0

П рез юли българският филм "Обърната елха" на режисьорите Иван Черкелов и Васил Живков спечели специална награда на фестивала в Карлови Вари.

Със същия приз бе удостоен и чешкият филм "Красота в опасност" на Ян Хребейк. Международното жури бе председателствано от сръбския режисьор Горан Паскалевич ("Буре барут").

От години български филм не беше удостояван с толкова високо отличие на престижен световен форум. Успехът е още по-голям, защото на същия фестивал висока награда в другия конкурс получи и "Маймуни през зимата" на режисьорката Милена Андонова.

Петя Александрова от сп. "ЛИК" разговаря с режисьорите на "Обърната елха":

- Филмът се състои от шест относително самостоятелни новели, които нямат общи герои. Каква е емоционалната, асоциативна и логична връзка между тях? Какво би станало, ако историите се подредят в друга последователност - т.е. има ли градация и развитие от една новела в друга?

Иван Черкелов: Структурата на филма е мозаечна, историите следват една след друга. Нещото, което обединява тези шест новели, а също пролог, епилог, интермедии - е празникът.

Васил Живков: Възприемаме ги като платно. Не се спираме на една сюжетна история, а правим мозайка, колаж, с които приблизително обрисуваме как човек живее в момента. Като приемаме този подход, разбира се, се лишаваме от някои неща като категорична предистория, разработка на героите, кулминация и т.н.

Тези новели по-скоро приличат на откъслечни парчета в някаква според нас кулминационна точка, която може да не е ярка. Ако има драматургичен конфликт във всяка от тези новели, той може да не е прекалено явен сблъсък на сили, а по-скоро вътрешен на някои от героите.

Тези истории като при фотографията улавят някакъв момент, но чрез този момент разказват за всичко преди, след, зад, във и т.н. Ако говорим за съспенс, той не може да се прояви от самия разказ, а от взаимовръзките между отделните новели.

Това, което се надявам да се е получило, е цялостно и органично внушение след филма, който си мислим, че е ясен. Ако се отнасяме към живота като към празник, което го има почти в прав текст, тогава сме задължени да живеем по друг начин.

Или пък ако толкова отчетливо се вижда липсата на празник, подсказано ни е, че нещо не е съвсем наред. Това е отправната ни точка, за да се занимаваме какво става с човека в наши дни.

И.: Основен белег на съвременния живот е неговата фрагментарност. Струва ни се много по-адекватен на нещата от живота, каквито са в момента, именно такъв фрагментарен подход, а не претенциите за някаква цялостност, която е нереалистична. Например често има някаква повтаряемост на живота, който наблюдаваме.

В.: Следваме наблюдението, в смисъл че при наблюдението никога нямаш начало и край. Като излезеш на улицата, може 16 часа да наблюдаваш и нищо да не става, а вътре в тези 16 часа нещо се случва. Ако покажеш само случващото се, е едно, а ако покажеш тези всички 16 часа със случващото се в него, е съвсем друго.

- В една от новелите се говори за "нещо истинско", Васил Живков споменава в свое интервю търсенето на "автентичност". Тези ключови понятия са близки до друго, с което много е злоупотребявано - реализъм.

И.: Истинско в смисъл нещата да изглеждат автентично, а не фалшиво. На киното по природа му е присъща автентичността.

В.: Автентично е стремежът да се покажат истински неща: тези конкретните и онези, които не могат да се пипнат, като човешки отношения и духовност. За мен реализмът е отношението към това, което искаш да правиш, дори когато правиш свят, който уж го няма (като при магическия реализъм, Маркес, Булгаков).

А иначе може да се заснеме един документален филм, който се състои от реални "автентични" парчета, и да е неистинен, както широко беше застъпено в предишния ни живот. Ние търсим максимална истинност първо спрямо себе си и второ, по отношение на нещата.

И.: Животът ни не се измерва само с прекия си буквален смисъл. Говоря за духовността. "Обърната елха" е предложение за такъв поглед, за истинска радост.

Ако човек възприема нещата буквално, се стига до истеричаво съществуване, мятане в едно, друго, трето, четвърто. И всички неща са еднакво важни и еднакво безсмислени. Това по парадоксален начин се съчетава с автентичността.

В.: Този филм може да се приеме като подтикване по някакъв начин за малко време да останеш сам, за да си помислиш за неща, за които иначе не си мислиш.

- Във филма са смесени кодове към различни ценностни системи. Какво е мястото на религиозното чувство в най-широк смисъл?

И.: Религиозното чувсто е чувство за духовност, чувство за вяра, за други измерения, без които животът на човека не е пълноценен.

В.: Това религиозно чувство трябва да се разбира наистина в най-широк смисъл, без да е отчетливо и ясно. Например героинята от "Дървеният ангел" се отнася доброжелателно към бялото братство, но това не означава, че то за нея се превръща в спасение.

