По-добре пари за администрация, а не за нови пенсии, каза пред в. "24 часа" левият депутат, чието мнение рядко съвпада с позициите на партийното ръководство. Ден след доклада на ЕК за България обаче тя учудващо не говори за оставки на министри, а концептуално - за нуждата да прекроим мисленето и държавното си управление.
- Г-жо Дончева, вашата партия коментира евродоклада в стил "Не е толкова зле, колкото можеше". Това адекватна реакция ли е?
- Има два подхода към политиката. Единият, който в момента господства, е, че тя е пиар упражнение -не е важно какво се случва, а каква привидност си създал. Много се надявам като нация да узреем, че той е нещопорочно. Политиката трябва да фиксира реални проблеми, да набележи верни решения и да ги проведе, за да има последици за милиони хора-това е вторият подход.
От няколко месеца ключовите членове на кабинета знаят, че ще ни бъдат спрени ключовите пари и че сами сме се докарали дотам. Европа разбира, че се нуждаем от подкрепа, но за да ни помогне господ, трябва да си помогнем и сами. А навсякъде се прокарва едно -че ни липсва административен капацитет.
- Но точно това звучи най-отвлечено за хората.
- Така е. На българина е втълпено, че чиновниците са пасмина, която трябва да бъде непрекъснато мачкана и да кара на фотосинтеза. Администрацията в една държава обаче е инструментът, през който се провежда политиката.
Вече 6-7 г. у нас тя е оставена сама на себе си - нещо, което ЕК е отбелязала на всеки ред. Извинението с тристранната коалиция, игнориране на конфликти, осиновяването на определени чиновници от партньорки в коалицията, обяснението, че от никого не можело да се изисква да изпълни това, за което получава заплата, защото е храненик на някоя партия, вече пречи на всички. Това е единият проблем.
Вторият: нужно е много съществено прекрояване на ключови министерства и създаване в тях на капацитет от хора, които знаят как се администрира работата с еврофондовете.
Третият проблем е, че Министерството на държавната администраиця не може да бъде мнимо, колкото да ни излезе формулата в коалицията. И това няма нищо общо с Николай Василев! Трябва незабавно да се започне работа по цялостната концепция за българската държавна администрация.
Иначе всеки, който идва във властта, защото е получил мандат за определена политика, ще се сблъсква с администрация, с която не може да я проведе. И въпросът даже не е дали в нея има хора, които обичат нашата партия или които не я обичат.
Вместо това се правят някакви псевдокомисии и органи, като например досегашната управа на пътния фонд, дето трима министри отговаряли, ама не съвсем. Отговарят да разпределят един списък с пари и приоритетни проекти, но не и да определят фирмите, които ще ги правят и да контролират на кого се плаща, не да кажат дали работата, за която е платено, е свършена. Добре, ама опозицията иска отговорност и на тримата.
А новото решение за пътния фонд - дето премиерът ще назначава, ама щял да съгласува с дватма министри, е още по-смайващо.
Министерството на финансите пък, оказва се, се управлява на 3 - едната част управлявал министърът, другата - лицето, което нарича себе си национален кородинатор, третата - вице-премериерът. Какви са тези глупости?!
- Какво може да се направи тепърва?
- Ще си позволя еретизма, че заплатите в държавната администрация трябва да бъдат драстично увеличени, без да се увеличава нейната численост. Но съща така да бъде отстраняван всеки, който работи срещу държавата и нейната политика. С обяснението, че сме лява партия, настояваме да платим на 2 млн. пенсионери. Само че с тези пари нито ще имаме възможност да усвояваме европейски средства, нито да изградим държавен капацитет. Но ако не се осмисли цялата конструкция на администрацията, сглобяването й в машина, парите ще се излеят в пясъка.
- Кройката на държавата е сбъркана, така ли?
- Не знам защо имаме притеснения за прекрояване на правомощия на органи и институции. И то не само по отношение на съдебната система, която натрапчиво се нуждае от такова, особено в частта за прокуратурата.
- Изваждане на прокуратурата?
- Да. Освен това вече нямаме никакво обяснение защо плащаме по 3000 лв. заплати на следователи (защото ги има в конституцията), след като сме отишли към друго решение. А военните съдилища? Ами вече нямаме армия, а професионална войска с драстично спаднала престъпност в нея. Колко дела имат военните магистрати и срещу какви шапки пари?
Очевидно за разследването отговорност трябва да носи изпълнителната власт. Правомощията на президента, парламента, на МС, местни власти - не е нужно днес да сме готови с решенията, но пречката да се мисли в тази посока трябва да бъде премахната. Да направим, ако искате, в следващия парламент или пък
още сега една конституционна комисия, която да започне работа по избистряне на идеята за по-голяма промяна на базата на 20-годишния ни опит в демократични времена.
- И какъв трябва да е новият баланс между властите?
- Всичко трябва да се решава в пакет и темата за мажоритарността да не бъде пропагандно повдигана. Не мога да разбера защо някои видни държавници се заблуждават от тези нагласени рейтинги. Петър Стоянов със 70% рейтинг загуби президентските избори. Емилия Масларова и Гиньо Ганев през 1991 г. се състезаваха мажоритарно със 70% рейтинги и получиха по процент и половина.
