М оже би си представяте българското интернет пространство като гъста джунгла. Това, което знаете за него, едва ли е много. Вероятно предполагате, че го населяват предимно тийнейджъри, които си губят времето в точене на музика, филми, виртуални битки, игри и други безполезни дейности.
Всъщност грешите. По-добре забравете всичко това и започнете да се информирате отначало. През последните няколко седмици българският интернет за пръв път започна да се "измерва" по обективни критерии. По този начин трябва да стане ясно кой кой е, какво място заема на онлайн пазара и каква аудитория има.
Неманипулираните данни са особено важни както за собствениците на сайтовете, които да могат да привличат реклама, така и за компаниите, които дават пари, за да маркетират своите продукти в интернет. Не на последно място и за всички фирми и организации, които търсят да популяризират идеите си.
Изследванията, които дават картината на българския интернет, са изготвени от две конкурентни агенции за изследване на уебаудиторията и са първите по рода си.
Компаниите Nielsen online и Gemius вече няколко месеца проучват какво правят интернет потребителите в България. Преди тяхната поява на онлайн пазара нямаше къде да намерите подобни данни.
За пръв път от началото на интернет икономиката у нас уебпространството се проучва от доказани и най-важното независими от местните интереси анализатори.
Американският Nielsen online е част от колоса в сферата на маркетинговите проучвания The Nielsen Company. Другата компания е полската Gemius, която е със силно присъствие на онлайн пазарите в Централна и Източна Европа, Израел, Дания и Русия.
Целта на първите по рода си данни е най-вече да задоволят "глада" на рекламните агенции, рекламодателите и медиа шоповете, които ще знаят къде сърфира търсената от тях аудитория. Това ще им помогне да преразпределят своите бюджети, от които интернет ще изяжда все по-голям дял.
Подобно мнение застъпва Катерина Буюклиева от медиа агенцията Initiative Media Club. "Интернет вече е достатъчно конкурентна медиa и все по-често е един от задължителните елементи в медиa плана", споделя тя.
От своя страна уебкомпаниите инвестират в проучвания, за да могат да затвърдят доверието на рекламодателите в себе си с обективни цифри, за да могат да увеличат своите приходи.
Повечето пари в мрежата ще накарат собствениците на сайтове да инвестират в нови услуги, от което накрая ще спечели и крайният потребител. Най-грубо казано, в тази ситуация всеки печели по нещо.
От подробната информация интерес има не само бизнесът. Неправителствените организации и дори политическите партии също ще спечелят, ако се научат как да развиват своите кампании в онлайн среда.
Изобщо всички, занимаващи се с разпространение и налагане на идеи, вече могат да си дадат по-ясна представа каква е ролята на интернет в живота на съвременните българи. Защото за разлика от традиционните медии глобалната мрежа може да "каже" какви точно са нейните потребители.
И все пак наличието на две конкурентни методики за измерване на интернет аудиторията в известна степен изкривява картината и прави данните по-трудни за анализиране. "Макар [и] две различни и макар и непълни, е хубаво, че ги има", коментира Мария Тойчева от "БТК груп", която е един от най-големите рекламодатели в интернет.
Какво показват данните
Априлските проучвания на Nielsen online определят компанията "Нет Инфо.БГ" като онлайн лидер. Нейните най-популярни сайтове са електронната поща abv.bg и видеопорталът vbox7.com.
Първата услуга съществува от 1999 г. и вече е затвърдила водещата си позиция в българската мрежа.
От своя страна онлайн видеотеката следва отъпкания път на глобалния видеопортал YouTube. Vbox7.com предлага над милион и половина клипове, немалка част от които обаче са с неуредени авторски права. Близо половината от аудиторията и на двата сайта е на възраст до 24 години.
Третата най-посещавана дестинация от портфолиото на "Нет Инфо.БГ" (и изобщо от изследванията на Nielsen) се казва gbg.bg и е онлайн портален сайт. Трябва да се отбележи обаче, че 60% от неговия трафик се прави от автоматично пренасочени потребители на abv.bg (т.нар exit page).
Освен това Netinfo.bg е най-посещаваният новинарски сайт в България, сочат изчисленията на Nielsen. Същият собственик има и най-търсеният спортен портал - sportni.bg.
Другата голяма интернет компания в България е "Дир.БГ". Нейната аудитория се измерва единствено от Gemius и според нейното изследване за април наброява над милион и двеста хиляди уникални посетители.
Едни от най-посещаваните секции от портала са финансовият banks.dir.bg (с почти 140 хил. реални посетители), онлайн магазинът market.dir.bg (повече от 150 хил.) и новинарските life.dir.bg (близо 350 хил.) и dnes.dir.bg (над 420 хил.).
