0

Н а теория с "Леон Екомотив" е възможно да се измине разстоянието от щаб-квартирата на "Сеат" в Испания до Великобритания само с един резервоар гориво. Над 1500 км с 55 л. На теория. Искам да наблегна на тази дума - теория, пише Пиърс Уорд в сп. "Топ Гиър".

Разбира се, има някои ограничения, тъй като официалният разход на "Леон" е далеч от нашата цел. Трябва да изключим климатика, да внимаваме с педала на газта, да вземем минимален багаж и да не спираме за хапване и кафе. О, и да караме точно с 80 км/ч.

Ако сте започнали да смятате, спестете си неприятностите - пътуването излиза 18 часа.

Няма нужда да казвам, че в офиса не настана блъсканица за тази задача. Да седиш 1500 км в кола без климатик означава, че и живеещ в пещера отшелник ще развие клаустрофобия. Но теорията съществува, на всичкото отгоре е моя и затова станах доброволец.

Горивото никога не бива да свършва. Съвременните автомобили имат големи резервоари, приличен разход, а бензиностанциите са навсякъде. Разбира се, всеки прекалява по малко.

Знаете как е - светва лампичката, че няма гориво, но вие подминавате първата бензиностанция, защото си мислете, че на следващата ще е по-евтино или пък тази не е от веригата, където предпочитате да зареждате. В крайна сметка спирате.

В нашия случай обаче ние не можем да направим подобно нещо. Защото, ако го направим, теорията ще си остане само теория. Затова, за да я проверим, отиваме до щаб-квартирата на "Сеат" край Барселона.

"Сеат" много мило ни предоставят няколко инженери, които да ни обяснят как трябва да караме, за да постигнем целта си, какво да предприемем, ако автомобилът се повреди, и какво те са направили, за да бъде "Леон" по-икономичен.

Обичайните работи - по-дълги предавки, гуми с по-малко съпротивление срещу настилката на пътя, малко спестено тегло. Дори и при това положение те смятат, че няма да успеем. Никакво съмнение няма. Твърдо "не".

Тръгваме към колата и по пътя се сблъскваме с президента на "Сеат". Обясняваме какво сме замислили и получаваме същия поглед, който ни хвърлиха инженерите - съчувствена загриженост за психическото ни здраве.

Подхвърлям остроумна забележка за лудостта и англичаните, но това не облекчава ситуацията. Погледът си остава същият. Сбърчената вежда не иска да се отпусне, и това е.

За да повишим шансовете си за успех, залепяме с тиксо вратите на колата. Всякакви ръбчета и нарушения в линията на купето, били те и минимални като на вратите, създават съпротивление и увеличават разхода.

Затова пуснахме в ход тиксото, като залепихме дори и вратата на шофьора. Това е готино, защото трябва да излизаме през прозорците като във филмите за състезателните пилоти.

След първите 50 км обаче моята теория започва да изглежда доста недостоверна. Няма нищо толкова депресиращо, колкото осъзнаването на факта, че през следващите 18 часа ще си затворен в кола и няма да има спиране дори през нощта.

С фотографа Джонатан Бушел се сменяме зад волана. На километража пише 127 км, навън е 30 градуса по Целзий, вътре е поне 35 градуса, пътуваме вече час и половина, а навигацията отчита, че след има-няма 1450 км ще пристигнем.

Разбирането, че светът ти няма да се промени през целия следващ ден, тежи на душата. Камионите ни мигат, като ни изпреварват, надуват клаксоните си, най-вероятно защото не са свикнали да виждат някой по-бавен от тях. А ние не им пречим и не виждам какъв е проблемът. Но тези раздразнителни шофьори са опасни. Практичността на нашата теория издиша.

По график сме. Стъпваме на магистралата, настройваме круиз контрола и разчетът за горивото на "Леон" изведнъж показа, че ще стигне за цели 1705 км, което е поне с 200 км повече, отколкото ни трябва.

В света на икономичното шофиране това е направо вълнуващо и започваме да крадем от разхода, като пускаме по инерция при всяка удобна възможност.

През останалото време круиз контролът снема напрежението от нас. Какво чудно изобретение! В това пътуване ни спасява живота, както между другото и изводът за iPod.

За известно време не се случва нищо вълнуващо. Цяла Франция изглежда замъглена като филм на бавен кадър, скуката е тотална. Даже нощната смяна не предлага грам емоция. В 3 часа сутринта Париж пък изглежда като специална версия на филма "Рандеву" за калпави шофьори.

Нещата живват едва когато се озоваваме отново във Великобритания. След 1334 км светва лампичката за презареждане. На всичкото отгоре няма аварийна лента и ни облива студена пот, защото, ако спрем точно на този път, ще ни линчуват.

Не можем и да си позволим да намаляваме скоростта заради икономията на гориво и притеснено се ослушваме за шума на двигателя. Около 50 км по-късно излизаме на М26 и попадаме на родоначалника на всички задръствания...

Първоначално изпитвам облекчение. Тук лесно ще отбием встрани, тъй като останалият трафик едва пъпли. Но след това светва един от модерните знаци, който позволява влизане в аварийната лента, за да се облекчи движението.

Гррррх!

"Леон" твърди, че има гориво за още 8 км, но ако спрем тук, озверялата тълпа първо ще ни нарита до полукоматозно състояние, а след това и ще ни линчува. За десерт.

Затова оставям по-голямо разстояние между мен и колата отпред, в случай че спре. Идеята е, че аз не бива да спирам, и се надявам, че тя ще потегли, преди да съм я достигнал. Галя газта като с перо по изкачванията и пускам по инерция при всяка възможност.