- За мен беше много интересна във филма "употребата" на животните: не само на онези, които извеждат заглавия на новели ("Телето", "Нерезът"), но и мечките, охлювът, птицата и т.н. Предложете възможни интерпретации - прераждането на душата на човека в определено животно, архетиповете от народните приказки...

И.: Нямам нищо против тълкуванията, но не искаме да насочваме зрителя към едно-единствено: тези животни означават това и това. Така бих се ограничил, а независимо че новелите са различни, ние сме търсили неща, които да ги обединяват.

В.: Може да е, че не сме сами във Вселената.

- Също така ме вълнува символиката на различните возила (някои пак изведени в заглавие) - каруцата, камиона, багера, влака, платнохода, ферибота, на който работи един от героите. Всички те са Пътят.

И.: Смущават ни символите в тяхната директност. Например: 1. Появява се гълъб; 2. Гълъбът е символ на мира. При нас има гълъб на гарата и той не е символ на мира.

- Търсили ли сте различен стилистичен ключ към отделните новели?

В.: Не.

И.: Стремили сме се към цялостно внушение.

- Вашият филм е като предложение без бързане и предубеждения, внимателно да наблюдаваме и така да открием нещо отвъд - вероятно всеки своето си. Но ако (цитирам авторското кино от 60-те и конкретно "Фотоувеличение" на Антониони) "колкото повече се взираме, толкова повече образът се размазва и отвъд е само пустота?

И.: Филмът е доста отворен, но същевременно с доста заковани неща. Например не е възможна трактовка, в която войникът от "Сократ" не вижда, не разбира смисъла. Филмът не предлага не-виждането: иначе нямаше да я има античната част или монтирането на очите на войника след очите на Сократ.

Категорично няма двусмислие и в "Дървеният ангел": момичето си слага слушалките с нейната си музика, напук на тази симпатична и хубава работа (бялото братство) - това говори за характера на момичето, което се занимава с пътуване към себе си. Виждаме, че тя търси и не се предава. Нейната буквална ситуация "аз съм бременна и какво ще правя" не я занимава.

В.: На мен ми се струва дълбоко невярно, че колкото повече се взираме, толкова повече се размазва образът. Вероятно се разфокусира, но иначе цял живот може да се занимаваш точно с това: да се взираш и да ти се изплъзва, пак да се взираш и пак да ти се изплъзва.

Струва ми се много важно като човешко усилие, а не дали се е получило или не, одобряваме ли го или не. Много по-истинско ми се струва, че филмът е предложение, отколкото дали нравоучително сме казали "Вглеждай се!". Надяваме се на съучастие, макар че си имаме тълкуване на всяко действие.

- Как избирахте изпълнителите - между тях има актьори (Александра Василева, Георги Черкелов, Красимир Доков) и непрофесионалисти, роми и селяни, ваши приятели и хора от екипа.

И.: Актьорите трябва да ги заобичаме - независимо професионални или не. Да им вярвам, че са истински.

В.: Основното за актьора не е да играе, а да е, да бъде. В "Тъпанът" са събрани хора от две-три села в Кюстендилско. Те са един род като мерак за нещата, а не като роднини, те са от един сой, вълнува ги едно и също нещо ? хорото. А отстрани може да изглеждат идиоти. Самото хоро не ни интересува като етнографски елемент, а като израз на духовни потребности.

И.: "Тъпанът" е като триптих: първата част е събор, външният празник. Във втората част на същото място странични хора усърдно работят и един от тях дава оценки. И третата: хората, чието присъствие говори за същността на целия филм - че зад буквалността има друго, има духовна същност.

Вглеждането в тези лица дава възможност на човек да види. Изчистената възможност да се види нещо зад лицето, някаква човешка същност. Зад всяко лице и конкретно зад тези.

В.: Зад лицето има човек. Има същност. И ги има във всеки от нас.

- Неизбежният въпрос, винаги отправян към Илф и Петров - как работите двама заедно?

И.: Работихме заедно като една мартеничка: Васил е бялото, аз съм червеното.

- Как се снимат шест новели на различни места и с различни герои и обекти?

Росица Вълканова, продуцент: Теоретичен отговор нямам. В конкретния филм снимките протекоха съвсем гладко и по план - блестяща организация, всеотдаен и необичайно въодушевен екип. В основата бяха двамата режисьори - просто се усещаше как се вълнуват от това, което правят, как го създават, трепетно и искрено. И е заразително.

В.: За продуцентката може и да е било гадно, но за нас беше добре, че са шест различни места. Като свърши всичко, в крайна сметка остана едно прекрасно усещане колко хубаво се е работило. Което си е направо рядкост и трябва по някакъв начин да се подчертае.

