Д окато по време на Съветския съюз автомобилите бяха по-скоро рядкост, днес те буквално са завладели руската столица и една до друга могат да се видят луксозни лимузини и вездесъщите жигули.
Движението в Москва обаче представлява истински кошмар и това го признават не само несвикналите чужденци, но и местните хора. Общо около 3 млн. автомобила си поделят ежедневно улиците на руската столица.
С нарастване на покупателната способност и предлагането на всевъзможни кредити и лизингови формули все повече московчани се
ориентират към купуването на нов автомобил
Размерите на улиците обаче не се увеличават и това води до образуването на чудовищни задръствания, които тровят живота на местните жители.
На "Речной вокзал", или Речната гара, където е и последната спирка на една от линиите на метрото, движението на таксита, бусове и други видове автомобили е непрестанно.
Оттам тръгват и автобусите за международното летище, но ако човек иска да стигне навреме трябва да предвиди няколко часа повече.
Повечето таксита от "Речной вокзал" отказват вече по-късите курсове към центъра на Москва, за сметка на много по-изгодните клиенти, които отиват към летището или в търговските центрове в периферията.
52-годишният Саша, който е шофьор от 1993, не спира да критикува градската управа за трагичното състояние на трафика в Москва. Според него положението изглежда винаги така.
Още повече че сега е началото на сезона и всички отиват на дачата. Междувременно пътната мрежа обаче не се е развива и си остава все същата.
"Единственото положително нещо е, че започнаха ремонтни работи, за да подобрят състоянието на някои отсечки. Сега всички отиват на вилите си и затова има толкова задръствания", казва Саша.
Към задръстванията се прибавят и
многобройните нарушения на правилата за движение:
минаване на червено, влизане в затворена или еднопосочна улица, шофиране с превишена скорост.
Въпреки че пътните полицаи следят за спазване на правилата, всеки нарушител гледа да се споразумее по някакъв начин, а и органите на реда трудно отказват.
Нещо повече - много московчани си намират на черния пазар син или червен буркан или даже успяват да си "уредят" регистрационни номера, предназначени по принцип само за висшите държавни функционери. А с тях всичко е позволено.
Ежедневно по пътищата в Русия загиват около 100 души и страната оглавява тъжната класация за пътни инциденти.
Въпреки че Холандия представлява положителен пример в много отношения, нещата с движението по пътищата не стоят така.
Никога досега пътната мрежа не е била толкова претоварена, особено по аутобаните, където преминават транзитно и много тежкотоварни камиони.
През последните три години задръстванията са се увеличили с 35% и се простират на десетки километри около четирите най-големи градове Амстердам, Ротердам, Утрехт и Хага.
Претоварените пътища нанасят икономически щети, които се изчисляват на над 100 млн. евро годишно.
Проблемите се усложняват, тъй като
след приватизацията на холандските железници качеството на услугите се е влошило
15% от влаковете пристигат със закъснение и все повече хора предпочитат да се придвижват с автомобилите си.
И като капак на всичко, продажбите на нови автомобили продължават на растат - в момента по пътищата на Холандия се движат над 7 млн. автомобила.
В София ежедневно се движат между 900 хил. и 1 млн. автомобили, което е два пъти повече от предвиденото.
Средно на 1000 души се падат около 330 коли
Столицата ни обаче е град с лоша транспортна инфраструктура и това усложнява нарастващия автомобилен трафик. По думите на главния архитект тя е милионен град с инфраструктура на средно голямо село.
Столицата няма високоскоростни трасета. Основният автомобилен поток минава през центъра и задръстванията са ежедневие вече не само в пиковите часове.
За да се нормализира движението, е предвидена програма, за чието четиригодишно изпълнение са необходими 1,5 млрд. лв.
За момента няма финансиране и съответно състоянието на трафика остава непроменено. Има обаче много идеи за облекчаване на транспортния ад.
Лансира се идея за път-дубльор на една от най-големите пътни артерии на столицата - бул. "Цариградско шосе".
Мисли се някои фирми да променят работното си време, за да могат служителите им да стигат навреме на работа.
Хората, които живеят в източните квартали като "Младост" и "Дружба" се оплакват, че понякога пътуват два часа до работните си места в центъра.
Всички те стискат зъби час по-скоро да бъде пуснато удължението на метрото, на което се възлагат големи надежди, че ще облекчи трафика.
Метрото ще влезе в пълна експлоатация
едва през 2010 г., когато ще стигне до "Младост" 4
Според прогнозите хората, които ще ползват метрото, ще бъдат около 340 хил. на ден.
В момента по единствения работещ участък на метрополитена се придвижват 90 хил. души дневно, което е малък процент от масовия транспорт.
Софиянци основно разчитат на личните си автомобили, които паркират безраборно по улиците и тротоарите. Това отнема от пространството на пешеходците.
Решението ще се търси в нови паркинги. Изграждането им пак е свързано с метрото - част от новите метростанции ще бъдат свързани с предвидените паркинги.
Докато това стане факт, се предприемат други мерки.
По тротоарите на една от централните софийски улици "Оборище" вече няма паркирани коли, защото има множество циментирани колчета. Пешеходците могат да използват целия тротоар, но се движат като на ски-слалом между отделните колчета.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!