Започвам и да се оглеждам дали няма начин да издрапам отстрани, но се отказвам. SUV би се справил с бордюра, но този "Леон" няма шанс.

Но в това напрежение има и удоволствие. Стигнахме толкова далеч, без нищо да ни разнообрази. Е, като не броим случайните халюцинации от недоспиване.

И затова рискът да загинем, претрепани от побеснели британски автомобилисти, определено вдига адреналина.

Пъплим цяла ера, но най-после излизаме от задръстването живи и здрави. От тук нататък всичко е без значение. Претръпнали сме, тъй като индикаторът на гориво отдавна показва нула след 1424 км, а подминаваме бензиностанция след бензиностанция. Оставихме зад гърба си и табелата за Лондон, след това махнахме на колегите край офиса на Top Gear, а "Леон" даже и не се задавя.

Би трябвало да празнуваме, но сме толкова невероятно изтощени, че бих бил по-щастлив, ако проклетият автомобил най-после беше предал Богу дух. А той не показва дори белези на умора. И ето ни на А40, продължаваме опита да вземем здравето на колата.

Вече едва гледаме и даже не можем да се зарадваме. Вместо това ни обзема гняв. Просто искам да спрем. Вече не държим само най-лявата лента, пускаме и климатика.

Теорията ми се оказа вярна, ОК? Чувате ли ме, вие от "Сеат"!

И тогава, като гръм от ясно небе, натискам педала на газта и нищо не се случва. Бързо давам ляв мигач и влизам в аварийната лента. Слава Богу, тук такава има.

Най-после мога да изляза нормално от вратата на шофьора. Правих се на филмов състезател и излизах от прозореца не помня колко пъти, но това никак не е удобно. Тази част от теорията издиша.

Изминахме 1509,4 км и "Леон" най-после се предаде. Цели 26 часа почти непрекъснато шофиране. Що се отнася до "Леон", постижението е внушително.

Среден разход от 3,6 л/100 км, а това е с цели 23,6% по-добро от официалните данни на "Сеат". Но вече няма никога да се занимавам с теории. Може и да се оказах прав, но ако трябва отново да доказвам нещо подобно, по-скоро бих се захванал с непосилен каторжен труд.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

- По какво може да се познае дали един мъж е семеен или е любовник? - Много просто - единият носи цветя, а другия зеленчуци...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Хамас" готова да освободи 34 заложници

"Хамас" готова да освободи 34 заложници

Свят Преди 7 часа

Групировката все още не е предоставила списък на заложниците

"Еликсир на здравето": Кой да пие сок от кисело зеле и кой не

"Еликсир на здравето": Кой да пие сок от кисело зеле и кой не

Любопитно Преди 8 часа

Сокът от кисело зеле има уникален състав, който може да повлияе положително на вашето здраве

Шолц: Твърденията, че може да се срещна с Путин са неприлични

Шолц: Твърденията, че може да се срещна с Путин са неприлични

Свят Преди 9 часа

Шолц и Путин проведоха първия си телефонен разговор от близо 2 години на 15 ноември

<p>Западни политици идват и си отиват - не и в Русия</p>

Несменяем лидер от четвърт век: Как го постигна Владимир Путин

Свят Преди 10 часа

Западни политици идват и си отиват, властта се предава от едни на други. Не обаче и в Русия, където президентът Владимир Путин е несменяем лидер вече от четвърт век. Как го постига?

Антъни Блинкен пристигна в Южна Корея

Антъни Блинкен пристигна в Южна Корея

Свят Преди 11 часа

Очаква се държавният секретар да посети още Япония и Франция

Нов взрив на газова бутилка в „Лозенец“ в София, има пострадал

Нов взрив на газова бутилка в „Лозенец“ в София, има пострадал

България Преди 11 часа

Взривът е близо до мястото, където снощи газова бутилка се взриви и подпали цяла къща

Почина магарето, вдъхновило анимационния герой в „Шрек“

Почина магарето, вдъхновило анимационния герой в „Шрек“

Свят Преди 12 часа

Пери почина след борба с болезнено заболяване на копитата

Кирил Петков и Делян Добрев влязоха в остър дебат

Кирил Петков и Делян Добрев влязоха в остър дебат

България Преди 12 часа

Те влязоха в спор в социалните мрежи

276-килограмова риба тон бе продадена за 1,3 млн. долара

276-килограмова риба тон бе продадена за 1,3 млн. долара

Любопитно Преди 13 часа

"Беше дебела като крава", разказва 73-годишният рибар Масахиро Тайеучи

Възрастна жена загина при пожар в Бургас

Възрастна жена загина при пожар в Бургас

България Преди 13 часа

Жената е била трудно подвижна

Украйна е унищожила 61 руски дрона през изминалата нощ

Украйна е унищожила 61 руски дрона през изминалата нощ

Свят Преди 13 часа

Украинските военни заявиха, че други 42 дрона са "изчезнали" от радарите

Арестуваха двама инфлуенсъри във Франция, подтиквали към насилие

Арестуваха двама инфлуенсъри във Франция, подтиквали към насилие

Свят Преди 14 часа

Видеата са били препоствани в социалните мрежи и широко коментирани, като са породили безпокойство

Себастиан Курц не иска да се връща на канцлерския пост в Австрия

Себастиан Курц не иска да се връща на канцлерския пост в Австрия

Свят Преди 14 часа

Кристиан Щокер временно поема ръководство на Австрийската народна партия

Украйна предприе контраофанзива в западната част на руската Курска област

Украйна предприе контраофанзива в западната част на руската Курска област

Свят Преди 14 часа

Това съобщи руското министерство на отбраната