И.: Продуцентът е важна фигура.

- Какво е да си дебютант в игралното кино след толкова години работа в документалното, във филмотеката и на други места? Какви са предимствата, защото трудностите са логични.

В.: Ами аз не се усещам дебютант, макар че в игралното кино сигурно е точната формулировка. Първо, имах огромното преимущество да съм заедно с Иван.

За много неща се допълвахме, като в някои отношения тежестите в реализацията паднаха повече върху него. Сътрудничеството ни не може да се разглежда формално, то е по-дълбоко и ми е помогнало да не се чувствам дилетант.

От друга страна, филмът е важен момент в живота ми. Преди беше общоприето мнение, че трябва да преминеш през документалното, за да стигнеш до игралното, и наистина си е важно.

- След наградата в Карлови Вари - а сега накъде?

Р.: Предстоят много фестивални участия - след наградата поканите не спират да валят, но много се надявам да ни очаква и добро разпространение в България.

Трябва да преборим тази обреченост на българските филми от последните 15-ина години - да бъдат разпространявани проформа, непрофесионално и без амбицията те да достигнат своята най-точна публика.

И.: А какво би станало, ако ние не бяхме получили тази награда? Филмът би бил същият. Говоря за филма, не за съдбата му. Много би ми се искало да се възприема в чист вид.

Да се състои този разговор, заради който е направен филмът. Както се случваше през 60-те. А лично на мен ми се иска вече да правя следващ филм.

В.: Аз, понеже съм по-мързелив, гледам по-кротко.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Русия принуждавала украинци да даряват кръв</p>

Русия принуждавала украинци на даряват кръв за руски войници

Свят Преди 2 минути

Това се случвало в окупираните от руската армия територии

Тувалу

Правителството на Тувалу прави дигитално копие на страната

Свят Преди 17 минути

Изправени пред такава екзистенциална заплаха, какво бихте направили?

Голям клон се стовари върху кола на прохода „Петрохан”

Голям клон се стовари върху кола на прохода „Петрохан”

България Преди 20 минути

Шофьорът на автомобила не е пострадал

<p>Китай включва България в програмата си за безвизов достъп</p>

Китай включва България, Япония и други страни в програмата си за безвизов достъп

Свят Преди 28 минути

Основната цел е да бъдат стимулирани туризмът и търговията

<p>Това са кандидатите за президент на Румъния (СНИМКИ)</p>

Това са кандидатите за президент на Румъния

Свят Преди 38 минути

Тази неделя румънците от страната и чужбина ще гласуват на първия тур на президентските избори

БСП кани на разговори ПП-ДБ, "Възраждане", АПС, ИТН и МЕЧ

БСП кани на разговори ПП-ДБ, "Възраждане", АПС, ИТН и МЕЧ

България Преди 53 минути

Срещата ще бъде за формиране на надпартийно мнозинство, което да излъчи председател на парламента

Анджелина Джоли и децата ѝ на премиерата на Eternals

Анджелина Джоли за децата си: Много са затворени

Любопитно Преди 1 час

„Нито едно от децата ми не иска да бъде пред камера на този етап“ и никой от тях не иска да се занимава с актьорско майсторство, споделя звездата

„Време за туризъм” в „Темата на NOVA“

„Време за туризъм” в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 1 час

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Повдигнаха обвинения на румънец, опитал се да избяга от полицията при гонка с мигранти

Повдигнаха обвинения на румънец, опитал се да избяга от полицията при гонка с мигранти

България Преди 1 час

Той е бил осъждан с влязла в сила присъда за същото деяние и е бил в изпитателен срок

Какво попречи на Камала Харис в надпреварата за Белия дом

Какво попречи на Камала Харис в надпреварата за Белия дом

Свят Преди 1 час

Докато демократите се примиряват с общите си изборни загуби, те също търсят отговори, за да обяснят поражението си

Физическо насилие, заплахи и грабежи в столичен мол: Има задържани

Физическо насилие, заплахи и грабежи в столичен мол: Има задържани

България Преди 1 час

Случаите са докладвани преди месеци и на прокуратурата

<p>Фалшива кръв&nbsp;и рози: Българското участие на Мис Вселена (СНИМКИ)</p>

Пищност, рози и фалшива кръв: Българското участие на Мис Вселена (СНИМКИ)

България Преди 1 час

Българката Елена Виан дефилира в костюм с рози, а от устата ѝ потече фалшива кръв. Какво мислите за представянето ѝ?

<p>Вижте забележителностите на Ню Йорк от джинджифилов хляб</p>

Известни забележителности на Ню Йорк са пресъздадени от джинджифилов хляб

Свят Преди 1 час

Всеки дизайн трябва да бъде изцяло годен за консумация и изработен от най-малко 80% джинджифилов хляб