От 01.09.2008 г. в абонаментните бюра на "СКГТ-София" ЕООД гражданите могат да попълват заявления за издаване на eлектронна карта, съобщават от СКГТ. Тя ще замени хартиените превозни документи (билети и карти) в електротранспорта (тролеи и трамваи), а от самото превозно средство чрез билетния автомат ще се купуват билети. Пътниците ще се въвеждат в базата данни на автоматичната система. Двете системи ще работят съвместно в трамваите и тролеите поне до края на 2008 г.
От днес влиза в сила автоматизираната система за таксуване в столичния градски транспорт. Пускането на системата, дарение от холандското правителство на стойност 2,5 млн. евро, беше отложено с месец поради технически причини. Е-картите и документите, издавани от билетен автомат в превозното средство, се въвеждат в електротранспорта - тролейбусите и трамваите.
За любознателните, ето обясненията от сайта на СКГТ относно новата система, картите, валидаторите, билетните автомати и всякаква друга полезна информация (в случай, че ви се чете първоизточника, натиснете банера, озаглавен "Автоматизирана система за таксуване в електротранспорта" на заглавната страница).
Системата
Автоматизираната система за таксуване на пътниците в трамваите и тролейбусите на столичния градски транспорт е от най-съвременния тип таксуващи системи
Основа на системата е нов вид носител на информация - електронната безконтактна чип карта (смарт карта).
Картата се издава еднократно и след това се зарежда многократно (в течение на няколко години) в бюрата за абонамент на "СКГТ-София" ЕООД за желана от пътника тарифа, за да стане валиден превозен документ.
В трамваите и тролейбусите картата се таксува на специални устройства - валидатори. валидаторът проверява информацията записана в картата и потвърждава или отхвърля таксуването (когато картата не е валидна).
В трамваите и тролейбусите пътникът може да закупи билет за еднократно пътуване от билетен автомат. автоматът издава билет с предварително означена цена, на който се отпечатват всички данни от пътуването: дата, час, № линия, № превозно средство.
Контрольорите в масовия градски транспорт на софия проверяват картите с портативно четящо устройство, като установяват валидност/невалидност на картата, дали картата е блокирана и данни от последното таксуване.
Цялата информация от издаване, зареждане, таксуване и проверка на електронната карта, както и тази за издадените билети от билетния автомат, се записва в централния сървър на автоматизираната система за таксуване. там се изготвят автоматични счетоводни отчети, и различни справки, необходими за усъвършенстване организацията на масовия градски транспорт в столицата.
Кога и къде се внедрява
Внедряването на системата започва от лятото на 2008 г. Първоначално тя ще се внедрява в превозните средства на електротранспорта - трамваи и тролейбуси.
Внедряването ще се извърши на няколко етапа:
I. Тестова експлоатация:
- Изготвяне на базите данни на системата;
- Тестване работата на устройствата в абонаментните бюра и превозните средства.
II. Пилотна експлоатация:
- Издаване на електронни карти за пътници. Едновременно с това в експлоатация остават сега съществуващите хартиени карти и билети, както в автобусния, така и в електротранспорта.
- Таксуване на заредени електронни карти в превозните средства на електротранспорта.
- Издаване на билети от Билетния автомат в трамваите и тролейбусите. В експлоатация временно остават и перфораторите за билети, закупени извън превозното средство. Водачите също продават билети.
- Проверка на електронните карти с устройствата на контрольорите.
III. Същинско внедряване на системата в трамваите и тролейбусите.
- Постепенно преминаване към електронни карти за всички периодични карти.
За определен период от време старата и нова таксуващи системи ще работят едновременно в трамваите и тролейбусите.
В превозните средства на автотранспорта, както и на Метрополитен ще продължи работата на старата система - с билети закупени отвън и перфоратори/валидатори.
Всички периодични карти ще бъдат електронни чип карти, в които се зарежда период - 5 дни, 1 или 3 месеца. В автобусите и метрото тези карти няма да се таксуват, но валидността им ще бъде проверявана от контрольорите.
Еднодневните карти ще бъдат хартиени. Тарифата ще се запази същата. Новата система няма да промени нито периодите, за които се зареждат картите, нито цените им. Преференциите в картите също се запазват.
Цената на еднократните билети от билетния автомат е същата като на закупените отвън .