Първи подгласник на "Нет Инфо.БГ" според методиката на Nielsen е компанията "Инвестор.БГ". Нейният флагман е сайтът за запознанства aha.bg (четвърта позиция в общото проучване на Nielsen). В тон с това над 60% от неговите абонати са на възраст до 24 години. Средно те престояват онлайн по 31 минути, което е абсолютен рекорд за всички проучени сайтове.
Aha.bg се измерва и от конкурентната агенция Gemius, чиито месечни данни показват, че аудиторията му прекарва на месец средно повече от пет часа и половина.
Следващите по посещаемост интернет проекти на "Инвестор.БГ" са съответно порталът start.bg, новинарският dnes.bg и фотокаталогът snimka.bg. Почти една десета от трафика на последните два автоматично се генерира от изходящите потребители на aha.bg.
Едноименният investor.bg с бизнес информационно съдържание пък привлича най-голям дял работещи (72%) и висшисти (67.5%) в сравнение с всички останали сайтове. Най-големият дял от цялата изследвана учеща аудитория (56.3%) е съсредоточен в портала на "Инвестор.БГ" teenproblem.net.
Бронзовото отличие отива при "Резон медиа". Най-силният сайт на интернет групата е mobile.bg. Това е онлайн автомобилна борса, която очаквано привлича над 50% мъже.
Четвъртото място в класациите на Nielsen online е за "Атол медиа", която доскоро се казваше "Синера.БГ". Варненската компания се е специализирала в поддържането на сайтове за запознанства като elmaz.com, sibir.com и едноименния atol.bg. Вероятно поради това делът на техните абонати само със завършено средно образование е сред най-високите за всички изследвани сайтове.
Най-оспорваната борба
е за петото място. С много малка разлика в категорията среднодневни уникални браузъри са съответно групите "Икономедиа" (издател на вестниците "Капитал" и "Дневник"), "Мейл.БГ" и "Уеб медиа груп".
Първата реализира най-много трафик от новинарския сайт dnevnik.bg, който е онлайн издание на едноименния вестник. Големият брой на неговите читатели го нарежда на трето място в категорията "Новини и информация". Сайтът държи и един от най-високите проценти от аудиторията на възраст над 50 години - 8%.
Групата "Икономедиа" до голяма степен владее новинарския сегмент - от двадесет и три проучвани сайта от Nielsen 15 са именно собственост на компанията.
В категорията на сайтовете за високи технологии и компютри издателите на "Капитал" и "Дневник" поддържат четири от петте проучвани уебдестинации. Потребителите на odit.info пък прекарват средно повече от 13 минути на сайта, което е най-високата стойност в групата на информационните сайтове.
"Мейл.БГ" присъства само с един сайт в метриката на Nielsen online. В нея е включена едноименната пощенска услуга mail.bg, която привлича средно на ден над 50 хил. уникални браузъри. Това й отрежда второто място в България след abv.bg, която води по този показател почти седем пъти.
"Уеб медиа груп" заема седмо място в класацията по групи. Нейният най-посещаван сайт е topsport.bg, който в спортната тематика отстъпва единствено на sportni.bg.
Другият популярен проект на "Уеб медиа груп" се казва lifestyle.bg, трети по посещаемост в категорията "Семейство и начин на живот". Един от най-известните информационни сайтове news.bg също е собственост на компанията.
Представителят на "Дарик радио" на онлайн фронта поддържа спортния сайт gong.bg, чиито посетители прекарват средно най-много време от този сегмент на ден - над 7 минути.
Информационният портал на английски език novinite.com надминава по посещаемост своя конкурент sofiaecho.com (собственост на "Икономедиа").
Трябва да се отбележи също така, че Nielsen и Gemius показват само трафика в териториалните граници на България, а чуждите потребители не се броят. Това автоматично декласира голямата група на българските емигранти, чиито посещения в интернет не се взимат предвид и съответно техните предпочитания остават неизвестни.
Априлските данни включват и "Диджитъл медиа груп", които са водещи в категорията за високи технологии и компютри със своя проект kaldata.com.
Убедително се представя и dtrailer.com, където безплатно могат да се гледат рекламните клипове на световната киноиндустрия през годините. Студентите, посещаващи сайта, са с 39% повече от средното за всички изследвани интернет портали.
Планината от данни, събрани от Nielsen online и Gemius, тепърва ще бъде старателно анализирана, а аудиторията - проучена до най-малката подробност. Детайлното опознаване на рекламния бизнес с уебпотребителите предстои в следващите месеци и може да доведе само до положителни резултати. Все пак в тази ситуация всеки на пазара печели по нещо.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!