З а едни парфюмът е магия, за други - свобода на сетивата и мисълта, за трети - просто необходимост за всекидневния тоалет, пише Марина Борон в новия брой на сп. "Beauty".
Независимо от гледната точка - романтична или прагматична, всеки от нас приема даден аромат за свой.
Нещо повече - той се превръща в наше второ Аз. Уханието на нашия парфюм по вълшебен начин напомня на приятелите ни за нас.
Парфюмът е инструмент за създаване на асоциации, за емоционално въздействие, за флирт дори. В клише са се превърнали думите на Мерилин Монро, че нощем си ляга с "две капки "Шанел №5".
Истината е, че един и същи аромат ухае по различен начин върху всяка кожа.
Затова избраният парфюм се превръща в наша запазена марка, в етикет или визитка.
Каква е магията на парфюма? Има ли я и защо остава неразкрита и до днес?
И ако парфюмът е вълшебство, тогава създателят му е магьосник. Къде да го намерим, за да отговори на нашите въпрос?
Потърсих и имах удоволствието да бъда поканена в царството на Цветанка Иванова - парфюмерист в най-голямата българска козметична фирма "Арома".
Сигурно и Алиса, попадайки в Страната на чудесата, е била така запленена, както и аз, влизайки в парфюмерийната лаборатория.
Стотици разноцветни шишенца с мостри на аромати от целия свят стоят чинно наредени на полиците или зад витрините на шкафовете, а сред тях се усмихва красива дама - един от малкото специалисти парфюмеристи в България.
Коя е жената, умееща да разпознава аромата във всяко шишенце в лабораторията си, обонянието на която инстинктивно вече се опитва да разгадае съставките на всяко ухание, уловено на улицата и за която настинката е истинска драма?
Разговорът ни започва със спомени за началото на кариерата й като парфюмерист - преди 33 години.
Тя има честта да работи с най-известните български парфюмерийни "носове", създавали ароматите за всичко, което се е произвеждало в "Арома" - Георги Манев, Лили Лукова, Виктор Леви, Светла Иванова, Пенка Денчева.
За съжаление у нас днес е трудно да се реализираш в тази област.
"Големият "нос" винаги усеща предварително това, което трябва да направи. Както художникът и композиторът, които най-напред виждат в главата си своите несъздадени още произведения, а след това ги претворяват наяве.
Парфюмът е идея, която оживява в главата на парфюмериста. "Носът" се ражда такъв, той е творец", споделя Цветанка Иванова.
От вдъхновението до реализацията на готовия продукт има дълъг и нелесен път, свързан с много работа и безкрайни опити.
Парфюмеристът е и изследовател, нужно е да знае коя комбинация от материали ще даде определен ароматен акорд.
Парфюмът не е механично смесване на съставки, нито просто изравняване на химическо уравнение, категорична е специалистката на "Арома".
Освен вътрешната нагласа, необходимо е абсолютно познаване на парфюмерийните материали, а те са над 5000 на брой.
Разлика между естествени и синтетични аромати има, макар че съставките, идващи от майката природа, все по-успешно се пресъздават от човека в лабораторни условия.
Натуралните съставки "живеят, растат и виреят навсякъде", усмихва се Цветанка Иванова.
Ингридиентите от животински произход (т.нар. "анимална нота") нямат приятно ухание - те "закръглят" и фиксират парфюма.
Такива са: сивет (от тибетска котка), мускус (от жлези на вид елени), кастореум (от жлези на бобър), амбра (изхвърлян от стомаха на кашалота).
Растителните продукти също са изключително разнообразни. Да споменем прочутото българско розово масло, превърнало се в една от визитките на България.
Производството на качествени аромати е скъпоструващо - необходима е изключително добра изследователска, складова и индустриална база, цените на естествените суровини са много високи.
В момента се работи повече с готови аромати, които парфюмеристът избира и поръчва на доставчика.
Няколко са фирмите създателки на парфюми в света. Техните аромати се купуват от световноизвестните модни къщи и козметични компании.
Върху създаването на парфюмите днес огромно влияние оказва маркетингът.
Първо се проучват нуждите на пазара от даден аромат, информацията се анализира и се отправя под формата на конкретна задача за реализация към парфюмериста.
Конкуренцията е огромна, а празни пазарни ниши няма. Всеки голям производител на парфюми търси нова актуална миризма, която да наложи дори и за един сезон - например лимитираните летни ароматни линии.
Макар че, ако се позовем на мнението на Жерар Делкур, един от големите "носове" на Франция - "всичко зависи от марката, големите парфюмерийни гиганти не създават нови аромати всеки сезон - за това са необходими около две години".
Въпреки непрекъснатата поява на нови модни миризми, класиката остава непреходна - "Шанел №5" е създаден през 1921 г., а мъжкият "Azzaro" - през 1978-а.
Класическите аромати се отличават с уникално излъчване, което непрекъснато им печели почитатели и им осигурява непреходност.
Цветанка Иванова смята, че изборът на аромат е въпрос на строго лично предпочитание.
Може би има някаква зависимост от географската ширина и дължина, от културните традиции на даден народ.
Известно е, че латиноамериканките използват огромни количества козметика и парфюми, докато японките предпочитат слабоароматни продукти, а южните народи се наслаждават на сладникави миризми.
Но хората са различни и не бива техните предпочитания към даден аромат да се категоризират по расов признак или по цвета на косата.
Трайността на парфюма зависи от комбинацията на съставките, не се дължи на някаква алхимична тайна, споделя специалистът на "Арома".
С по-лек аромат са цитрусовите и цветните аромати, а най-дълго време ухаят ориенталските, в които преобладават ванила, мускус, сантал, амбра.
Създаването на парфюм е изкуство и затова е трудно да бъде обяснено с думи.
И макар и да пази своите професионални тайни, Цветанка Иванова позволи да надникнем в ароматното всекидневие на парфюмериста. Вярвайте на своя нос, когато избирате парфюм, съветва "носът" на "Арома".
Сп. "Beauty"
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!