В електронните карти ще могат да се зареждат 5 или 10 пътувания еквивалент на билета с талони от 5 или 10 пътувания. Тези пътувания могат да се таксуват само в тролейбусите и трамваите. Еднократният билет, закупен отвън и от водача, ще се запази само в автобусите.
Билетният автомат отпечатва на обратната страна на билета датата, часа, линията, № на превозното средство и курса, както и спирката на таксуване.
Електронна безконтактна чип карта
При таксуване не е необходим пряк контакт с валидатора.
Достатъчно е картата да се доближи на 1-2 см. или допре до валидатора за 1-2 секунди.
Вграденият чип осигурява високо ниво на сигурност на данните. Годността на картата при стандартно използване е около 5-8 години.
Условия за съхранение и използване на електронна безконтактна чип карта
Картата не може да бъде излагана дълго на влиянието на екстремни температури - под -10 градуса по Целзий и над 40 градуса по Целзий, на променливо или статично електрическо или магнитно поле извън нормалните граници.
Не е позволено картата да се огъва, чупи, да се променя размерът й или да се уврежда повърхностно или механично по друг начин. Препоръчва се картата да се носи в калъф, като при ползване не е необходимо да се изважда от него.
Експлоатация на електронната карта
По време на експлоатация картата ще бъде:
- Зареждана с нова информация (период на валидност и/или пътувания), транспортни права (лични данни на картодържателя, преференции);
- Използвана за таксуване на валидаторите в трамваите и тролейбусите;
- Проверявана от устройствата на контрольорите или от картоносителя на валидаторите.
Блокирана в автоматизираната система при необходимост (измама, загубена или открадната карта). Блокираната карта не може да се таксува.
За издаване на електронна карта, еднократно се попълва и подава заявление в абонаментните бюра на "СКГТ-София"ЕООД. Пътникът влиза в базата данни на автоматичната система. За пътници с право на преференция към заявлението се прикрепя снимка.
След сканиране снимката, както и имената, и вида преференция се отпечатват върху картата. За издаване на Гражданска Електронна карта не е необходима снимка. Данните на пътника не се отпечатват върху картата.
В чипа на картата се вписват данни за пътника и вида карта - гражданска или преференциална, както и вида и срока на преференцията.
С гражданските карти може да пътува не само картоносителят.
След издаване, картата е готова да бъде заредена. Пътникът има правото да избере желаната тарифа, в зависимост от вида карта - период или 5 или 10 пътувания (или кратни на 10). След зареждане ще ви се издаде касов бон, в който ще бъдат записани: периода и заредената линия (линии) и/или броя пътувания, както и цената им.
Електронната карта се таксува в трамваите и тролейбусите на устройства – валидатори, и няма да е активна за автобусите и метрото.
Картата се доближава (допира) на 1-2 сантиметра до долния край на валидатора за около 1-2 секунди!
Ако картата е валидна, екранът на валидатора се променя в зелено – “ТАКСУВАНЕТО УСПЕШНО”. Чува се звуков сигнал и стрелката в горния край на валидатора свети зелено.
Ако картата е невалидна (изтекъл е зареденият срок или са свършили пътуванията); блокирана или празна (изобщо не е заредена), екранът на валидатора свети червено с указване на причината, таксуване не може да се извърши, чува се звуков сигнал и кръстчето в горния край на валидатора свети червено.
Ако пътникът е дръпнал картата си много бързо, тя не е прочетена, екранът свети червено “НЕУСПЕШНО ТАКСУВАНЕ! Трябва да задържите повече картата!”.
С натискане на бутон “ПРОВЕРКА НА КАРТАТА” може да се провери записът в картата - валидираният период или оставащите пътувания.
Проверка на електронна карта от контрольор по редовността на пътниците
Контрольорите ще проверяват електронната карта със специално четящо устройство.
Картата се поставя върху клавиатурата на устройството. Данните от картата се прочитат от устройството. Ако картата е редовна (заредена, периодът е валиден и е таксувана в превозното средство), устройството отчита редовна карта.
Ако картата не е заредена, периодът не е валиден или картата не е таксувана - съответната причина се изписва на екрана на устройството и следват предвидените в Наредба за превоз на пътници и условия за пътуване с масовия градски транспорт на територията на Столична община санкции.
Билетен автомат
В трамваите и тролейбусите можете да закупите еднократен билет от билетен автомат!
