Л ичните разходи нарастват стремглаво, а заплатата не успява да ги догони. Няма как, трябва да се затяга коланът, но откъде точно да се започне?
Проучване на световната маркетингова агенция ACNielsen сред 23 500 потребители от 42 страни през ноември 2005 г. установи три сравнително универсални стратегии за предотвратяване на банкрут, разпространени сред потребителите от цял свят - средно 57% от всички анкетирани първо съкращават разходите за забавления извън дома, 53% като начало се лишават от нови дрехи, 48% - от нова техника. Наблюдават се закономерности в избора на потребителите по региони. Освен това се оказва, че най-напред се опитват да редуцират онези разходи, които заемат най-голяма част от домашния бюджет. Влияние, разбира се, имат и индивидуалните предпочитания.
Забавления извън дома
Вместо да излязат в събота вечер, най-склонни да стоят пред телевизора са жителите на Латинска Америка (61%), тихоокеанска Азия (58%) и Европа (54%). Разгледани по националности, най-големи домошари са тайландците (73%), южноафриканците (71%) и жителите на Хонконг (70%).
Нови дрехи
Най-склонни към компромиси с външния си вид са голяма част от бразилците (70%), италианците (66%) и ирландците (66%). Те биха се задоволили с дрехи от миналия сезон. Най-вероятно защото имат натрупвания в гардероба.
Техника
Технологичният ъпгрейд е първата жертва в името на икономиите според почти две трети от филипинците и 61% от тайванците и тайландците. Те биха изтърпели още известно време стария си компютър или мобилен телефон. Всъщност от тихоокеанска Азия са шест от десетте страни, които биха започнали да затягат бюджета, като намаляват разходите за високи технологии. Коренно различни в това отношение са германците - те биха посегнали на техническите нововъведения само ако са се провалили с всички останали спестовни стратегии. Японците, също известни с hi-tech пристрастията си, по този критерий също са надолу в класацията - трети отзад напред.
Извън топ 3 на стратегиите за икономии съществуват и други, според потребителите също толкова ефикасни методи за съкращаване на разходите.
Готовата храна
В Канада (70%) и Северна Америка (66%) с лекота прежалват поръчките на храна за вкъщи и сами засядат зад печката. Ако не налагат още рестрикции, биха отрязали и забавленията извън дума - например ходенето на кино. Чак след това биха пробвали да спестят от газ и електричество.
Южноафриканците (68%), австралийците и мексиканците (по 67%) също са склонни успоредно да намаляват обиколката на талията и разходите си - те с удоволствие биха похапнали вкъщи, а не в ресторант. На другия полюс на класацията е Хонконг - там е най-малък броят на хората (17%), които биха се впуснали в кулинарни експерименти за целите на икономията (17%).
Сметките за ток и газ
Филипинците (69%), мексиканците (64%) и американците (61%) например първо се замислят как да намалят разходите за ток и газ. Затова пък руснаците, финландците (по 11%) и шведите (11%) най-неохотно биха изключили отоплението. И в трите случая - по климатични причини, а специално за руснаците, защото разходите за това перо не са толкова големи.
Пазаруването в супермаркета
Европейците са най-непретенциозни към хранителните стоки. Повече от половината французи, португалци и австрийци биха отрязали разходите си за покупки в супермаркета, като изберат продукти под собствена марка на веригата, които са по-евтини. Доверието в собствените марки в Европа се потвърждава и от това, че седем от десетте страни, предпочели този подход, са от Стария континент. Този вид спестяване е почти неприемлив за индийците (10%), корейците (13%) и арабите (10%).
Годишната отпуска
Дори и пред риска от разорение жителите на скандинавските страни не биха пропуснали годишната си почивка. Ваканцията е свещена също така в Малайзия, Китай и Нова Зеландия. В Бразилия, Австрия и Сингапур нямат нищо против да пропуснат почивката, за да закърпят бюджета.
Разговорите по телефон
В Швеция, Хонконг и Дания мобилната комуникация е жизненоважна. Не повече от 14% от жителите на тези страни биха ограничили телефонните си разговори. За разлика от тях южноафриканците, бразилците и мексиканците явно предпочитат общуването на четири очи, тъй като за тях тази форма на спестяване е най-приемлива.
Транспортни разходи
Странно, но факт - американците, канадците и австралийците нямат нищо против да се повозят в градския транспорт или да походят пеш, вместо да плащат за бензина на колата си. Само десет на сто от жителите на Хонконг обаче смятат тази икономия за разумна. Вероятно защото там и бездруго пътуват с градския транспорт - там много малка част от населението притежава личен автомобил.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!