Филмът, определян като "любовна история", "мелодрама", "емоционална биография на прехода", дори като "своеобразно продължение на "Всичко е любов", се прожектира при пълна зала в петък вечерта, но въпреки предварителните очаквания остана извън вниманието на журито (вж. наградите).
До броени дни той ще има уебсайт, а разпространението му в киномрежата започва от 1 октомври, обяви неговият продуцент Добромир Чочев-Чочо, който бе отличен във Варна с наградата за продуцент от Националния филмов център - заради поетия финансов риск и успешната реализация на тази творба, както и за копродуцентството на други нови заглавия, включително двата филма, наградени със "Златна роза".
Посветен на Христо Фотев, "Другият наш възможен живот" започва и завършва с гласа на бургаския поет, починал на третия ден след началото на снимките. Кончината му била тежък удар за филма - той трябвало да участва в епизод със среща между него и героя на Иван Иванов в Созопол.
Наглед обикновената история започва в една софийска нощ в един последен, пътуващ към депото трамвай.
В него се срещат двамата бивши състуденти филолози - ватманката Люба Далчева и емигрантът Лъчезар Денев, избягал от България през 1977 г. и заселил се в САЩ.
Те не са се виждали вече 25 години. Зад тях е останала голямата им студентска любов, болезнената раздяла, нейният аборт, после ожесточеното изчезване и мълчание през годините, в които всеки поотделно се е преборвал с живота, балансирайки между амбиции, смисъл и оцеляване.
"Аз живея този живот всеки ден. Отидох там и станах крупие. За да мога да оцелявам, да си гледам сина... Отивам всеки ден на работа и всеки ден ми се реве. Научих се да го преодолявам, защото имам надеждата, че нещо ще се случи - и то се случи", каза развълнувана Ваня Цветкова, която долетя от САЩ специално за премиерата във Варна.
"Бяха изминали 10-ина години, преди някой да се сети, че съм още жива - сподели още актрисата. - Румяна ми подаде ръка в един много важен момент в моя живот, две години след смъртта на майка ми, когато бях решила, че повече няма да се прибирам в България."
Според нея целевата аудитория на този филм е само българинът, българската жена, българският човек.
Подкрепили са го Националният филмов център и БНТ. "Дадоха ни наши пари да правим наше кино. Важното е да стигнем до хората у нас, този филм да вкара публиката в салоните", заяви Цветкова, а кинокритички й направиха комплимент, че е красива и изразителна като американска актриса.
"Другият наш възможен живот" е проект на режисьорката Румяна Петкова, сценаристката Невелина Попова и операторката Светла Ганева, и трите възпитанички на московския ВГИК.
Той е и последна част от тяхната своеобразна трилогия, започнала през 1982 г. с "Отражения" и продължила през 1986 г. с "Приземяване".
Зад филма ни стоят 16 години живот, споделя сценаристката. Първият вариант на текста й бил от зимата на 1987-88 г., но от него не останало нищо.
След няколко месеца се оформили и двамата главни герои, с пет много различни варианта на сценарий.
"Това бяха последните години на творческите колективи в киноцентъра, ние бяхме в колектив "Хемус" с художествен ръководител Иван Андонов... И докато работехме по сценария, примката около българското кино взе да се затяга: започнаха да ни прекратяват договорите, и поголовно да излизаме на борсата", разказва Невелина Попова.
Първите варианти от 1988-а били писани за Доротея Тончева. Десет години по-късно героините станали две, в две отделни сюжетни линии, сливащи се едва към финала.
За ролята на ватманката не си представяли никоя друга, освен Ваня Цветкова. За другата актриса, в ролята на журналистка, искали да поканят Катя Паскалева. (По ирония на съдбата звездата от "Козият рог" починала в първия снимачен ден).
Най-новата версия на сценария, от есента на 2001-ва, Невелина Попова прави след няколкомесечен престой в Америка. Тогава е наясно, че го пише за Иван Иванов и Ваня Цветкова, за която това е първо участие в български филм, откакто живее в САЩ, където сменила професията си - досущ като героинята си от филма (филоложка и поетеса, преквалифицирала се във ватманка).
Дотогава режисьорката прави противоречивия "Гори, гори огънче" (1994 г.) по сценарий на Малина Томова и детския "Разговор с птици" (1997 г.) с днешната театрална звезда Снежина Петрова.
Операторката от своя страна продължава да снима с български и френски режисьори: Анри Кулев, Иван Павлов, Ерве Бале, включително "Последният господар на Балканите" за Енвер Ходжа (реж. Мишел Фавар).
"Другият наш възможен живот" не е по действителен случай, в него няма никакъв автобиографизъм, категорични бяха създателките му. Приемете го като документален случай, като отпечатък на времето, в което живее, посъветва обаче продуцентът Чочов, за когото филмът е дебют в тази дейност.
Това е първи опит в киното и на композитора Петър Дундаков, познат повече като половинката от "Тибетски сърца". Той е бил продуцент и автор на хитове за Мариус Куркински, Ирина Флорин и Белослава, а в момента учи композиция и аранжиране в Ротердамската музикална академия (иначе е завършил философия в СУ).
С Белослава е записана и песен към филма, но нейното излизане вероятно ще се забави и няма да съвпадне с премиерата, обясниха от екипа.
Първа роля, като дъщерята на главната героиня, прави и Янка Стоименова, дванайсетокласничка от Средното художествено училище за приложни изкуства, където учи металопластика.
От 1997 г. тя се занимава с пантомима във формацията "Малките понита" към Асоциацията на родителите на деца с увреден слух, а за филма е вземала три дни уроци по актьорско майсторство от Петя Силянова.
Актьорите Катя Динева и покойният Кирил Господинов играят родителите на главната героиня, които живеят в Димитровград.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!