Н а майските избори нямало да раздават кебапчета - ти да видиш!? А щели да дават Европа - цялата и на промоция.
Най-ларж - нали е сто и кусур годишна, че и управляваща - го дава БСП. Направо в ръцете ти тика "Европа за теб" в плакат кръгъл формат - да прощава, ама си е баш хартиено кюфте.
Всъщност тика го някакъв ПЕС. Сиреч "Платформа европейски социалисти" - звукоподобие на Партията на европейските социалисти, в чиято група в Европарламента ще влязат и българските социалистически, божем, евродепутати.
Звукоподражанието явно е много важно, защото, както каза един влиятелен ляв социолог - не избираме български евродепутати, а депутати-социалисти, депутати-либерали, депутати-християндемократи и пр.
Ами - като избираш платформа ПЕС-ове, пак си избираш ПЕС-ове. Има обаче и бонус - на платформата се вози, даже едно към едно си се вози, на надписа на двуетажния рекламен автобус и в клипа го има, един свенлив коалиционен партньор - Движение за социален хуманизъм. Вярно, че имаше и такова - возило се е и преди.
Платформата обаче не обещава стрийт парад - въпреки соцмладежката масовка от автобуса. (Обучавана впрочем от зам.-шефа на ПЕС Робърт Гьобелс - тоя път едва ли търсено звукоподобие.)
Нито пък е вече достатъчен любимият на червените стрини и тетки Веселин Маринов. Най-отпред на предизборния парад застават Азис, Ивана, Камелия и Анелия.
Колко ще пее и дали изобщо ще пее чалга иконата Азис вече няма кой знае какво значение - БСП се цепи отвън и отвътре заради него.
Ивана обаче е много харесвана - припозната е даже от самия партиен зам.-шеф Румен Овчаров, който открил, че в някои от песните й има "патриотични и народностни оттенъци". Даже открил - ти да видиш! - че и двете му дъщери слушат чалга.
Ивана е толкова търсена, че я искали и от ГЕРБ
А откъде другаде да заимства втората по електорат партия освен от конкуренцията на заплютия от социалистите "ВИП брадър" - "Мюзик айдъл".
Ролите си на шутове Иван и Андрей вече играят не в, а пред НДК, а мястото на Слави Трифонов се заема от неговото образоподобие Бойко Борисов, който е и неформално жури, и неформален продуцент на шоуто.
Иначе ГЕРБ не се е отказал от класическата бира-скара. Но не само кебапчета и бира раздавали във Видин, ами и - ти да видиш! - пилешка и рибена чорба.
И НДСВ се поотърква о шоубизнеса. Патронът на абревиатурата (а уж щеше да си катурва името от нея още от не знам си кои избори) влиза царствено последен в залата в Благоевград, ама накрая се снима не с просълзената от успехите на жълтото управление Антония Първанова, а с водещата на "Море от любов" Наталия Симеонова.
НДСВ обаче също не може да мине без шутовски елемент в програмата - разбира се, не в някакъв си балкански, а в юпи дизайн - с мигащи значки и енергийни напитки VOTE.
Надали обаче стрийт парадът ще потръгне и при тях, нищо че самият Пламен Панайотов още на не знам си кои избори се беше качил на платформа и поклащаше снага в техно ритъм.
Защото още от първия ден жълтите налитат на зелено и евтино - след като раздали в Девня 1000 бутилки синтетика, царските активисти се юрнали на марулите и - ти да видиш! - само за 20 мин. изкупили 3 чувала за по 20 ст. парчето.
ДПС пък не се е чуло даже с една баклава да почерпи
електората. И си я кара съвсем праволинейно - ще позавърти пак разума и диалектиката ("Единни в многообразието") по плакати и фланелки, ще пуска от уредбите "Вода" на Елица и Стунджи, ама това е само за корпоративен имидж.
За него Доган дори открехва (язък - без снимки) дверите в Бояна сарай и признава за (пак ядец - един само) обръч от хотели в Девин.