Великото НС изобилстваше с неизвестни хора, които днес никой не помни. Ако някой разчита на народната мъдрост и преценка, се е заблудил. Нищо обидно, просто си знаем народа, а и себе си. За това е политиката - да води нацията към напредък, а не да си правим експерименти.
Разбира се, за мажоритарна система може да се мисли в контекста на това партиите да бъдат приучавани листите им да не се състоят от послушници.
- Мислите ли, че "Позитано " ще ви включи в пропорционална листа?
- Не ме интересува този въпрос. Мога да си изкарвам хляба и от други работи. Но ако нямам отношение към промените, които настина са необходими, не виждам и смисъл да се занимавам с политика.
- Всички говорят след доклада за министерски оставки, а точно вие говорите концептуално за реформа!
Видях моите колеги колко ревностно се бориха да отпадне, че България "има нужда от ново начало". Не се страхувам да говорим за ново начало, даже го виждам и в други посоки.
- Но нов бардак със стари политици...
- Ако има дефекти, те са във всички нас - и тези, които се занимават с политика, и тези, които ги излъчват, и тези в администрацията, и онези в бизнеса. Като нация имаме отчайваща липса на солидарност.
Разбрах, че след отвличането на Ангел Бончев нашите бизнесмени, олигарси, или както искате ги наричайте, започнали трескаво да си търсят бодигардове (а те се намират на 2 места -НСО и МВР). Уважаеми "строители на съвременна България", и с 10 гарда да се уредите, можете да бъдете убити или отвлечени, ако нямаме ред в държавата и не сме се погрижили да си създадем институциите.
По същия начин, мили строители на съвременна България, трябва да ви е ясно, че не може да искате да си назначавате политици или магистрати за лична употреба, защото когато 10 от вас си назначат, а имате конфликти помежду си, пренасяте тези конфликти в съда и политиката без никаква файда.
И идва някой от ОЛАФ да ни обясни, че нито може така да се разследва, нито да се правите, че не знаете за какво става дума. Нито някой може да се разкарва с бял костюм, обяснявайки, че си е прехвърлил фирмата и нямал нищо общо.
Като германците не можем да станем, но трябва да е ясно на всички, че можем да се спасим само заедно. Което не значи опозицията да не си критикува и управляващите да не носят отговорност, особено когато има неоспорими факти.
Но трябва да поработим върху своя интегритет и да видим какво градивно и смислено може да се направи, а управляващите да канализират тези усилия и да кажат откъде ще се почне. Може да има редовни избори, може предсрочни, не е това драмата. Важното е да си свършим работата като хора, които имат задръжки и представа за добро и лошо и си дават сметка, че за това се иска фина отвертка.
В българската политика има много хора с неясна квалификация и огромни претенции. В доклада например имаше критики, че не е ясно досъдебното производство. 3 години един ключов министър отказваше да изпълнява закона и това се изсипва сега.
- Бившия вътрешен министър ли визирате?
- Всъщност на какъв човек бяхме дали ключова сфера и искахме да изпълнява закона - завършил за даскал по математика и трудово обучение. Ами не може, защото никога не е писал и изпълнявал закон. Може да издава заповеди, но не може да чете закон, не знае как да си организира системите, нито финансите. Добре, когато половината души са ти такива, какъв резултат искаш?!
- Тогава приемате ли тезата, че жертви на вълците не трябва да се хвърлят?
- Ако се правят просто жертви на вълците, може наистина да са безсмислени. Чувала съм и други тези - че не е важно кой къде стои, важни са съветниците му. Не съм забелязала някой умен човек да си назначава прости съветници. Много по-често недоучени хора си назначават недоучени съветници, защото други биха им създали комплекси.
Не може само да пазиш един баланс. Шофьорът на автобуса не просто седи на седалката, той кара рейса. Същото е и при назначенията в съдебната система. Не искам да звуча като ментор на президента, но за главен прокурор първото условие е гръбнак, а не английски език.
И когато назначаваш такива хора, си прави сметка, че утре като гол охлюв можеш да останеш сам и беззащитетен.
В Юридическия факултет сме учили, че правото е наука за доброто и справедливото, а не гимнастика с членове и параграфи. Не е възможно магистратите, които се произнасяха по делото на прокурора Ганчев, да не знаят какъв ефект ще произведе решението им. Казваме на света, че българите сме безпардонни!
А основният за ОЛАФ казус "Стойков - Николов" - там има серия постановления, в които личи такова изнасилване на доказателства по прекратяване, че няма на кого да обясним как политическият чадър не влиялел. Може ли едно дело за документна измама да се раздели на дело за документно престъпление и дело за измама и 2 години актът да не се внася?!
- Как за 6 месеца да се постигне прелом в борбата с престъпността, както обеща главният прокурор?
- Това са смехотворни неща. За първи път казвам публично, че главният прокурор няма гръбнак за поста си. Може да ми се обиди, но това е положението. Филчев и Татарчев ръководеха системата. Бяха опасни от друга гледна точка, но системата имаше респект от тях. Сега едни хора пребивават на столовете си. Има други хубави места за прекарване на времето.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!