С ръбските автомобили "Застава" са отново на българския пазар. От официалните вносители на марката у нас "Застава България" съобщиха, че целта им е до 2007 г. да постигнат пазарен дял от поне 3,5% .
Основното предимство на сръбските коли, разработени по лиценз на "Фиат", е ниската им цена, обясни шефът на дружеството Красимир Николов. По думите му обаче по-старите модели не са особено привлекателни за физически лица, затова основната група клиенти ще са таксиметровите компании.
Николов уточни, че вече има и 40 поръчани автомобила, а "Застава България" е основала и собствена фирма за таксиметрови превози.
В началото у нас ще се лансира "Юго Флорида", който вече е на почти 20 години. Возилото се предлага с два задвижващи агрегата - 1,3-литров бензинов двигател със 65 к.с. и 1,6-литров мотор с 95 "коня".
Цената на базовата му версия е 12 600 лв. с ДДС, но трябва да се има предвид, че автомобилът за тази сума е със спартанско оборудване.
Основен конкурент на "Юго Флорида" щял да бъде "Дачия Логан", която обаче е с далеч по-модерна технология, "взета назаем" от "Рено" и е в доста по-прилично изпълнение.
"Застава" (Zastava-info.co.yu) обаче има и един скрит коз - моделът 10, който също ще се продава у нас от догодина.
На практика това е брат-близнак на второто поколение "Фиат Пунто", който обаче се сглобява в завода в Крагуевац. Скромното производство от 15-20 хил. автомобила годишно е предназначено преди всичко за задоволяване на нуждите на местния пазар, изнася се и за съседните балкански страни.
При интерес от потенциални купувачи може да бъде доставен и "Юго Корал", както понастоящем се нарича добре познатият модел "Застава 45/55". Неговият 1,1-литров двигател, разработка на "Пежо", разполага със 63 к.с., а цените му започват от 9960 лв. с ДДС.
Първите автомобили, които се сглобяват във фабриката в Крагуевац, са "Форд". Произвеждат се изключително за военни нужди в края на 30-те години. В началото на 50-те тук се сглобяват и малък брой джипове "Уилис".
През 1956 г. започва производството на коли за гражданска употреба. Историята на "Застава" е тясно обвързана със сътрудничеството с "Фиат".
"Застава 600Б" е копие на "Фиат 600", двигател й е с обем от 633 куб. см и разполага с "цели" 22 к.с. С някои модификации (двигател от 767 куб. см, 25 к.с., лансиран през 1960) мъникът се произвежда до 1981г., но под името "Застава 750".
Другите модели от 60-те години са деривати на "Фиат" 1300 и 1500. Сглобяват се и автомобили на базата на "Фиат 124" и "Фиат 125", макар и двата италиански модела никога да не са произвеждани в "чист вид" в Югославия.
Напротив - 124-ката дава началото на производството на съветските "Лада" (и дори първата партида за износ на "Жигули" е именно за Белград), а 125-ата е внасяна като "Полски Фиат".
"Фиат 126" (отново по-познато у нас като "калинката" на "Полски Фиат") пък се сглобява в западната ни съседка като "Застава 650".
През 1971 г. "Фиат 128" обаче става "бащата" на твърде разпространената "Застава 101", която се отличава от италианския си родственик главно по променената задна част на купето.
Автомобилът има 4-цилиндров 1,2-литров мотор с 55 к.с. и е с предно предаване.
В средата на 70-те се пристъпва към производството на нов модел, който трябва да носи името "Застава 102". През 1981 г. обаче той е представен като "Юго 45".
Разработен е на базата на "Фиат 127", но изглежда по-различно от него. За дизайна му, впрочем, отново се ползва помощта на италиански специалисти. Този модел се произвежда и като кабрио и се продава, при топва доста добре, дори в САЩ.
В средата на 80-те имената на всички автомобили се променят от "Застава" на "Юго" - моделът 45/55 става "Корал", а 101 приема името "Скала".
През 1988 г. югославската компания представя модела "Флорида" (известен и като "Сана"), който представлява старата "Застава 45/Юго Корал", облечена в нови дрехи. Дизайнът е дело на Джорджето Джуджаро. На външен вид автомобилът доста прилича на актуалните по това време "Ситроен ZX" и "Фиат Типо".
През октомври 2005 г. се подписва ново лицензионно споразумение с "Фиат" - за производството на втората генерация на малкия "Пунто", в който името "Застава" отново се връща като "Застава 10" (Zastava10.com).
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!