Същинската кампания ДПС ще си я води пак "от врата на врата", защото нали електоратът му си е свикнал да го управляват феодално.
И за да не се отпуска много раята, от Враца Емел Етем я плаши с бедствия - под 20% избирателна активност си било направо национално бедствие. Иначе, ако било природно - ти да видиш! - Етем щяла да се справи.
Никакви иновации няма и в шоу "Атака" - пак възрожденски песни, пак площадни крясъци ("Не сме анадолци, а европейци!" - реве водачът на листата Димитър Стоянов), пак проблеми с клиповете - тоя път Айфеловата кула ставала минаре.
Има само една любопитна изненада - отрязал опашката си архонт е инвестиран на избираемото второ място. Иначе кампанията тръгна от площад "Съединение" в Пловдив - ти да видиш!, символика била търсена.
СДС гони още от старта елегантния пиар
с хепънинг в парк "Оборище" - сини балони, щастливи деца, вокална група "Врабчета" (че как и тия избори ще минат без употребата на деца). Доволно изтърканият футбол, с който от години политиците помпат рейтинг, е заменен с волейбол - сигурно защото Петър Стоянов някога е бил младежки национал.
Както си му е редът, партийният лидер самоотвержено забива и плонжира, а отборът му от кандидат-евродепутати закономерно побеждава тима на бивши волейболни звезди.
Играта е била по старите правила, където не след всеки сервис има точка. Това минало несвършено напълно подхожда на сегашното несвършено положение на СДС в ЕНП - гонени-недоизгонени. Но пък странно противоречи на предизборния слоган от съвсем минало свършен вид - "Виж напред".
Явно граматически коректната конструкция "Гледай напред" е пропусната заради - ти да видиш! - страстен копнеж всичко да свърши колкото се може по-бързо.
А ДСБ пак отгоре додолу е стегната в консервативно пардесю, сакън да не се изкуши някой за някое шоу аксесоарче. Трудно е дори да се играе играта "открийте разликите" с предишни избори.
На първо четене - само две разлики, и то едва забележими. Химнът не е от уредба, а на живо от камерен духов оркестър. А от постоянния слоган на партията "Силна България в обединена Европа" се прави предизборно мото, като отпада "обединена".
Явно ще се набляга на "Европа на нациите" и обединението отива на заден план, което си се връзва и с духовата музика. Или пък посланието е, че след като сме вече вътре, няма какво повече да се обединяваме с други, а за Турция - ти да видиш! - чиба до дупка.
Не че партиите си нямат и платформи, и принципи, и обещания на коляно. Но и на тези избори по-важен се оказва пиарът. Казват, че и най-добрият пиар е безпомощен, ако под него няма реална политика. Сега май сме на път да видим и обратното - как пресоляването с пиар ражда политика.
Азис вече е вододелен камък за БСП
- много по-важен за рейтинга й надолу или нагоре от предизборните обиколки тип "3 в 1" на Станишев и министри за усвояването на еврофондовете, откриването на туристическия сезон и старта на кампанията за евродепутати.
Чалгата пък е на път да стане новият рубеж на политическо деление, след като "комунизъм - антикомунизъм" и "синьо - червено" са отдавна безжизнени. Почти всички ще я използват и почти всички ще се отричат от нея - както всеки обвинява противника в популизъм и всеки се пише непопулист.
Така чалгата хем окончателно ще се офицализира като попфолк, с всичките си "народностни и патриотични оттенъци" (докато и "поп" изпадне от политическата коректност), хем ще обособява срещу себе си гневно малцинство, което в античалгата вижда пристан за себеидентификация.
Всъщност ние наистина вече сме в Европа - нали избирателят там вече се водел от лайфстайла, а не от политическите идеологии. Значи: "Кой не скача е чалгаджия!". Или: "Заедно за чалгата!" Ти да видиш - политиката май се завръща.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!