Автоматът работи с монети от 10, 20, 50 ст. и 1 лв. и не връща ресто!
Монетите се пускат в процепа на билетния автомат. На екрана на автомата се появява информация за пуснатите монети.
Билетният автомат в трамваите и тролейбусите е разположен близо до първа врата.
На екрана е информацията за цената на еднократния билет.
При достигане на необходимата за еднократен билет сума, автоматът веднага издава билет.
Билетът се издърпва напред и надолу! При дърпане настрани или нагоре той се къса неправилно и може да не се признае от контролните органи!
Билетът не се перфорира!
Пътникът може да се откаже от издаване на билет и да получи пуснатите монети обратно, само преди достигане на сумата за еднократен билет. За целта трябва да натиснете бутона на билетния автомат и сумата пада в паничката на автомата долу.
Блокирането на електронна карта е нова функция на автоматизираната система за таксуване.
При блокиране, номерът на картата се включва в списък на блокирани карти, който се съхранява както в сървъра на системата, така и във всяко превозно средство, и в апаратите на контрольорите. Карта от този списък не може да бъде таксувана и се разпознава от валидаторите, контрольора и служителите в бюрата като нередовна. Такава карта се изземва при проверка, а притежателят й подлежи на санкция.
Блокират се изгубени или откраднати карти. Това не позволява друг да пътува със загубена или открадната карта.
Записаният в картата валиден период или пътувания не се губят, а се прехвърлят в нова карта, която ще се издаде на пътника след блокиране на загубената.
За блокиране на карта, притежателят й трябва да подаде заявление за блокиране в бюрата на пл. Възраждане 1 или бул. Мария Луиза 86. При подаване на заявлението той трябва да удостовери самоличността си, за да не стават злоупотреби с блокиране на редовни карти.
Инфоцентърът на автоматизираната система за таксуване на пътниците се намира на пл. “Възраждане” №1, тел. 0700 13 233.
За улеснение на пътниците, от сайта на СКГТ те могат да изтеглят в електронен вид и да попълнят предварително формуляр за издаване на електронна карта за таксуване, както и такъв за блокиране на електронна карта.
1. Докога двете системи ще работят съвместно в трамваите и тролейбусите?
Двете системи ще работят съвместно в трамваите и тролейбусите поне до края на 2008 г. Преди да започне експлоатация само на автоматизираната система в електротранспорта, "СКГТ-София" ЕООД трябва да отработи и отстрани всички въпроси и проблеми, които ще възникнат в процеса на работа на новата система.
2. Каква ще бъде цената на самата електронна карта?
Електронната карта се заплаща само веднъж, при издаването й. Цената й ще се определя от Столичния общински съвет в новата Наредба за превоз на пътници, касаеща съвместната работа на двете таксуващи системи.
3. Колко дълго ще се използва електронната карта, преди да се наложи да се закупи (издаде) нова?
Животът на електронната карта е предвиден между 5 и 8 години в зависимост от използването й. От съображения за сигурност "СКГТ-София" ЕООД предвижда първоначална валидност на самата карта - 3 години. След изтичане на този срок, валидността на самата карта може да бъде удължена за следващите 5 години, ако картата не е повредена.
4. Защо трябва да се подава заявление за издаване на карта и за гражданските карти? Защо е необходимо данните на
картодържателя на гражданска карта да се записват в автоматизираната система?
Една от най-важните причини е новата възможност за блокиране на загубена или открадната карта в системата и прехвърляне в нова карта на заредения в нея период или пътувания. За да не се получат злоупотреби при блокиране. Заявлението за блокиране трябва да се подаде от картодържателя, при удостоверяване на самоличността му.
5. Защо е необходимо таксуване на електронна карта, заредена за период от време?
- При всяко таксуване на екрана на валидатора виждате заредения срок на валидност или оставащите пътувания. Така ще сте сигурни, докога е валидна вашата карта;
- При застрахователно събитие таксуването потвърждава наличието на носител на съответната карта в превозното средство на съответните дата и час
- При оплакване таксуването потвърждава наличието на лицето в съответното превозно средство, както и вида на таксуването и съдържанието на картата по това време;
- Данните от таксуванията се обработват в системата и справките за това се използват от "СКГТ-София" ЕООД за усъвършенстване на предлаганата услуга.
Източник: IDG.BG
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!