П равителството прие два проектозакона за данъците върху доходите - на физическите лица и за корпоративното подоходно облагане. Основната им цел е хармонизиране на българското данъчно законодателство с правото на ЕС, осъвременяване на уредбата по облагане на личните доходи на гражданите и опростяване на корпоративното данъчно облагане.
Законопроектът за данъците върху доходите на физическите лица регламентира данъчните облекчения да се ползват на годишна база от всички източници на доходи, а не както досега само от доходи от трудови правоотношения, от стопанска дейност и от наем.
Вноските за доброволно пенсионно и здравно осигуряване и застраховане остават освободени от облагане на "входа" (с техния размер да се намалява сумата от годишните данъчни основи).
Размерът на данъчното облекчение като процент от основата се запазва до 10%, но е въведен годишен лимит от 1440 лв. В същото време облекчението ще се ползва за доходи от всички източници, включително за доходи от наем, от прехвърляне на имущество и от други доходи.
Паралелно с това при обратното получаване на сумите по договорите вече няма да се удържа окончателен данък в размер 12%, включително и за сумите, за които е ползвано данъчно облекчение на "входа".
Обхватът на освободените от облагане доходи е разширен с доходите от лихви по влогове и депозити в банки и взаимоспомагателни каси в държави-членки на ЕС. Няма да се облагат и доходите от лихви в местни банки и каси, изплатени на чуждестранни физически лица.
Законопроектът въвежда нормативно признати разходи в размер 50% за лицата, упражняващи занаятчийска дейност, която не подлежи на облагане с патентен данък. При сегашния режим нормативно признатите разходи за тези лица са 35%.
Проектозаконът запазва патентното облагане само по отношение на физическите лица и едноличните търговци, които не са регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност.
От кръга на патентните дейности отпадат единствено транспортните дейности, таксиметровите превози и превозите по допълнителни автобусни линии.
Законопроектът въвежда един срок за подаване на годишна данъчна декларация и за внасяне на дължимия данък - 30 април на годината, следваща данъчната година, за която се отнася.
Когато годишната данъчна декларация е подадена до 10 февруари, а не както досега до 31 януари, и в същия срок е внесен данъкът, лицата ще ползват отстъпка в размер 5% от сумата за довнасяне по декларацията.
Проектозаконите запазват сега действащите месечна и годишна скали за определяне на данъка, тъй като тяхната промяна ще бъде уточнена в хода на бюджетната процедура за 2007 г.
С проектозакона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) се да бъде облекчен режимът за цялостно преотстъпване на данъка при производствена дейност в общините с висока безработица.
Очаква се по този начин по-голям брой инвеститори да се възползват от тази данъчна мярка, обяснява пресслужбата на кабинета.
Проектът предвижда разходите на предприятие за възнаграждения на местни физически лица (извън трудовите възнаграждения) да се признават за разход в годината на изплащане на дохода, а не в годината на счетоводно начисляване на разхода.
По този начин признаването на разхода от гледна точка на предприятието ще става в същата година, в която се облага доходът, получен от местното физическо лице.
Социалните разходи, изплащани в пари, ще се облагат с данък върху доходите на физическите лица, вместо с данък върху разходите при предприятията.
Целта е уеднаквяване на данъчното третиране на паричните суми, които работодателят изплаща на персонала, независимо от формата на предоставяне - възнаграждение или социален разход.
Предлага се ставката на данъка върху социалния разход да бъде 12% . За сравнение сега действащата е 15% или 12%. Предлага се и увеличаване на прага на облекчението за разходи за вноски за доброволно пенсионно и здравно осигуряване и застраховка "Живот" от 40 на 60 лв.
Друг нов момент в проектозакона е идеята даренията, направени в полза на лица, които не попадат в обхвата на лицата, за които се допуска данъчно облекчение, да се третират данъчно като непризнати разходи, вместо да се облагат с данък върху разходите, какъвто е действащият режим.
По отношение на данъците, удържани при източника върху доходи на чуждестранни лица, проектозаконът предвижда да се ограничи обхвата на възнагражденията за технически услуги, които се облагат с данък при източника, като на облагане да подлежат само монтаж или инсталиране на материални активи, както и всякакви услуги от консултантско естество и маркетингови проучвания, извършени от чуждестранно юридическо лице.
Предлага се данъчната ставка за всички данъци при източника да се намали от 15% на 10%, което е и пряко обвързано с поетите ангажименти към ЕС за поетапно редуциране на данъчните ставки на данъка, удържан при източника за доходите от лихви и авторски и лицензионни възнаграждения между свързани лица, съгласно изискванията на Директива 2003/49/ЕО.
Срокът за внасяне на данъка, когато има сключена спогодба за избягване на двойното данъчно облагане, се предлага да е тримесечен (сега той е 1 месец), за да се отстранят в максимална степен проблемите в практиката и неоснователното налагане на лихви на данъчно задължените лица.
Проектозаконът предвижда предоставяне на данъчно облекчение за предприятия, които подадат годишната си данъчна декларация и годишния финансов отчет по електронен път до 31 март на следващата година.
Облекчението се изразява в отстъпка от 1% от годишния корпоративен данък - но не повече от 1000 лв., при условие че данъкът е внесен в законоустановения срок.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!