П арите не могат да ти купят щастие, но с тях може да си купиш достатъчно голяма яхта, за да доплуваш до него."
Думите са на Дейвид Лий Рот, вокалист на легендарната група "Ван Хален", и напоследък все повече хора в България започват да ги разбират.
Преди три години платноходките по българското море бяха екзотична гледка, а моторните яхти бяха водният еквивалент на кортеж от "кубчета" - атрибут на мутри, които се кандилкат в морето пред мафиотския хотел "Дюн" в Слънчев бряг.
Днес това вече е минало. Малкото марини, изглежда, се задъхват, покрай брега бръмчат все повече луксозни лодки, а пасажерите на борда им изглеждат все по-нормално.
Добрата новина е, че повечето от тях са с български флаг. Бумът на покупките обаче, изглежда, предстои.
Индикациите за продължаващия ръст на продажбите идват от няколко посоки. Само от началото на годината досега са издадени над 1389 свидетелства за водачи на морски съдове до 20 бруторегистъртона (обемна мярка за големина на плавателен съд с дължина до 24-25 м).
Най-много са издадените в Бургас - 687, следват Варна - 512, и София -190. От началото на годината досега са продадени повече от 100 нови яхти по данни на дистрибутори.
Не на последно място причина за този ръст е и строителството на нови яхтени пристанища - такова беше открито в Свети Влас, в процес на изграждане са тези в Созопол и Балчик.
А почти няма селище по крайбрежието, което да не е обявило строеж на марина в близкото бъдеще.
Какво се случи, че все повече често нови лодки под български флаг хвърлят котва в пристанищата?
"Започнахме преди три години", разказва собственикът на Yachting.bg Момчил Николов. Неговата фирма е една от най-оборотните в България.
Той е представител на Azimut, Atlantis, моторните Bavaria, Chaparal и Frauscher.
"Първият проблем, с който се сблъскахме, когато започнахме да предлагаме яхти, е, че никой не искаше да предлага лизинг за закупуване. Успяхме да убедим "Хипо Алпе Адрия лизинг" - Австрия, че има интерес, и така започнахме", допълва той.
Тогава изниква следващият проблем - никой не иска да застрахова яхти под 7,5% от стойността, но според Момчил Николов той и екипът му успели да убедят "Пантениус" - Австрия. Сега застрахователната стойност е около 0,8%.
Но дори и някой да намери финансиране и да си купи лодка, следващият проблем се оказва липсата на яхтените пристанища. В България хубавите марини са дефицит.
Наел съм 50 места в Балчик и Созопол, където си държа лодките, обяснява Момчил Николов от Yachting.bg. Когато сключи договор за покупката на яхта, клиентът получава автоматично и място в най-близката и удобна за него марина.
Такива места в Несебър и Созопол е наел и Христо Стефанов от "Наутика груп". Лъчезар Братоев от LZyachting - друга от големите компании на този пазар, държи наличните си яхти на Морската гара във Варна.
Тъй като яхтената инфраструктура по българското Черноморие все още не е достатъчно развита, част от новите собственици на луксозни лодки "домуват" в гръцки или турски марини.
Колко? Много!
Според сайта на Yachting.bg само от началото на годината досега фирмата е продала повече от 36 морски съда.
Лъчезар Братоев, собственик на LZyachting, представител на марките Bavaria yachts, Sunseeker, Rinker и Monterey boats, e продал от началото на годината 23 яхти.
Той е в този бизнес още от времето на 35-о постановление на Министерския съвет, което означава преди 20 години.
Повече от 10 яхти са продали и от фирма "Наутик груп" - представителите на американската Crownline и скоростните яхти Donzy. Като това далеч не са всички вносители.
Venid Yachts, собственост на братята Динко и Йордан Диневи, са представители на Ferretti, Moci craft, Cranchi, Custom line, Regal. Те са продали над 25 яхти.
"Булимпекс" също предлагат някои модели Ferretti, скоростните Performance, а предсои да внасят и Сеса. Очаква се съвсем скоро в България да стъпят и луксозните марки Baia и Aicon.
Вносителите на яхти в България са повече от 10 и те представляват поне по три-четири марки. Прогнозите на самите търговци са, че за тази година оборотът на този пазар ще надхвърли 30 млн. евро.
Според данни на дирекция "Морска администрация" (ДМА) към Министерството на транспорта вписаните яхти в ДМА - Варна, до 2006 г. са 376.
