях е изследването на детето да продължи и да бъде по-задълбочено.
В Чехия въпросът със статута и обучението на надарените деца също поставя въпроси. Асоциация на родителите на надарени деца реши сама да организира специални курсове.
Идеята е министърът на образованието да открие специални класове за тези деца. Сега такива класове съществуват, но са неофициални, а
учителите са самите родители от споменатата асоциация
Проблемът е, че в един малък клас от надарени, някои деца свободно четат и пишат още на 4-5-годишна възраст, докато други техни връстници не могат дори да държат молива, но пък се справят отлично със смятането или са на "ти" с компютрите.
Тази сложност в организирането на часовете за надарените или по-талантливите деца, както и скептицизмът на чешкото общество, карат властите да се колебаят и да се бавят с вземането на решение.
Все пак някои по-инициативни директори на училища взимат присърце съдбата на надарените деца и със собствени сили правят специални програми само за тях.
В България масовото училище предлага обучение, съобразено със средното ниво на способностите на децата, и
надарените деца остават пренебрегнати
Работата в клас с по-талантливите деца е въпрос на инициатива на отделните учители. Всички педагогически факултети имат програми и методики за работа с даровити деца.
На практика обаче те трудно се прилагат, защото малко учители подхождат гъвкаво към учебния процес. В резултат на това голяма част от надарените деца остават "неразпознати".
Реално родителите са тези, които могат да се погрижат за развитието на своите даровити деца. Възможности има в извънучилищни форми като спортни клубове, школи или образователни центрове.
Един такъв център е РУНИ, който съвместно с детската МЕНСА предлага развиващи програми за децата с по-изявени умствени способности.
Ако родителите могат и решат да отделят допълнително средства, надарените деца имат шанс да развиват заложбите си в подобни центрове.
За съжаление има много високоинтелигентни деца, които поради небрежността на своето семейство и
поради незаинтересоваността на училището към тях просто се погубват
Добър шанс за надарените е да попаднат в някое от специализираните училища по изкуствата, както и на добри педагози, които да ги поведат по най-добрия за тях път към изкуството.
Музикалните прояви на децата се насърчават именно от училищната среда, сочи проучване за даровитите деца в България.
Основен критерий за категоризирането на едно дете като даровито са неговите постижения на национални и международни конкурси. По получените данни общият брой на тези деца е 1335.
Децата в училищата на министерството на културата са обект и на
програма за закрила, която правителството прие миналата година
Закрилата по-скоро се изразява в еднократно финансово подпомагане или чрез едногодишни стипендии.
Участниците в проучването са стигнали до извода, че е необходима национална стратегия, която да обхваща не само финансови, но законови и обществени мерки за закрила на надарените деца.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!