С лед известно затишие поне два всекидневника и три бизнес списания ще се появят на българския пазар в следващите няколко месеца.
Постоянно нарастващите рекламни приходи привличат стари и нови играчи. В професионалните среди усилено се коментират намеренията за издаването на нови всекидневни, седмични и специализирани месечни издания. Очевидно битката за рекламните пари ще се ожесточи още повече. Читателите ще имат нови избори, а издателите прогнозират, че силната конкуренция ще се отрази на слабите марки. Лесно разпознаваемите и силните ще стабилизират позициите си през годината.
За двата нови всекидневника, които планират да тръгнат през февруари и март, информацията е оскъдна. Ако се съди по това, че усилено се търсят екипи за проектите около "Кеш" и "Експрес", явно работата по тях е в доста напреднала фаза.
Вестник "Експрес"
ще е с главен редактор Данка Василева (до неотдавна тя бе първи зам. главен редактор на в. "Монитор", а преди това - на "Сега"). Всекидневникът ще се опитва да следва модела на лондонския таблоид "The Sun" (собственост на Рупърт Мърдок).
Според Василева екипът на вестника ще се стреми да прави издание, което лесно да се чете. "Това ще е вестник, който ще обръща внимание на клюките и скандалите, но без да прекрачваме границите на добрия вкус като жълтите вестници. Ние ще проверяваме всички факти, преди да напишем даден текст, но нещата ще се отразяват на ръба между сензационното и сериозното."
Изданието ще е 32 страници, в него ще има разследвания, потребителска информация, човешки истории, забавни текстове, спорт. По-малко ще се пише за политика.
"Ще отразяваме само основните, най-важни политически теми", обясни главната редакторка. Цената още не е определена, но вероятно ще е ниска, за да може вестникът да направи висок тираж и да има влияние. Няма и фиксирана дата, на която трябва да излезе първият брой на "Експрес", но екипът се надява той да е на пазара в началото на март.
Директор ще бъде Евгени Петров, бивш собственик и главен редактор на "Пари" и съпруг на Василева. "Собствеността на вестника не мога да коментирам. В момента всичко е въпрос на преговори", каза Василева. Името обаче дава основания да се прави връзка с новинарския сайт еxpress.bg, собственост на социолога Юлий Павлов (брат на Любомир Павлов, собственик на TV7, бивш председател на надзорния съвет на Общинска банка и издател на в. "Експрес" в средата на 90-те години).
Редакцията на вестника ще е в сградата на "Ангел Кънчев" 1, където се помещава едноименният сайт. Потърсен за коментар, Любомир Павлов нито потвърди, нито отрече връзката си с "Експрес". Много е възможно освен него съсобственик на вестника да стане и голям инвестиционен фонд, който напоследък прави крупни сделки в София.
Проектите на "Кеш"
са другата обсъждана тема на пазара. Очаква се нов икономически всекидневник да се появи през февруари. Другият проект на издателска група "Кеш" е луксозното месечно списание "The Banker", издание от групата на FT, което е таргетирано към висшия мениджмънт на финансовите институции. Планира се списание с име "Бизнесмен" и друго, подобно на "Икономист".
Изпълнителният директор на "Кеш" Георги Александров не отрече, че по такива проекти се работи. "Кеш" усилено търсят журналисти за новите издания.
Мартин Кръстев, бивш зам. главен редактор на "Монитор", се очаква да бъде отговорен редактор на всекидневника. Името на Милена Гочева, която преди години е била главен редактор на сп. "Мениджър", се споменава като ръководител на новите проекти, а на рекламния бос Красимир Гергов - като съсобственик в издателската група. Гочева засега отказа да съобщи подробности за изданията пред "Капитал", а Гергов не вдигна телефона си.
"България плюс"
e новият седмичник "за общество, политика и икономика". Първият му брой ще е по сергиите на 20 януари. Изданието е проект на "Интер принт технолоджи", представлявано от Бранимир Вълчев.
Медиен директор на "България плюс" е Десислава Радомирова. От 2005 г. тя е главен редактор на сп. "Happy Weekend". "Ще съвместявам двата поста, въпреки че изданията са много различни като характер и съдържание", обясни тя. Зад туристическото списание стои издателска група "Медия ММ", собственост на Димитър Съботинов, който е и управител на рекламна агенция М&М Communications.
Основната част от екипа на "България плюс" са млади журналисти. "Те са по-креативни и необременени като мислене", обясни Радомирова. По думите й вестникът ще бъде със сериозна тематика, защото "аудиторията в България не се интересува само от жълто поднесена информация". Изданието ще е 24 страници, планира тираж от 20 000 броя и цена 0.50 ст., ще излиза всяка събота.
Появата на новите печатни издания е знак за засилване на конкуренцията в този сектор и е възможно да мотивира издателите да обръщат и по-голямо внимание на качеството на предлаганата във вестниците информация. Ще бъде интересно да се наблюдава дали новите проекти ще успеят да се справят с един от големите проблеми на пазара - липсата на качествени репортери. Напук на световните тенденции на свиващи се тиражи инвеститорите в описаните проекти обаче явно виждат потенциал в развиващия се с леко закъснение български пазар.
Петер Имберг, управител на "Вестникарска група България": Сегментът на всекидневниците е донякъде пренаситен
- В каква посока ще се развива пазарът на всекидневни и седмичнииздания през 2007 г.?
- Не мисля, че 2007 г. ще се различава особено много от изминалата година. Вероятно на пазара ще се появят нови издания, а някои от старите може би ще изчезнат - но това не е някаква нова тенденция, защото подобни неща са се случвали и преди. Поради покачващата се цена на хартията натискът върху издателствата от гледна точка на производствените разходи ще нарасне. Остава да видим дали след присъединяването на България към ЕС няма да се повишат и някои други разходи, което би усложнило ситуацията.
- Има ли незаети пазарни ниши в сегмента на всекидневниците и седмичниците? Какви нови издания биха имали успех?
- Сегментът на всекидневниците е донякъде пренаситен, а и пазарът на седмичните вестници е доста пълен. Единствените нови издания, които биха имали успех, са тези, които са изцяло съобразени с интересите на аудиторията. Читателите искат да имат реална полза от вестника или списанието, за които са дали пари. Особено вестниците трябва непрестанно да се стремят да са полезни на читателите си. Това ще важи с пълна сила през 2007 г., тъй като е първата година след присъединяването на България към ЕС. Несигурността, която хората, фирмите, а дори и държавните организации в момента може би изпитват, в голяма степен може да бъде преодоляна с помощта на медиите.
- На каква основа ще се води конкурентната битка между вестниците?
- Актуалността, добрите разследвания, ползата за читателите и допълнителните продукти, които се предлагаха и през изминалата година, ще са ключови фактори.
- Как може да се спре тенденцията за намаляване на вестникарските тиражи?
- Трябва да съсредоточим силите си върху правенето на добри вестници, и то всеки ден. За съжаление има неща, които вестниците не могат да променят - отрицателният прираст например. Заради него след известно време не тиражът сам по себе си, а процентът от населението, който чете даден вестник, ще е от решаващо значение.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!