Д аниел Вълчев, вицепремиер и министър на образованието и науката в новото правителство на БСП, НДСВ и ДПС, заяви, че "образованието не е въпрос на някакви експерти, които по късна доба пишат някакви наредби, това е дейност, която засяга цялото общество".
Каквото и да се предприеме в българското образование, независимо дали е насочено към запазване на определени практики, или към тяхната промяна и развиване, трябва да е ясно, че това е едно народно дело, то трябва да бъде ясно оповестено, широко дискутирано и едва тогава да бъде въведено в практиката, подчерта Вълчев в първото си интервю като министър за Би Ти Ви.
Образованието засяга всяко българско семейство. За да могат хората да направят своите индивидуални, семейни, житейски планове, те трябва да имат яснота какво ще стане след една, след две, след пет години, каза министърът.
Той напомни, че образованието е консервативна система. Не е възможно родителите всяка пролет да тръпнат матури ще има ли, няма ли да има, съответно пък с тестове ли ще се кандидатства, с изпити ли или един господ знае с какво ще се кандидатства. Когато се предприемат такива действия, много важно е те да бъдат достатъчно рано обявявани, хората да имат възможност и да участват в дискусията, различни структури на гражданското общество да могат да участват в тази дискусия, заинтересованите да участват, да се чуят различни мнения и след това да е ясно какви са били аргументите за едно или друго решение.
Не бива да се подценяват хората и да се мисли, че като им се даде
някакво решение те няма да го разберат или пък бог знае какво. Те ще го разберат, в крайна сметка това е въпрос на нашите деца, каза Даниел Вълчев.
Има две неща, към които българинът е имал култ - това са къщата и образованието на децата, напомни той.
Спирайки се на болната тема с ремонтите на училищни сгради, Вълчев отбеляза, че тази година извън плановите ремонти, които се правят всяка година, има и програма за енергийна ефективност - в над 100 училища се сменят дограмите, правят се опити за газификация. А природните бедствия усложниха ситуацията.
Към 23 август, три седмици преди началото на учебната година, относително стабилизирани са 331 училища, които са пострадали в различна степен. От тях 55 са държавни, останалите са общински. Всички държавни сгради са застраховани, 118 от общинските също. За онези 127 общински училища, които не са застраховани, ще трябва да се намерят средства допълнително.
Около 1 милион лева бихме могли да получим при преструктуриране на вътрешните разходи на министерството, пресметна министърът. И добави, че пари ще бъдат получени по линия на Комисията за защита на населението от бедствия и аварии и от компанията за публични инвестиционни проекти.
Министърът се ангажира, че към 15 септември няма да има деца, които няма да започнат учебната година. Има няколко училищни сгради, при които щетите са толкова големи, че вероятно към 15 септември обективно няма да могат да бъдат възстановени. В тези около десетина случаи ще се мине временно на двусменен режим, в други, където училището е напълно неизползваемо, учениците ще бъдат превозвани или ще отидат в друго училище, което също ще се мине на две смени.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!