Само през първото шестмесечие на тази година са регистрирани още 91 нови. В ДМА - Бургас, регистрираните яхти до миналата година общо са 179, а през първото шестмесечие - 26.
Яхтингът не е за социалнослаби
Яхтингът съвсем не е евтино занимание. Защото след покупката следват и сервизните разходи. На първо място трябва да се постави престоят в марините, който естествено се заплаща.
В зависимост от дължината на лодката едногодишният наем на едно яхтмясто може да бъде между 1000 и 3000-4000 евро. В "Марина Диневи" например минималният годишен наем е 1030 евро без ДДС и оттам нагоре цените растат.
В общи линии те са унифицирани, като еднодневният престой е около 25-30 лева за 8-метрова лодка.
Отделно се заплащат различните видове услуги, които съпътстват яхтинга - бункироване (зареждане с гориво), леководолазни услуги, ако трябва да се почисти подводната част на корпуса, пароструйка, ползване на кран, хелинговане (изваждане на лодката на брега), изхвърляне на боклук и т.н.
Ако лодката е голяма, ще трябва и екипаж със съответната заплата. Обикновено за по-масовите яхти с дължина до 15 метра стига и само един моряк.
Това се отнася особено за ветроходните, за които дори и собственикът да има опит, му е необходим шкотмен (моряк, който да борави с въжетата и платната).
И тук, както в повечето нови области в България, липсват обучени за такава дейност хора. Затова например марината "Братя Диневи" организира курсове за обучение в Бургаския свободен университет.
Какви са хората, които си купуват яхти
Според някои от търговците най-често това са бизнесмени над 35 години, които са добре материално осигурени и сега искат да се погрижат за свободното си време. (Но поради напредъка на интернета, комуникациите и технологиите бизнес може да върти и от борда на яхтата, която се превръща в офис.)
Според други преобладаващата част от новите яхстмени са строителни предприемачи и хотелиери, направили бързи пари през последните години.
При всички случаи обаче те имат открит бизнес, тъй като лизинговите компании не отпускат средства на офшорни фирми, обяснява Лъчезар Братоев от LZyachting.
Kупуването на нова яхта е сериозна хм... инвестиция. Цените започват от 20 000 евро и може да достигнат до десетки милиони евро.
Ако се съди по продадените яхти, предпочитаната лодка е моторна, между 8 и 15 метра, с две до три каюти със санитарни възли.
Естествено всичко зависи от собственика - някои предпочитат по-стабилните лодки, други предпочитат по-бързите, трети - яхти за риба, четвърти - ветроходните...
Когато става въпрос за ветроходни яхти обаче, Лъчезар Братоев от LZyachting, представител на Bavaria yachts, добавя към профила на собственика и специалното му отношение към морето.
В неговата фирма съотношението на продажбите на ветроходни срещу моторни яхти е 50:50. Управлението на ветроходна лодка е нещо наистина трудно и изисква умения, които трудно се придобиват само с двумесечен курс за капитанско право.
Според Бойко Тодоров от "Наутика груп" ООД най-търсени са лодките между 100 и 300 хил. евро. Разбира се, сметката e относителна, защото Yachting.bg например е продала повече от десет яхти над 800 000 евро.
Божидар Тодоров, изпълнителен директор на "Кюн лизинг България", твърди, че неговата компанията е финансирала пет яхти за над 700 хил. евро и две за над 1 млн. евро.
Хорст Ебхат, генерален мениджър на Hypo Alpe-Adria Leasing за България, казва, че в момента преговарят за продажбата на две лодки на български фирми, едната за 6,5 млн. евро, другата - за 9 млн. евро.
Повечето търговци на яхти прогнозират, че яхтеният бизнес ще се развива положително в България, въпреки че конкуренцията и предлагането стават все по-големи.
"Няма как да е иначе", казва Лъчезар Братоев. Ако сега в България е имало едва 100 яхти, естествено е продажбите да се повишават.
И какво от това
Важното в случая с бума на яхти е, че развитието на този бизнес влияе пряко на развитието на черноморските райони и може да промени коренно профила на туриста по крайбрежието.
Според данни на Lloyd's Cruise International, цитирани от списание "ХоРеМаг" (HoReMag.bg), един яхтсмен харчи средно дневно по 100 щатски долара в пристанище Ница, което е едно от най-натоварените в Европа.
Човекът с яхта разполага с много пари и ако има качествено пристанище, получи добро обслужване и сервиз, намери хубави заведения и развлечения, облекчен режим за плаване, може да остави много, много пари на Черноморието, което става все по-евтина дестинация за западняците.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!