Н ай-големият комерсиален успех на Google не е неговата търсачка. Преди да започне да продава реклама, компанията беше просто онова странното, ново интернет нещо. А сега, още преди да са загубили преднината си, Google искат отново да променят онлайн рекламата.
Компанията обяви, че ще започне тестове на нова система за таксуване на рекламодателите. Традиционната pay-per-click (при която клиентът наддава за определени ключови думи и плаща всеки път, когато някой кликне върху рекламата му) отдавна е обект на много критики от страна на рекламодателите.
Тестовата програма на Google въвежда pay-per-action продажба - клиентът има възможност да определи при какво действие на потребителите той ще бъде таксуван. Продажба на стока, поръчка на продуктов каталог, абонамент за нюзлетър - зависи от бизнеса на рекламодателя.
Новата система позволява да бъде проследено действието на всеки, кликнал върху рекламата. Освен това клиентите на Google ще могат и сами да определят цената, която са склонни да платят при постигането на желания резултат.
Собствениците на сайтовете, които са включени в програмата, преглеждат офертите на рекламодателите и избират кои от тях да бъдат показвани на техните страници.
Този тип реклама е подходящ повече за компании, търсещи реални продажби онлайн, отколкото за тези, търсещи по-добра видимост на марката си чрез генериране на трафик към своите сайтове.
При успешен резултат от тестовете новата система ще позволи на Google да дава много по-адекватни статистики за възвращаемостта на инвестициите на рекламодателите и ще ги отърве от най-голямото петно, което стои върху рекламния им бизнес - измамите с фалшиви кликове.
При pay-per-click системата собственици на сайтове плащат на потребители, разпръснати по цял свят да натискат реклами от Google или Yahoo!, като по този начин увеличават приходите си.
Според различни изследователи между 10% и 15% от всички кликове са фалшиви, като по този начин се източват близо 1 млрд. долара от рекламодателите. Тези данни обаче се отнасят за пазара на онлайн реклама през 2005 г.
Според анализ на PwC през 2006 г. е отчетен ръст от 34% до 16.8 млрд. долара. Както се вижда от графиката, Google държи лъвския пай от тях. Проблемът за тях идва оттам, че те също прибират част от генерираните чрез фалшиви кликове пари, което изнервя клиентите им.
Като се има предвид, че рекламите формират почти целия приход на компанията, е нормално тя да се опитва всячески да угоди на рекламодателите.
Стартирането на pay-per-action програмата отново поставя Google една крачка пред конкуренцията. Докато те се опитват да променят играта, Yahoo! едва наскоро започна да наваксва изоставането с новата си платформа за продажба на реклама - Panama.
Тя обаче не предлага решение за фалшивите кликове, а основно подобрява контекстуалната реклама (свързана със съдържанието на дадени страници).
Google обича да променя правилата на играта. Този път промяната е наложена отвън. Което е доста показателно за новите условия за правене на бизнес - дори и най-големите не могат да си позволят да не слушат клиентите си.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!