О сновният орган за човешки права в Европа ще гласува през следващата седмица резолюция, която се противопоставя на обучението по креационизъм и преподаването на идеите за висшия разум, създал хората, в часовете по естествени науки в училищата.
Парламентарната aсамблея на Съвета на Европа ще дискутира становище, че атаките срещу теорията за еволюцията са в основата на религиозния екстремизъм и са равнозначни на опасно покушение срещу науката и човешките права, твърди публикация на Ройтерс.
В резолюцията, която ще се разгледа по дневен ред на 4 октомври, се казва, че европейските училища трябва да се съпротивляват срещу представянето на креационистични идеи в която и да е учебна дисциплина, освен в часовете по религия.
Документът описва т.нар. "интелигентен дизайн" като обновена версия на креационизма.
По-ранен вариант на резолюцията е трябвало да се гласува още през юни, но поради загриженост на някои от членовете, че текстът представлява атака срещу религиозната вяра, документът беше актуализиран с незначителни промени.
Съществуват множество гледни точки за това как е възникнал светът. Парламентарната асамблея уважава плурализма на идеите в областта, но не смята да позволи креационизмът да се превърне в наука и да бъде изучаван като такава. Точно в това се крие и опасността.
Съветът, чието седалище се намира в източния френски град Страсбург, наблюдава и контролира стандартите за човешки права в страните членки на ЕС и налага строго решения, взети от Европейския съд по човешки права.
Ако резолюцията бъде одобрена, тя няма да обвърже 47-те страни членки, но ще рефлектира върху опозицията, която смята, че креационизмът трябва да бъде преподаван в часовете по естествени науки.
Според идеите на креационизма Бог е създал света за шест дни, както е описано в Библията. Теорията за висшия разум убеждава, че някои форми на живот са прекалено сложни, за да могат да се обяснят с еволюционната теория на Чарлз Дарвин, и се нуждаят от безименен по-висок интелект, за да се развият по начина, по който съществуват в природата.
Някои консерватори в САЩ, както религиозни, така и светски настроени, от дълго време се противопоставят на преподаването на еволюцията в обществените училища.
Съдилищата в страната обаче редовно забраняват да се преподава това, което те наричат "религиозни гледни точки" за сътворението.
оддръжниците на идеята за висшия разум искат тя да се изучава в часовете по естествени науки, наред с теорията за еволюцията. През 2005 г. съдът определи подобно искане като "неокреационизъм".
Натискът да се изучава креационизъм в Европа е доста по-малък, но постепенно се увеличава. Комисия на Асамблеята на Съвета на Европа повдигна въпроса, тъй като нелегална турско-мюсюлманска издателска организация е изпратила ислямска креационистка книга на училища в няколко държави.
В меморандум, прикрепен към новата резолюция, се посочва, че целта на доклада не е да се оспорва или напада вярата, а да не се допусне тя да се противопостави на науката.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!